Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU kontroll frist satt litt over 1år?


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om noen kan hjelpe meg med å forstå regelverket rundt EU kontroll.

Jeg har en bil som ble sist EU godkjent 09.11.2022, fristen for ny EU kontroll er satt 29.02.2024. 

Jeg tror at grunnen til at det ble sånn er at den opprinnelig ble forsøkt godkjent i februar eller fristen var i februar, men fikk en del feil som tok tid å utrede. Dermed ble det gjort en etterkontroll hos et annet verksted mer enn 2 mnder senere. 

Da er spørsmålet, er jeg pent nødt til å forsøke å få den godkjent igjen allerede? Er dette gyldig grunn til å søke om utsettelse? Skal jeg kontakte verkstedet som haket av på at dette var en etterkontroll og ikke ny EU godkjenning? 

 

Screenshot_20240212_072237_Chrome Beta.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Hvordan beregnes neste frist for kontroll?

Neste frist for godkjent EU-kontroll beregnes ut fra datoen du tar hovedkontroll, og ikke fra når du eventuelt tar en etterkontroll. 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/nar-kan-du-ta-eu-kontroll/

Det er tidspunktet for hovedlontroll som styrer når neste frist er. Skulle du ha flyttet tidspunktet for neste hovedlontroll, så burde du ha tatt en ny på et tidligere tidspunkt. 

Gyldige grunner til utsettelse er omtrent kun alvorlig sykdom med legeerklæring. Økonomi, ventetid på deler og verkstedstime, utenlandsopphold osv. er ikke gyldige grunner.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/utsettelse/

Og om du har HATT sykdom, så er ikke det egentlig noen grunn til å utsette konteollfristen som er nå. Det var såfall i 2022 du skulle søkt om det.

Hvis du likevel ønsker å prøve lykken, så er det SVV du skal søke til. Bilverkstedet har ingenting med fristene å gjøre og har gjort alt riktig mht. frist for ny kontroll osv.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...