Gå til innhold

Nytt mini-ITX bygg, vil gjerne ha innspill og en aldri så liten reality check


Anbefalte innlegg

Hei dere!

Da var det tid for å bygge ny PC, og jeg trenger litt innspill. Jeg gidder aldri å oppdatere prosessoren, så jeg er ikke opptatt av om en plattform støtter nye generasjoner. Jeg vil ha en liten, pen og stillegående-ish skoeske, som tar seg bra ut på pulten, men som heller ikke er den tregeste traktoren på jordet.

Her er delene jeg har tenkt på:

CPU: Intel Core i7-14700 (non-K) 2.1 GHz 20-CoreMotherboard: Asus ROG STRIX B760-I GAMING WIFI Mini ITX
CPU Cooler: Thermalright AXP90-X53 + Noctua NF A9x14 PWM chromax.black.swap
Memory: G.Skill Trident Z5 RGB 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6400 CL32 Memory  
Storage: Samsung 990 Pro 1 TB M.2-2280 PCIe 4.0 X4 
Video Card: Gigabyte WINDFORCE OC GeForce RTX 4070 SUPER 12 GB 
Case: Fractal Design Terra Mini ITX 
Power Supply: Corsair SF750 
Case Fan: Noctua A12x15 PWM chromax.black.swap

Ser dette greit ut?

 

EDIT; glemte å legge ved hovedkortet.

Endret av Aiphoenix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i7-14700

spec:

Processor Base Power: 65W

Maximum Turbo Power: 219W

Et spørsmål er om en vil begrense "turbo power", eller om en vil la cpu gå til temperaturen setter begrensing. Begge deler er mulig.

Jeg vil tro det går med den kjøler du foreslår (Cooler: Thermalright AXP90-X53), men det baserer jeg bare på dette jeg fant på nett:  "According to tests done by a user, the Thermalright AXP90-47 full-copper hit 60C with a 105W TDP CPU using an AMD Ryzen 7 3800x"

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiphoenix skrev (7 minutter siden):

Takk for svar, men som jeg skrev, dette er non-K 14700. TDP 65W

Kjøp 14400F perfekt til ITX bygg. Så legger du heller di penga du sparer i en god utgave av 4070 super :)

Flere som sikkert syntes den blir alt for svak, men jeg gikk fra i5 til i9 en gang og merket helt ærlig ingen forskjel i gaming. Selvsagt kunne man måle litt forskjell i 3dmark osv. Men i det dagllige var det lite til ingen forskjell slik egentlig.

Endret av Paccoo
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Paccoo said:

Kjøp 14400F perfekt til ITX bygg. Så legger du heller di penga du sparer i en god utgave av 4070 super :)

Godt innspill, men jeg vil gjerne at prosessoren skal vare et par år.Pluss at jeg gjerne vil ha noe som er kraftigere enn de AMD lager nå. Kan i5 14600 være et godt kompromiss, tro? :)

Endret av Aiphoenix
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Paccoo said:

Okay, de har jo samme real-world latency. Men jeg trodde Raptor Lake liker litt kjappere RAM. Noen grunn til 6000/CL30? PS; jeg har sansen for innspillene dine :)

Lenke til kommentar
Aiphoenix skrev (16 minutter siden):

Okay, de har jo samme real-world latency. Men jeg trodde Raptor Lake liker litt kjappere RAM. Noen grunn til 6000/CL30? PS; jeg har sansen for innspillene dine :)

Stemmer nok det, men passerer man 6Ghz på ram`en så trives den nok bra unasett vil jeg tro. Tror sweetspoten på ddr5 gennerelt ligger på rundt 6ghz når det gjelder både amd og intel om dagen. Gikk for CL30 utgaven til en kammerat som bygget am5 itx bygg her for litt siden å den funker fjell. 

Men gå litt for di delene som gir deg "godfølelsen" og :) Jeg hadde sett etter gpu fra msi\asus feks

Lykke til med bygget uansett ;)

Endret av Paccoo
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Paccoo said:

Stemmer nok det, men passerer man 6Ghz på ram`en så trives den nok bra unasett vil jeg tro. Tror sweetspoten på ddr5 gennerelt ligger på rundt 6ghz når det gjelder både amd og intel om dagen. Gikk for CL30 utgaven til en kammerat som bygget am5 itx bygg her for litt siden å den funker fjell. 

Men gå litt for di delene som gir deg "godfølelsen" og :) Jeg hadde sett etter gpu fra msi\asus feks

Lykke til med bygget uansett ;)

Tusen takk for det! det hadde jo vært litt stas hvis man kunne fått et 4070 super founders da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiphoenix skrev (7 timer siden):

Godt innspill, men jeg vil gjerne at prosessoren skal vare et par år.Pluss at jeg gjerne vil ha noe som er kraftigere enn de AMD lager nå. Kan i5 14600 være et godt kompromiss, tro? :)

i5-14600KF ser grei ut. Og kanskje da begrenset boost (PL2) litt fra det maksimale.

Endret av Svein M
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...