Gå til innhold

Hvordan bygger man på fagskole til bachelor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
21 hours ago, Hr Kotelett said:

Hvor mange poeng er fagskole og hvor mange poeng er bachelor?

120 og 180 men det er desverre ikke så enkelt.

Ikke alle fagskolefag kan godkjennes som en del av en bachelorgrad. Og du mangler en del fag som feks exphil og exfac. I tillegg til det har fagskole et større fokus på at man skal rett tilbake i jobb, og har derfor en del fag som går på økonomi og ledelse, som man ikke nødvendigvis får godkjent som en del av en bachelorgrad. Og mens man har hatt en del matematikk og fysikk så er en del av det man lærer på fagskole på R1-R2+ nivå i stedet for at det er på universitetsnivå.

Som sagt, det er desverre ikke så enkelt. :) Hvis det var det så hadde jeg ikke trengt å spørre spørsmålet.

Lenke til kommentar

Studiepoeng fra fagskolen er ikke det samme som studiepoeng fra høgskole og universitet. Det er bare et nytt navn på det samme som har blitt innført for å villede folk. studiepoeng fra fagskolen er ikke ECTS, som brukes i høyere utdanning. Dermed er det ikke direkte overførbart. 

Det er utfra det jeg tidligere har funnet ut, opp til det enkelte studiested å vurdere om du slipper enkelte fag. Jeg kan tenke meg til at du f.eks. slipper grunnleggende elektrisitetslære dersom du har fagskolegrad i elektro og skal ta en bachelorgrad i elektro. Men jeg tror nok du må påregne å bruke 3 år og gå innom mye for 2. eller 3. gang uansett. Men se på det slik: Du har en enorm fordel når du tar et emne 3. gang.

Lenke til kommentar

Slenger meg med på Nedward sin kommentar. Det er stor forskjell mellom NRK nivåene mellom utdanningene. Studentbevegelsen var svært hard på at man aldri skal kalle fagskoleutdanning for studiepoeng, ettersom det vil skape forvirring. Sektoren selv som er fra fagskoleutdanningene i sin tid mente at det vil skape mer status å ikke kalle det fagskolepoeng, men faktumet er at nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring er streng på hva studiets innhold skal ha, og hvilke kriterier man skal vurdere.

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring:
Viftefigur

 

Jeg selv var med som fagkyndig i vurdering av en av de norske faghøyskolene sitt studieprogram. Erfaringen jeg har tatt med meg fra dette var at man prøvde seg på noe alla en "bachelor light", når man heller skal ha mer praktisk rettet fag. Så igjen, surt trist leit at man kaller studiepoeng når dette er langt fra realitetene i norske regler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...