Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kondens (dråper) i lykt BMW F11


Anbefalte innlegg

Hei! Har en BMW f11 2011 mod som jeg kjøpte nylig, starten av november. Mot slutten av november la jeg merke til at det noen ganger var kondens i lykta, men det forsvant ganske fort. Nå når det ble litt mildvær kjørte jeg bilen gjennom børsteløs vask hos Uno X. Kjører ut derfra å det ruller inn med feilkoder på lys. Nå er jeg bare en amatør ang å fikse ting selv på bilen, men jeg leser mye på Facebook å forum på nett for å bli klok. Har forstått det sånn at dette er et kjent problem på f1x. 

Uansett, jeg forsøkte først å ha bil i garasje med varmevifte som sto 1,5 unna i et par timer for å se om det hjalp. Det hjalp det, helt til bilen kom ut igjen. 
Jeg leste også at å legge silica bak i lykta kunne hjelpe, så Igår forsøkte jeg meg på å få åpnet lykta, og jøss, der lå det en silicapose fra før av🙃 Tenkte å kjøpe nye som har mer innhold, men er usikker på om det vil gjøre susen. Det har blitt så mye kondens at det er dråper på lykta. Er det noen bilkyndige som vet at dette ikke holder? Hva gjør jeg for å få bort feilkoder å få lysene istand? 
Har også lest flere steder at modul må byttes, forsøkte å få ut lykta Igår men tror jeg må spørre om hjelp til det🙈

Legger ved bilde av lykta og feilkoder

IMG_0382.jpeg

IMG_0383.png

IMG_0356.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spørs vel om det fins noe lettvint fix som holder i lengden? (det er jo også åpenbart prøvd før av tidligere eiere, siden du fant emballasje der som er brukt)

hatt/har samme problem sjøl (dog ikke like omfattende lekkasje som på din) på ene frontlykta (Volvo) men disse er uhyre enkle å ta ut hele lykthuset fra bilen, og så fjerne xenon pære/sokkel, å blåse tørt inne i med hårføner, samt la lykthuset ligge åpent en stund å fordampe.

men "gidder" jo ikke det i lengden, så vasker bilen for hånd hjemme (dekker lykta med plastikk fra under panseret og over den på utsiden. Prøver også å inngå bruke lyktespyler (rengjør lyktglass "manuelt" en gang i mellom i stedet)

På sikt må "vi" vel krype til korset å kjøpe ny lykt. Men koster muligens skjorta til BMW for alt jeg vet?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

spørs vel om det fins noe lettvint fix som holder i lengden? (det er jo også åpenbart prøvd før av tidligere eiere, siden du fant emballasje der som er brukt)

hatt/har samme problem sjøl (dog ikke like omfattende lekkasje som på din) på ene frontlykta (Volvo) men disse er uhyre enkle å ta ut hele lykthuset fra bilen, og så fjerne xenon pære/sokkel, å blåse tørt inne i med hårføner, samt la lykthuset ligge åpent en stund å fordampe.

men "gidder" jo ikke det i lengden, så vasker bilen for hånd hjemme (dekker lykta med plastikk fra under panseret og over den på utsiden. Prøver også å inngå bruke lyktespyler (rengjør lyktglass "manuelt" en gang i mellom i stedet)

På sikt må "vi" vel krype til korset å kjøpe ny lykt. Men koster muligens skjorta til BMW for alt jeg vet?

Hei! 
Har konkludert med å bytte lykteglass. Evt. sjekke om styreenhet er gåent. Skal lese av feilkoder idag.. Tror neppe det funker med ny silica i og med at det er så mye fukt inni.

Og ja- splitter ny lykt koster vell nærmere 20.000kr. Så det dropper jeg😅 Kan kjøpe brukt også, men😅 

Lenke til kommentar

kikker på en DIY video på Youtube, og kan vel si det er omfattende jobb å bytte lyktglasset. Å demontere frontfangeren og selve lykthuset fra bilen, fremstår som den letteste delen av jobben for å si det sånn.

https://youtu.be/W7p1AC1_jjg?si=YjWtGHgTszlmffEu

det er overkommelig hvis man er litt over snittet handy, men jeg ville beregnet veldig god tid på denne jobben og sørget for å ikke være avhengig av å bruke bilen 2-3 dager (minst) Jeg beregner såpass tid, fordi når det er første-gang en er borte i saker og ting, må man gjerne se video/instruksjoner underveis flere ganger, det blir gruble-pauser & kaffepauser og litt banning etc.

(btw, jeg synes fyr'n ser ut til å oppdage/mumler noe om at glasset på denne lykten har vært av, og tettet på nytt før, og det er grunn til at han må jobbe såpass intenst med å få det av. Mulig at hvis original-tetning fortsatt er på ei lykt, at det går enklere å adskille?)

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

kikker på en DIY video på Youtube, og kan vel si det er omfattende jobb å bytte lyktglasset. Å demontere frontfangeren og selve lykthuset fra bilen, fremstår som den letteste delen av jobben for å si det sånn.

https://youtu.be/W7p1AC1_jjg?si=YjWtGHgTszlmffEu

det er overkommelig hvis man er litt over snittet handy, men jeg ville beregnet veldig god tid på denne jobben og sørget for å ikke være avhengig av å bruke bilen 2-3 dager (minst) Jeg beregner såpass tid, fordi når det er første-gang en er borte i saker og ting, må man gjerne se video/instruksjoner underveis flere ganger, det blir gruble-pauser & kaffepauser og litt banning etc.

(btw, jeg synes fyr'n ser ut til å oppdage/mumler noe om at glasset på denne lykten har vært av, og tettet på nytt før, og det er grunn til at han må jobbe såpass intenst med å få det av. Mulig at hvis original-tetning fortsatt er på ei lykt, at det går enklere å adskille?)

Hei, ja jeg skal så absolutt ikke utsette meg selv for denne jobben🤣 Onkelen min er bilmekaniker og har skiftet lykteglass på sin egen bmw før, så han tok på seg jobben (heldigvis)😅

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (22 timer siden):

Er det ikke en gummiert tetning på toppen av lykta som skal sørge for at det ikke skal komme inn vann på feil sted(er)? Den må vel byttes.

Det er jeg usikker på. Onkelen min er bilmekaniker og har byttet før, så han tar på seg jobben. Sa bare at han måtte bare bestille alt som trengtes- han som vet dette, så skulle jeg vippse🙈😅

Lenke til kommentar
Ellenaaa skrev (17 timer siden):

Sa bare at han måtte bare bestille alt som trengtes- han som vet dette, så skulle jeg vippse🙈😅

strengt tatt trenger du vel kun ny pakning, hvis glasset fortsatt er helt og greit?

https://www.lyshelten.no/products/nhk-butyl-lim-4m-blue-edition

på den annen side, "når man først har demontert alt, så like greit å bytte glasset også" osv.

men, vil det ikke se rart ut med nytt glass evt. kun på ene siden? liksom tydelig forskjell fra den andre? :hmm:

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (38 minutter siden):

strengt tatt trenger du vel kun ny pakning, hvis glasset fortsatt er helt og greit?

https://www.lyshelten.no/products/nhk-butyl-lim-4m-blue-edition

på den annen side, "når man først har demontert alt, så like greit å bytte glasset også" osv.

men, vil det ikke se rart ut med nytt glass evt. kun på ene siden? liksom tydelig forskjell fra den andre? :hmm:

Har 2 små sprekker i nedre kant på lykta, så vil tro det er synderen😅 

Det er jeg usikker på, men når onkel byttet på sin egen bil så ikke han noe forskjell, vertfall.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 timer siden):

Har hørt stygge rykter om at det er vanskelig å få disse tette på BMW uten å bytte hele lykta. En på jobb hadde nettopp samme problemet på en E90.  Bytta glass og pakning men fikk kondens igjen kort tid etterpå.

jeg har også litt dårlig magefølelse vedr. denne operasjonen. Kan vel gjelde ymse bilmerker/lykter, ikke kun BMW.

Å ta av glasset må være siste utvei, ville forsøkt å tette langs skjøten rundt hele lykta, med noe tyntflytende tettningsmiddel(?) Ulempen med det (hvis ikke vellykket), kan evt. være at det medfører enda mer plunder å få av glasset, hvis ny komplett pakning måtte bli neste skritt.

P.S. i trådstarters tilfelle må jo glasset byttes pga. defekt, så ikke noe valg da)

Lenke til kommentar

Et generelt spørsmål av nysgjerrighet; er det teknisk mulig (og/eller lovlig) å nedgradere frontlykter fra Xenon, til Halogen?

Ifølge trådstarter koster ny frontlykt 20.000 (Xenon) men det fins også lykter til BMW 5-serien F10/F11 som koster rundt 3-5000

https://www.skruvat.no/Frontlykt-P1131990.aspx

https://www.skruvat.no/Frontlykt-P1179370.aspx#

https://www.skruvat.no/Frontlykt-P1157577.aspx

https://www.skruvat.no/Frontlykt-P1177244.aspx#

er det realistisk eller mulig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...