Gå til innhold

Hvorfor jobber ikke høyresiden for å få til bedre kontroll av private virksomheter før de stemmer for mer privatisering?


Anbefalte innlegg

Det er kun på den måten man faktisk kan si hva som er mest effektivt av private og offentlige tilbud.

Nå var det nettopp en sak om en dame i Sverige som døde på en privat klinikk fordi man hadde tatt feil av kvinnen sitt pusterør og spiserør under anestesien. Det samme kunne fint skjedd i Norge. Det er en amatørfeil som ikke vil forekomme under forsvarlige forhold. 

På private sykehjem går avvikene kun til egen ledelse og ikke eksternt. I Oslo kommune ønsket ikke private sykehjem å oppgi hvor mange sykepleiere de faktisk hadde på jobb.

I private hjemmetjenester er det ofte manglende kontroll på A-preparater. Det betyr i praksis at de ansatte kan stjele på bekostning av pasienter. 

På private skoler kan elever få 6 i biologi uten å vite hva osmose er. Man mangler rett og slett kontroll. Hvorfor vil ikke høyresiden som faktisk er for all denne privatiseringen faktisk sikre at den skjer forsvarlig, og på en måte som gir oss riktig datagrunnlag til å vurdere hva som er best av offentlig og privat?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
majer skrev (15 minutter siden):

Det er kun på den måten man faktisk kan si hva som er mest effektivt av private og offentlige tilbud.

Nå var det nettopp en sak om en dame i Sverige som døde på en privat klinikk fordi man hadde tatt feil av kvinnen sitt pusterør og spiserør under anestesien. Det samme kunne fint skjedd i Norge. Det er en amatørfeil som ikke vil forekomme under forsvarlige forhold. 

På private sykehjem går avvikene kun til egen ledelse og ikke eksternt. I Oslo kommune ønsket ikke private sykehjem å oppgi hvor mange sykepleiere de faktisk hadde på jobb.

I private hjemmetjenester er det ofte manglende kontroll på A-preparater. Det betyr i praksis at de ansatte kan stjele på bekostning av pasienter. 

På private skoler kan elever få 6 i biologi uten å vite hva osmose er. Man mangler rett og slett kontroll. Hvorfor vil ikke høyresiden som faktisk er for all denne privatiseringen faktisk sikre at den skjer forsvarlig, og på en måte som gir oss riktig datagrunnlag til å vurdere hva som er best av offentlig og privat?

Mange av de skrekkelige innslagene på nyhetene har vel skjedd i kommunal sektor?

Jeg skjønner hvor du vil, men det kan være dårlig kravspesifikasjon i anbudet. Jeg regner med det ikke er politikere som utarbeider disse kravene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (12 minutter siden):

Mange av de skrekkelige innslagene på nyhetene har vel skjedd i kommunal sektor?

Jeg skjønner hvor du vil, men det kan være dårlig kravspesifikasjon i anbudet. Jeg regner med det ikke er politikere som utarbeider disse kravene.

Jeg er delvis enig angående anbud. Ta renoveringsskandalen i Oslo kommune der de som vant anbudet vant fordi de hadde færre søppeltømmere😅

Mye skjer og i offentlig sektor, men det hadde skjedd langt mer om vi ikke hadde hatt de kontrollsystemene vi har 

Sånn som systemet er nå skal det private i hovedsak fungere som et supplement. Jeg har eks en venninne som ikke fikk operasjon i det private siden operasjonen blir ansett som komplisert og med en viss risiko. Derfor ble hun gående med penger fra nav i ett helt år. Man kan jo spørre seg om vi får flere utenfor arbeidslivet av at de mest kompliserte må vente lengst, men det er litt utenfor tema. Legger vi sammen at det offentlige gjerne har mer komplekse saker og langt flere behandlinger er det ikke rart det skjer en del alvorlige hendelser der.

For å få til objektive målinger bør vi se på samme behandling el i offentlig og privat sektor, ha den samme kontrollen begge steder og deretter sammenligne pris, kvalitet, uønskede hendelser mm. 

For å bruke skolen som eksempel er det strenge krav til dokumentasjon for offentlige lærere, kartleggingsprøver mm. Hvorfor skal ikke det samme gjelde i private skoler? Det er nettopp det som gjør at selv de borgerlige i Finland ikke ønsker privatskoler. Men jeg mener at det er bedre å se på hva som faktisk fungerer før man velger mellom offentlig og privat 

Endret av majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En årsak til at mye er bedre i privat sektor er fordi de bruker ressursene der det virkelig trengs og ikke til kartlegging. Det er en fordel at de private tar unna enkle tilfeller til en rimelig pris fremfor at det offentlige som er litt tungrodd gjør samme jobb.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (8 minutter siden):

En årsak til at mye er bedre i privat sektor er fordi de bruker ressursene der det virkelig trengs og ikke til kartlegging. Det er en fordel at de private tar unna enkle tilfeller til en rimelig pris fremfor at det offentlige som er litt tungrodd gjør samme jobb.

Ja, men hvorfor skal da offentlige lærere kartlegge så mye? Og Høyre var jo et av partiene som kjempet mest for at lærerne skulle dokumentere mer, ha nasjonale prøver osv

Jeg er enig i at det er en fordel at private tar unna enkle tilfeller dersom de faktisk er mer effektive, men det er jo nettopp det som er problemet. Vi mangler datagrunnlag til å vite hva som faktisk fungerer best. Det er mye lettere å rettferdiggjøre noe basert på objektiv data istedenfor en ideologi som levde for flere hundre år siden- uavhengig av hvilken side man står på og isme man liker 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...