Gå til innhold

Boliglån, hva er fornuftig her?


Gjest ded7e...416

Anbefalte innlegg

Gjest ded7e...416

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med boliglånene. Jeg har to boliglån, et primærlån i boligen jeg bor i og et sekundærlån sammen med familiemedlem (ikke ektefelle) for utleie.

Har tilsammen 5,7 mill i lån og de siste års renteutvikling gjør at det er unødvendig stramt samt at det er vanskelig å flytte lån pga. belåningsstørrelse i forhold til inntekt. Heldigvis har jeg skattefri leieinntekter i primærbolig og skatteinntekter på sekundærbolig. Da jeg tok opp lån på primærboligen måtte jeg opp til en etisk komite i banken for å få lov til å låne så mye både pga boligens verdi og at jeg hadde sekundærbolig. Det gjør at det er vanskelig å shoppe lånetilbud hos banker.  Ca. 14% av totallånet er i sekundærboligen. Fordi jeg har høy belåningsgrad har jeg også høy rente, 6,02%

Har i det siste vært litt heldig med noe investeringer samtidig som det har gått bra på jobb og dermed har jeg nå nesten nok til å cashe inn sekundærlånet. Spørsmålet er om jeg skal betale ned sekundærlånet eller om jeg bør sette noen 100k i investering. Er ikke helt trygg på hva som blir best, men med forvaltningskostnader og gevinst på skatt må jeg ha avkastning som slår 6,02%, kanskje over 10% og hvor lett er egentlig det? Så har man selvfølgelig BitCoin og annet spekulativt. 

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Anonymous poster hash: ded7e...416

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ded7e...416 skrev (5 timer siden):

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med boliglånene. Jeg har to boliglån, et primærlån i boligen jeg bor i og et sekundærlån sammen med familiemedlem (ikke ektefelle) for utleie.

Har tilsammen 5,7 mill i lån og de siste års renteutvikling gjør at det er unødvendig stramt samt at det er vanskelig å flytte lån pga. belåningsstørrelse i forhold til inntekt. Heldigvis har jeg skattefri leieinntekter i primærbolig og skatteinntekter på sekundærbolig. Da jeg tok opp lån på primærboligen måtte jeg opp til en etisk komite i banken for å få lov til å låne så mye både pga boligens verdi og at jeg hadde sekundærbolig. Det gjør at det er vanskelig å shoppe lånetilbud hos banker.  Ca. 14% av totallånet er i sekundærboligen. Fordi jeg har høy belåningsgrad har jeg også høy rente, 6,02%

Har i det siste vært litt heldig med noe investeringer samtidig som det har gått bra på jobb og dermed har jeg nå nesten nok til å cashe inn sekundærlånet. Spørsmålet er om jeg skal betale ned sekundærlånet eller om jeg bør sette noen 100k i investering. Er ikke helt trygg på hva som blir best, men med forvaltningskostnader og gevinst på skatt må jeg ha avkastning som slår 6,02%, kanskje over 10% og hvor lett er egentlig det? Så har man selvfølgelig BitCoin og annet spekulativt. 

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Anonymous poster hash: ded7e...416

Det virker som om du er klar over det selv, men gevinsten din av å nedbetale lån kan være betydelig mer enn 6,02% pga lavere rente på resterende lån.  (men 6,02% ser egentlig ikke ut som en veldig dårlig rente)

Hvis vi antar at du kunne fått resterende lån ned til 5,6% rente så ser besparelsen ut til å ligge på ca 8,6% av det du bruker på å tilbakebetale lån. (før skatt)

Jeg ville betalt ned på lånet.  Jeg ville også betalt ned på lånet selv om jeg ikke fikk bedre rente på resterende lån, det å slå 6% garantert avkastning er vanskelig. 

Den eneste grunnen til at jeg kanskje ikke ville brukt alt på å tilbakebetale lån er at hvis du har f.eks 200 000 i globalt indeksfond/aksjer så kan du selge dette å ta pengene ut i løpet av ett par dager, det å få høyere lån kan være en stor prosess/umulig.  

Endret av HW1
Lenke til kommentar
Gjest ee917...4c7

Du er ingen bolighai.  Få bort lån.

skal du være bolighai? Sørg for å få mer gjeld

Anonymous poster hash: ee917...4c7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...