Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Laptop wifi kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

6GHz-versjonen av AX201 er AX211. Kortene som slutter på 1 er litt spesielle, med at de baserer seg på at deler av wifi-logikken ligger i Intels brikkesett. Spørsmålet da er evt. om kortplassen her også er en generell M2-kort-kortplass - ikke bare formfaktormessig, men funksjonelt (altså at kortplassen også er PCIe, og ikke bare CNVio2 - som er betegnelsen på teknologien for disse kortene). Potensielt er det da AX211 du trenger i stedet for AX210.

Men litt usikker på detaljene rundt dette. Et AX211-kort skulle jo ellers egentlig være rimeligere enn et AX210 (i hvert fall rent produksjonsmessig, men ikke sjekket retailprisene).

En vurdering vil jo ellers være om det kan være hensiktsmessig å gå for Intels WiFi 7-kort, som da også vil være WiFi 6E-kompatibelt.

Bemerk at en del bærbare PCer ikke lar en skifte WiFi-kort. I hvert fall ikke uten modifisering av BIOS. Hvordan det er med denne aktuelle modellen vet jeg ikke, men en tips vil jo være å sjekke om andre har byttet WiFi-kort. Har et par Lenovoer der jeg har måtte brukt en modifisert BIOS-fil for at nyere WiFi-kort skal være "whitelista". Også opplevd dette på flere modeller fra HP. 

Er nødvendigvis ikke bare bare å få antennene festet til slike kort. Disse nye kortene har en veldig liten connector. Noen ganger har det tatt meg to sekunder. Andre ganger har jeg slitt som f....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (21 timer siden):

6GHz-versjonen av AX201 er AX211. Kortene som slutter på 1 er litt spesielle, med at de baserer seg på at deler av wifi-logikken ligger i Intels brikkesett. Spørsmålet da er evt. om kortplassen her også er en generell M2-kort-kortplass - ikke bare formfaktormessig, men funksjonelt (altså at kortplassen også er PCIe, og ikke bare CNVio2 - som er betegnelsen på teknologien for disse kortene). Potensielt er det da AX211 du trenger i stedet for AX210.

Men litt usikker på detaljene rundt dette. Et AX211-kort skulle jo ellers egentlig være rimeligere enn et AX210 (i hvert fall rent produksjonsmessig, men ikke sjekket retailprisene).

En vurdering vil jo ellers være om det kan være hensiktsmessig å gå for Intels WiFi 7-kort, som da også vil være WiFi 6E-kompatibelt.

Bemerk at en del bærbare PCer ikke lar en skifte WiFi-kort. I hvert fall ikke uten modifisering av BIOS. Hvordan det er med denne aktuelle modellen vet jeg ikke, men en tips vil jo være å sjekke om andre har byttet WiFi-kort. Har et par Lenovoer der jeg har måtte brukt en modifisert BIOS-fil for at nyere WiFi-kort skal være "whitelista". Også opplevd dette på flere modeller fra HP. 

Er nødvendigvis ikke bare bare å få antennene festet til slike kort. Disse nye kortene har en veldig liten connector. Noen ganger har det tatt meg to sekunder. Andre ganger har jeg slitt som f....

 

Ja, det var noe slikt trøbbel jeg tenkte det kunne bli. Vet det var mulig tidligere for da byttet jeg et, men det var før de ble helt ville med lodding og bios…

Har forsøkt å søke etter om det er noen som har byttet ut wifi kortet men har dessverre ikke funnet noen som har gjort det. Nei, kanskje jeg legger det på is enn så lenge. Greit å vite om det i det hele tatt er mulig. Men da er det i alle fall ax211 eller et med støtte for wifi 7 som gjelder. 
 

Takk for at du delte dine erfaringer angående dette 😁

Lenke til kommentar

Tenker man kan sjekke litt når det gjelder Acer generelt, og om det er vanlig at de har modeller der de har en whitelist av kort som kan brukes.

Når det gjelder HP, varierer det imidlertid en god del - på noen modeller er det, på andre ikke. Så jeg har blant annet et par maskiner med 8.gen Core der jeg uten problemer kunne bytte kortet (her er hhv. Intel AX200 og AX210 satt inn i to forskjellige modeller).

Kom ellers over et mPCI-kort WiFi 6E-kort på Aliexpress. Vanlige er jo at slike kort mer M.2. Så planen her er å få kortet inn i en 12 år gammel PC som ikke har M.2-kortplass. Egentlig litt spent på om kortet overhode fungerer, eller om det er en form for "fake".

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Tenker man kan sjekke litt når det gjelder Acer generelt, og om det er vanlig at de har modeller der de har en whitelist av kort som kan brukes.

FWIW har jeg en gang i tiden byttet wifi-kort på en Acer 3810tz uten noen BIOS-problemer.  Installerte også et 4G-modem (Sierra Wireless MC7455) i den uten krangel.  Denne PCen hadde ekstra mini-PCIe slot for 3G-modem, men var levert uten.

Litt gammel erfaring, men det er ihvertfall ett datapunkt.  Lenovo-  og HP-laptoper fra omtrentlig samme epoke hadde BIOS whitelisting av både wifikort og modem.  Jeg tror ikke Acer har vært like kjipe.

Lenke til kommentar
4 hours ago, FranZe said:

Tenker jeg får se positivt på det her og bare kjøre igang 😄 Er det slik at jeg må åpne maskinen først for å finne ut hvilket kort jeg må få tak i?

Ikke når du vet hvilket kort du har i dag. Men om M.2-kortplassen støtter PCIe i tillegg til CNVio2, kan kanskje komme fram av noen spesifikasjoner eller ved å spørre i kanskje mer Acer- eller laptop-relaterte forum. Men siden kortet du har i dag er CNVio2 (altså AX201), skulle det være pussig om ikke f.eks. AX211 fungerte (men altså ikke sikkert at AX210 fungerer, hvis kortplassen ikke støtter PCIe).

Spesifikasjoner på forskjellige Intel WiFi-kort: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/series/59485/wireless.html

Ser man på drivernedlastingssiden - https://www.acer.com/no-no/support/product-support/A515-55 - listes flere WiFi-kort. Så vidt meg bekjent, er det kun Intel som lager CNVio2-kort. Med mindre det ikke er modellvarianter her med et annet hovedkort, skulle det at wifi-driver for Atheros og Mediatek (MTK) også er tilgjengelig, tilsi at det er modeller av maskinen med M.2 PCIe-kort.

Foreløpig er alle Intels WiFi 7-kort PCIe-baserte. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, FranZe said:

Neida, jeg er ikke ferdig enda og slenger ut et spørsmål til. Har et slikt kort også. Som det står et ax200ngw kort i. Det går vel greit å bytte dette til et ax210ngw?

AX200 er PCIe, og skulle da kunne byttes med AX210 - så lenge ikke PC-en har noe begrensning for kort som godtas...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...