Gå til innhold

Jeg trenger ny jobb, men har store begrensninger


Gjest d5755...54c

Anbefalte innlegg

Gjest d5755...54c

Lang historie gjort kort, har jobbet som ufaglært innen helse- og omsorg. Er fullstendig kjørt og ferdig med jobben. 

Jeg ønsker en ny jobb. Jeg har stått i samme jobb siden jeg begynte i arbeid, så alt er nytt for meg. Utdanning har jeg ikke mulighet til å ta, det er en grunn til at jeg ikke har utdanning allerede. Det som har vært krevende for meg i helse- og omsorg er den emosjonelle belastningen og sosialiseringen. Jeg blir svært sliten av å være mye sosial og jeg bruker mye energi på emosjonell kontroll i det daglige, henger sammen med psykiske vansker. 

Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil si opp jobben min. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre videre. Jeg vet ikke hva jeg er god til. Det jeg vet er at jeg er pliktoppfyllende og jeg er effektiv. Jeg har ingenting imot høyt tempo så lenge jeg faktisk kan gjøre jobben min. I jobben jeg har er tempoet alltid høyt men man strekker aldri til. Jeg trenger en jobb der jeg strekker til. Jeg er ikke vandt til fast arbeidstid, men tror kanskje det hadde vært fint å hatt. 

Jeg er ikke kravstor på lønn, men vil helst tjene rundt 20k. Mulig jeg må tolerere lavere, noe som er ok. Jeg vet at uten utdanning kan en god lønning være mye å be om. 

Jeg har sett på vekter, apotektekniker (jeg må ta fagbrev, usikker på jobbmuligheter her jeg bor), lagermedarbeider, butikkansatt. Vekter er jeg egentlig litt usikker på, jeg er ikke en autoritær person, men leste i en stillingsbeskrivelse at der er flere tjenester, kanskje mobil- og utrykningstjeneste kunne passet meg? Har også sett på flyarbeider. Noen som har erfaring med noen av disse jobbene og vil dele? 

Alle råd og innspill tas imot med stor takk. Jeg skal innrømme at jeg er desperat. Jeg må jo ha en jobb, men jeg klarer ikke lenger stå i jobben jeg er i og det er kjempe skummelt å skulle prøve noe nytt når jeg er i en sårbar og vond fase i livet. 

Anonymous poster hash: d5755...54c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alder, navn, kjønn, bosted? Jobber du turnus? Det har mye å si.

Alle serviceyrker krever mye menneskelig kontakt, og er etter mitt syn nokså fysisk og mentalt anstrengende. 

Du skrever helseomsorgen. Jeg er selv helsefagarbeider. Har du fagbrev? Finnes utrolig stressende jobber i helseomsorgen, men også ganske rolige jobber. Selv har jeg jobbet innen rus & psykiatri, barnevern, kriminalomsorg, hjemmesykepleie, akuttmottak og diverse annet; for å nevne noe. 

Det er alltid litt skummelt å prøve noe nytt, men det er bare å hoppe ut i det.

Hva med å søke om redusert stilling der du er nå; og bli tilkallingsvikar i noe helt annet? Jeg er sikker på at dersom du sprer ordet litt blant kolleger og ymse, så får du tilbud om noe annet. Alle mine jobber har jeg fått via kontakter gjort på jobb. Jeg har kun søkt på en eneste jobb i helseomsorgen. Alt det andre har kommet rett i fanget på meg. 

Noe ambulerende team / utrykning tror jeg er i motsatt retning av hva du ønsker. Det er ganske motstridende til hva du skriver. Jeg tenker mer tannlegesekretær. BPA-assistent, nattevakt, miljøarbeider barnevern ...

Har du fagbrev som helsefagarbeider. Sjekk muligheten for vernepleien. Den kan du ta deltid over fire år, eller fulltid over to. Med høyskoleutdannelse kan du ta mer administrative jobber i helseomsorgen. Det gir dessuten bedre lønn. Utdannelsen som vernepleier er helle ikke så teoretisk som mange andre høyskoleutdannelser gjerne er. 

Lenke til kommentar
Gjest c4fbb...5aa

Du høres ganske utbrent ut, å bytte jobb er ikke nødvendigvis løsningen på kort sikt. Jeg ville begynt hos legen, kanskje er en sykemelding påtide for å få orden på kropp og sinn. Men det tar legen en vurdering på. Det kan også gi deg tid til å finne ut hva du skal gjøre på lang sikt.

 

Lykke til!

Anonymous poster hash: c4fbb...5aa

Lenke til kommentar

Om du har førerkort kan du jobbe som sjåfør/bud/postlevering o.l.  Mange jobber som kun krever at du har førerkort. Om du har mulighet til å ta truckførerbevis kan du få en jobb på lager. Renovasjonsarbeidere tjener ganske bra har jeg hørt og krever vel ikke noe utdanning? Med litt god lønn kan du evt ta deg div kurs og kvalifisere deg til noe annet du vil jobbe med. Jobber som dette krever ikke at du er så sosial utover å være en allright kollega. Dette var bare det jeg kom på i faren. Ønsker deg lykke til og håper du finner deg en jobb du trives i 🍀😊

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest d5755...54c
Trippelure skrev (På 11.3.2024 den 11:27 AM):

Om du har førerkort kan du jobbe som sjåfør/bud/postlevering o.l.  Mange jobber som kun krever at du har førerkort. Om du har mulighet til å ta truckførerbevis kan du få en jobb på lager. Renovasjonsarbeidere tjener ganske bra har jeg hørt og krever vel ikke noe utdanning? Med litt god lønn kan du evt ta deg div kurs og kvalifisere deg til noe annet du vil jobbe med. Jobber som dette krever ikke at du er så sosial utover å være en allright kollega. Dette var bare det jeg kom på i faren. Ønsker deg lykke til og håper du finner deg en jobb du trives i 🍀😊

Tenker mye på lagerjobb faktisk.

Får mild panikk hver gang jeg tenker på dette. Er fortsatt sykemeldt, gruer meg noe vanvittig til å starte på jobb igjen. Orden på kropp og sinn aner jeg ikke når jeg får, det kommer nok til å bli lenge til.

Har gått gjennom stillingsannonser her i kommunen, tenkte at jeg skulle søke på butikk om det lå noe ute men det ligger ikke noe ute. Tenker da dagligvarebutikk. Har jo litt med mennesker å gjøre, men på et annet nivå enn nå. På sikt vil jeg jo ha utdanning men akkurat nå føles det helt håpløst. 

Anonymous poster hash: d5755...54c

Lenke til kommentar

Er litt i samme greia selv på en måte med at jeg vurderer å studere et eller annet, eller finne en annen jobb. Nå holder jeg på med bilvask og den slags, og har litt med kunder bl.a. i helsevesen å gjøre. Så tror jeg kjenner litt på det samme som du på et vis. 

Bruk tiden din godt og kjenn etter hva du kan tenke deg å prøve ut. For om det ikke ligger stillingsannonser ut, er det ingenting i veien for å stikke innom et sted, kanskje med en CV og by seg frempå. Plutselig er du heldig og får napp. Har selv gått hjemme et par år med kun en sommerjobb eller to innimellom, så vet hvor drøyt det er. Lykke til! Heier på deg.

Lenke til kommentar

Ser ut som om lager er foreslått her allerede. Selv om du ikke har truckførerbevis kan du jobbe deg opp mot det. Jobber med lager selv, og for en med Autisme, som er innadvendt og som har hatt utrolig mye sosial angst er det for meg en perfekt jobb. God lønn også, dog jeg jobber også skift så tjener en ca.. ~32k i måneden etter skatt.

Har ikke folk oppå deg hele tiden som sliter deg ut og tapper den sosiale tanken og har mulighet til å gjøre ting litt etter din egen pace. Dog er mulig jeg er velsignet med arbeidsmiljøet og kollegaene mine da jeg liker jobben, miljøet og kollegaene mine veldig godt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest d5755...54c
Bjørn Vegar skrev (På 29.3.2024 den 1:49 AM):

Er litt i samme greia selv på en måte med at jeg vurderer å studere et eller annet, eller finne en annen jobb. Nå holder jeg på med bilvask og den slags, og har litt med kunder bl.a. i helsevesen å gjøre. Så tror jeg kjenner litt på det samme som du på et vis. 

Bruk tiden din godt og kjenn etter hva du kan tenke deg å prøve ut. For om det ikke ligger stillingsannonser ut, er det ingenting i veien for å stikke innom et sted, kanskje med en CV og by seg frempå. Plutselig er du heldig og får napp. Har selv gått hjemme et par år med kun en sommerjobb eller to innimellom, så vet hvor drøyt det er. Lykke til! Heier på deg.

Har tenkt mye på det de siste ukene, hva jeg liker, hva jeg kunne tenkt meg å bli. Så utrolig vanskelig, for jeg vet ikke, kommer ikke frem til noe. Her om dagen møtte jeg ambulansen med blålys, fikk en klump i magen og får det nå også når jeg skriver dette for jeg har jo drømt om å bli ambulansearbeider. Jeg har ikke psyke eller helse til å bli det. 

Jeg bruker å være flink med ord når det kommer til å beskrive hvordan jeg har det, men kommer så utrolig til kort når det gjelder dette. Jeg har aldri kjent meg så håpløs som nå. Jobben var det sikre og trygge jeg hadde i hverdagen som jeg likte og som ga meg mening, nå er det helt borte, og jeg sitter her og vet ikke hva jeg kan eller hva jeg skal bli.

Skulle jo ha ting på stell når jeg ble voksen...

Yakamaru skrev (På 29.3.2024 den 1:58 AM):

Ser ut som om lager er foreslått her allerede. Selv om du ikke har truckførerbevis kan du jobbe deg opp mot det. Jobber med lager selv, og for en med Autisme, som er innadvendt og som har hatt utrolig mye sosial angst er det for meg en perfekt jobb. God lønn også, dog jeg jobber også skift så tjener en ca.. ~32k i måneden etter skatt.

Har ikke folk oppå deg hele tiden som sliter deg ut og tapper den sosiale tanken og har mulighet til å gjøre ting litt etter din egen pace. Dog er mulig jeg er velsignet med arbeidsmiljøet og kollegaene mine da jeg liker jobben, miljøet og kollegaene mine veldig godt.

Takk for svar. Hva slags skift jobber du, er det som turnus - dag, kveld og natt? Hvor lange er arbeidsdagene? Er dette noe jeg også kunne jobbet med ved siden av studier, om jeg finner ut at jeg skal studere mtp arbeidstid? Har sett i noen stillingsannonser at de er behjelpelige med truckførerbevis, vet ikke hva det betyr men har også sjekket at det er mulig å få tatt det i nærheten. 

Anonymous poster hash: d5755...54c

Lenke til kommentar
On 1.4.2024 at 12:27 AM, Guest d5755...54c said:

Takk for svar. Hva slags skift jobber du, er det som turnus - dag, kveld og natt? Hvor lange er arbeidsdagene? Er dette noe jeg også kunne jobbet med ved siden av studier, om jeg finner ut at jeg skal studere mtp arbeidstid? Har sett i noen stillingsannonser at de er behjelpelige med truckførerbevis, vet ikke hva det betyr men har også sjekket at det er mulig å få tatt det i nærheten. 

Anonymous poster hash: d5755...54c

Er vanlige arbeidsdager på 8 timer. Jeg jobber 9-17 og 13-21 med tanke på skift tider. Vi trenger folk utover kvelden, ellers ville det blitt 7.30-15.30 og 13-21. God lønn også, dog det er mulig det er kun i dette firmaet vi har såpass god lønn. Mye potensiale for stress, og tempoet er høyt så lønna er tilpasset deretter.

Det betyr at de mulig kan stille opp med å hjelpe deg med truckførerbevis. Om de kommer til å dekke det derimot vet jeg ikke, så det må du nok dessverre spørre dem om. Mulig NAV kan hjelpe deg der? Sikkert bare å spørre rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...