Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husleie - samlivsbrudd


Anbefalte innlegg

Hei

Trenger hjelp...

Eier hus sammen med eksen(50/50). Hun bor fortsatt i huset, jeg flyttet ut 1 februar, måtte pga veldig dårlig atmosfære, advokaten sendte krav på 7750 husleie (meglersvurdering for hele huset 15500). Verken eksen eller advokaten hennes kommenterte det, teoretisk påløper husleiekrav fra den dagen.

Eksen nekter å betale, jeg må betale for rom. Advokaten hennes ber : ikke send henne uberettigede krav.

Også skriver advokaten at vi ikke har blitt enige om husleiekravstørrelse.

Jeg har lest at husleiekrav ikke krever noen normalisert forme, må bare være skriftlig, men ikke kontrakt eller avtale. Også markedspris.

Er det sant? Kan jeg ha sånt krav?

På forhånd takk for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 62228...6b4

Da ville jeg respondert med at hun kan betale det oppgitte beløpet tilsvarende halv markedspris, eller så vil du selge din del uten videre opphold, som vil si hun mister muligheten eller må selge selv.

Dog ville jeg heller satt opp leiebeløpet og spesialisert det annerledes.

Løpende kostnader går til den som blir boende for perioden, feks strøm, avgifter osv.

Renter går til boende vedkommende.

50% av avdrag tar du selv, du eier tross alt forsatt huset. Så kan du lage et beløp ift dette og forsøke kreve det eller si du vil selge.

Anonymous poster hash: 62228...6b4

Lenke til kommentar

"Måtte" flytte hørtes relativt ut, dette er din egen eiendom. Har du blitt tvunget fysisk ut av huset eller tatt en avgjørelse på at du vil flytte "pga dårlig atmosfære"? Du kan ikke bare kreve husleie av noen andre fordi du ikke ønsker å bo der. 

Lenke til kommentar

Måtte flytte ut etter at hun ringte politiet med falske anklagelser om innbrudd til rom hvor jeg hadde lydsystem(noen ganger), måtte hele tiden ha lydopptaker på for unngå bli involvert i noen straffbare saker. Også Advokaten anbefalte å flytte ut.

Har ikke tilgang til å bruke boligen nå...det er avtalt at det er bare hun som disponerer huset...selvfølgelig med forutsetning at hun betaler leie.

Lenke til kommentar

Også hun krevde fra meg å flytte ut (brev fra advokaten) og bekreftet det skriftlig(at jeg har flyttet ut) og hun overtar medier osv...i avtalen vi har gått inn står selvfølgelig at faste utgifter betaler vi 50/50 mens strøm, vann osv betaler hun. 

Spørsmål er kun om husleie...det nekter hun å betale

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...