Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Heve kontrakt


fantw

Anbefalte innlegg

Jeg leier ut en liten leilighet, og har inngått et leieforhold som jeg vurderer å heve, det er fremdeles ca. 2 mnd. til innflytting. Grunnen er da jeg opprettet leiekontrakten sa leietaker han ville gå for depositumgaranti fra husleie.no, hvilket var greit for meg, for da slapp jeg kredittsjekke han, tenkte at hvis han hadde betalingsanmerkninger ville han ikke fått depositumgaranti, etter at begge hadde signert kontrakten, ble jeg gjort oppmerksom på av husleie.no at leieboer har ombestemt seg og takket nei til depositumgaranti alikevel. Jeg har siden sendt inn kredittsjekkforespørsel, som han må dele resultat av, noen han ikke vil gjøre. I boligannonsen gjorde jeg det klart jeg ønsker leieboer må bestå kredittsjekk, stille med enten depositumgaranti eller 3 mnd. i depositumkonto. Hva gjør jeg nå? Det må være en grunn til å han ikke vil dele resultat av kredittsjekk eller avslo depositumgaranti, kanskje han fikk avslag? Nå stoler jeg ikke på han uansett hvilken form depositum han stiller. Dessuten gjelder min utleieforsikring kun dersom han besto kredittsjekk. 

Endret av fantw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selvfølgelig heve kontrakten dersom det var avtalt at leieboer skulle stille med garanti / depositum. Jeg vil si at det er vesentlig mislighold dersom leieboer har avtalt med deg at han skulle stille med depositumsgaranti.

Husk at dette kun gjelder dersom dette var avtalt i husleiekontrakten. Men du kan nok også henvise til kommunikasjon gjennom andre kanaler hvor det var tydeliggjort at denne garantien skulle stilles.

Dette fremkommer av Husleieloven § 9-9 "Utleierens hevingsrett":

Quote

 

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

a. "leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen,"

 

Avtalt depositum er ikke stilt innen fristen eller rimelig tid.

Lenke til kommentar

Dette er langt fra noe vesentlig mislighold slik du har beskrevet det - ennå

Leietakers plikter følger av leieavtalen. Hva står i den? Avhengig av hva som står der kan det godt hende at det ikke en gang er et mislighold en gang. 

 

Det kan være flere grunner til at leietaker ikke kunne eller ville stille garanti via husleie.no. Den mest naturlige er at leietaker er student - personer som ikke har registrert inntekt siste år kan ikke få garanti. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...