Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win 10, EFI partisjon bare forvant?


Anbefalte innlegg

Satt å så på Plex fra mediaserveren da den bare avslutta, hver gang jeg prøvde å skru den på så tok det noen sekunder før den slo seg av uten at skjermen hadde reagert. Tenkte da en HW feil og begynte å ta ut så mye HW jeg kunne, samt bytte til en gammel GPU jeg har liggende. Prøvde mange konfigurasjoner, også å ta ut CMOS batteri for hver gang, etter hvert fikk jeg endelig boota til BIOS, men på en konfigurasjon som ikke fungerte tidligere, aner ikke hvorfor. Nå får jeg opp at det ikke er noen "bootable drive". Får etter hvert tak i en annen PC slik at jeg kan plugge OS disk i denne og ser at alle filene fortsatt er der, men diskbehandling finner ingen andre partisjoner på disken. Etter litt leting finner jeg noen guider til hvordan jeg kan lage en ny EFI partisjon. Dette fungerer ikke fordi disken ikke er en GPT partisjon?? Og her står jeg fast, kan jo selvfølgelig få kopiert ut databaser for så å installere Windows på nytt, men vil helst slippe å formattere. Er det noe som kan gjøres? Er det mulig at SSD synger på siste verset og dermed ikke burde installere OS på den, selv om S.M.A.R.T ikke indikerte noen problemer? Er det mulig at hovedkortet lager sånne problemer? Er et gammelt ASUS Sabertooth 990FX hovedkort med AMD FX-8350, de siste årene har 3 SATA porter slutta å fungere. Vet at jeg burde bytte ut hele maskinen, men det har jeg ikke penger til nå i vinter, så hadde vært veldig greit om jeg kunne fått den til å leve litt til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Du har ikke hatt flere disker/SSD-er tilkoblet? Windows liker å installere Windows og EFI-partisjoner på forskjellige disker.

Edit: Samme kan skje med andre OS.

Hadde 3 disker til i, den ene streika for noen dager siden, men har restartet pc'en etter dette uten problemer, sjekket de 2 andre nå og de hadde ingen ekstra partisjoner.

Lenke til kommentar
Richard91 skrev (5 timer siden):

Etter litt leting finner jeg noen guider til hvordan jeg kan lage en ny EFI partisjon. Dette fungerer ikke fordi disken ikke er en GPT partisjon?

Du har antagelig en MBR partisjonert disk. Den booter fra MBR sektor og hovedpartisjon, finnes ingen EFI.
Testdisk kan fikse MBR og partisjoner.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (16 timer siden):

Du har antagelig en MBR partisjonert disk. Den booter fra MBR sektor og hovedpartisjon, finnes ingen EFI.
Testdisk kan fikse MBR og partisjoner.

Har nå lekt litt rundt i testdisk uten å bli så veldig klok på den. Den hinta om at den hadde funnet Intel partition table, så valgte derfor å på inn der først og kjøre en analyse, den fant en corrupt partisjon den ikke kunne fikse, og sa at disken virka for liten, noe som vel hinter til manglende partisjon? Prøvde å skrive ny MBR, noe som vist nok var en suksess, men kan fortsatt ikke boote fra den. 
Gikk så inn på EFI, der står det "Bad GPT partition, invalid signature. Trying alternate GPT. Bad GPT partition, invalid signature." Kjører en quick search, der finner den en partisjon "MS data" som ikke kan gjenopprettes. Legger ved bilde av neste side.
Edit: Trykka på at den skulle lage loggfil, men den kan jeg ikke finne noen vei, ellers hadde jeg lagt den med.

DSC_0216.JPG

Endret av Richard91
Lenke til kommentar
Richard91 skrev (22 timer siden):

men diskbehandling finner ingen andre partisjoner på disken.

Hva så du i Diskbehandling? Hvis det var bare en partisjon og ingen ledig plass, så kan det ikke ha forsvunnet noen partisjon.

Er lenge siden jeg brukte Testdisk. Men jeg skrev en liten guide for over 15 år siden.

TestDisk guide.pdf

Lenke til kommentar
Hårek skrev (5 minutter siden):

Hva så du i Diskbehandling? Hvis det var bare en partisjon og ingen ledig plass, så kan det ikke ha forsvunnet noen partisjon.

Er lenge siden jeg brukte Testdisk. Men jeg skrev en liten guide for over 15 år siden.

TestDisk guide.pdf 84.16 kB · 0 Nedlastninger

Diskbehandling viste ingen ledig plass tidligere, men etter testdisk så er det nå 100MB utildelt.

Lenke til kommentar

Da vil jeg tro at du hadde MBR partisjonering, med kun en Primærpartisjon. Og ingen EFI.

Hva du har endret på er ikke godt å si. Testdisk kan ikke krympe en partisjon, så muligens har du slettet primærpartisjonen og laget en ny. 100 MB utildelt er ganske vanlig. Men spørs om du finner filene nå?

Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 minutt siden):

Da vil jeg tro at du hadde MBR partisjonering, med kun en Primærpartisjon. Og ingen EFI.

Hva du har endret på er ikke godt å si. Testdisk kan ikke krympe en partisjon, så muligens har du slettet primærpartisjonen og laget en ny. 100 MB utildelt er ganske vanlig. Men spørs om du finner filene nå?

Alle filene er fortsatt på disken. Som du sier så er det ikke så godt å si hva jeg har gjort, ikke noen ekspert på området akkurat, men man lærer jo ikke noe nytt om man ikke prøver 😛 Har fått kopiert ut nødvendige filer fra Plex nå, så med mindre du har noen god ide nå så tenker jeg å bare formattere den å håpe det samme ikke skjer igjen.

Lenke til kommentar

Godt du ikke mistet filene. Testdisk er et kraftg verktøy, og kan gjøre mye utilsiktet.
Boot av MBR er slik at BIOS først leser MBR sektor (den første sektoren på disken). Her finnes partisjonstabellen og litt kode. Koden kjøres for å finne bootkode i primærpartisjonen. Så skal denne koden kjøres for å boote fra partisjonen. Herfra lastes operativsystemfiler.
Det kan ha vært en feil i partisjonstabellen, korrupt bootsektor i partisjonen, eller korrupt OS fil.
 

Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 minutt siden):

Godt du ikke mistet filene. Testdisk er et kraftg verktøy, og kan gjøre mye utilsiktet.
Boot av MBR er slik at BIOS først leser MBR sektor (den første sektoren på disken). Her finnes partisjonstabellen og litt kode. Koden kjøres for å finne bootkode i primærpartisjonen. Så skal denne koden kjøres for å boote fra partisjonen. Herfra lastes operativsystemfiler.
Det kan ha vært en feil i partisjonstabellen, korrupt bootsektor i partisjonen, eller korrupt OS fil.
 

Ingen måte å fikse dette på antar jeg? 

Lenke til kommentar

Den er god, takk for hjelpa uansett :)
Har et spørsmål siden det virker som du har litt peiling, kjørte en chkdsk, denne fant feil, og måtte kjøre chkdsk /f for å fikse det, men da fant den ingen feil å fikse, kjører ny chkdsk, hvor den igjen finner feil, men fortsatt ingen når jeg kjører chkdsk /f, dette har jeg også opplevd en gang tidligere, usikker på om det var samme disk, men hva skjer her? 😛 

Lenke til kommentar

Det er mange måter å gjøre en FIXMBR, du hadde allerede forsøkt det i Testdisk. Det er en veldig enkel operasjon, den bare skriver bootkoden på nytt. Er mange andre mulige feilkilder.
Diskproblemer har to grunnleggende årsaker, enten problemer med fysisk medium (magnetisme / elektrostatisk) eller med det logiske laget (filsystemet). Testdisk etc går bare på det logiske, Spinrite går bare på det fysiske.
Det ligger dessuten en del automatikk både i disk og OS som prøver å luke vekk dårlige fysiske sektorer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...