Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kommuner og tidsfrister til å behandle fradeling av tomt når kommunen har latt søknaden ligge i 6 uker uten sendt det til de rette instansene.


Anbefalte innlegg

Her er saken. Jeg skal bygge hus på familietomta, den aktuelle tomten er regluret som LNF i arealdel av kommuneplan. Vi har tidligere fått godkjent dispensasjon for å omregulere tomta til boligformål, men saken ble foreldet så vi måtte søke dispensasjon på nytt selv om det i følge sakbehandler på kommunen var mest en formalitet siden det har blitt tidligere godkjent, men likvel noe som måtte gjøres.

Har fått beskjed om at fylket har 4 uker på å behandlie dispensasjons saken, deretter har kommunen 12 uker på å behandle fradelingssøknaden å ordne oppmålingsforretning.

Det som nå har skjedd er at vi sendte fradelingssøknad og dispensasjons søknad til kommunen 15. desember, men dokumentansvarlig har glemt å videresende dispensasjons søknad til fylket så den har ligget å støve ned på rådhuset i 6 uker, innlevering av søknad er journalført i postlister til den 15. desember. 

Så da er spørsmålet, kan vi kreve at søknaden blir expeditert når svar kommer fra fylket på dispensasjon? Altså at vi korter ned behandlingsfristen til kommunen med de 6 ukene søknaden har ligget hos de å støvet ned? Eller må vi bare akseptere at shit happends og ta konsekvensene for at dokumentansvarlig ikke gjorde jobben sin i 6 uker?

Takker for svar :)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må du nå egentlig omgjøre den? Jeg har akkurat bygd hus på lnf. 

Evil-Duck skrev (21 minutter siden):

Altså at vi korter ned behandlingsfristen til kommunen med de 6 ukene søknaden har ligget hos de å støvet ned?

Jeg vil tro det, ja. Noe lignende skjedde med meg. Ser ble datoen jeg sendte den inn gjeldende. Slapp å betale gebyr på søknaden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (Akkurat nå):

Må du nå egentlig omgjøre den? Jeg har akkurat bygd hus på lnf.

Mine foreldre bygde og huset på LNF areal tilbake på 90 tallet og da ble huset en del av gården og bygd på tomta som da fortsatt sto på min bestefar. Så en lignende løsnin for meg er nok mulig, men når min far da ved senere anledning når besteforeldrene mine døde skulle ordne opp å ta over eiendommen og betale ut sine søsken osv. endte han opp med å måtte betale mye mer siden han måtte betale dokumentavgift ikke bare for verdien av eiendomen men og for verdien av huset han hadde bygd på tomta, samt arveoppgjør og slikt på tomten huset ens står på aldri er noe gøy. Så det ble jo nå til at jeg får splittet ut denne tomten i mitt navn for boligformål uten å utforske muligheten til å bygge på LNF arealet uten å få det omregulert, slik en slipper det samme styret om 10-20 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...