Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

«Dunk» fra området rundt øvre del hjuloppheng eller motorfeste førerside


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Ford Mondeo Mk 4 (1.6 l TDCI) med en ulyd (et slags «dunk» eller et «nøkk») fra forkant av førersiden. Lyden kommer i all hovedsak når motoren må belastes litt ekstra. Hvis jeg f.eks har stoppet etter å ha kjørt fremover, og deretter må rygge inn en plass, og dette er i en oppoverbakke, så kommer et slags «nøkk»/«knepp»/«dunk» fra området omtrent ved toppen av hjulopphenget ved førersiden. Det samme skjer om jeg akkurat har rygget slakt nedover, for deretter å skulle kjøre bilen fremover — gjerne når rattet dreies samtidig.

 

Begge topplagrene ble byttet i fjor på verksted, så jeg tror ikke at lyden har med toppen av hjulopphenget å gjøre. Bilen var også nylig på en teknisk sjekk hvor jeg spesifikt ba om å få sjekket hjuloppheng, og alt var ok ifølge dem.

 

Siden lyden aldri kommer ved belastninger forårsaket av bremsing eller svinging, men kun av belastninger som har med motorkraft og skifte av gir å gjøre (særlig mellom revers og 1 gir) har jeg tenkt at dette kan ha med et motorfeste å gjøre — og da øvre motorfeste ved førersiden (selv om jeg ikke kjenner noen vibrering i bilen ellers). Jeg byttet nylig nedre motorfeste (torq link), men det har ikke hjulpet på ulyden — selv om giring nå oppleves litt «tightere». Ulyden virker å komme høyere opp.

 

Indre drivledd ble byttet i fjor, og ytre har ingen tegn til sprekker i mansjetten eller noen ulyder ved svinging. Dessuten kommer lyden høyere opp.

 

Noen som har noen tanker om hva dette kan være relatert til?

 

Mvh, Olav

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du automatgir?
Kan være et defekt eksosoppheng som lager lyd ved motorvridning. På Volvo har jeg opplevd at splines på drivakslene klikka i navene ved første belastning ene eller andre veien. Der løsna vi senterbolten, trykka vi inn akselen, guffa på med Locktite på splines og stramma skikkelig igjen etterpå. 

Lenke til kommentar

Slike lyder kan ofte være vanskelig å diagnostisere på verksted. De er gjerne situasjonsbetinget, og vi som eier bilene og kjører de hele tiden kan bli var lyder som en mekaniker kanskje ikke tenker på som en ulyd.
Jeg slet med en slik ulyd på en Toyota Urban Cruiser jeg hadde. Satte den inn på verksted flere ganger for å få hjelp til å finne ut hva det var, uten at de fant noe.
Lyden forsvant plutselig når jeg byttet nedre bærearmer på begge sider så det har tydeligvis vært slakke i foringene.
Lenkearmer kan også lage lyder selv om slakken ikke er stor nok til at du kjenner det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...