Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samboerkontrakt/ særeie


Gjest 92843...645

Anbefalte innlegg

Gjest 92843...645

Hei, 

jeg og kjæresten har en 15 år lang relasjon mellom oss, litt av og på men til slutt satset vi og ble sammen, og det fungerer veldig bra. 
 

Vi er nå der at vi har diskutert å bli samboere, noe jeg så klart ønsker, og jeg vil hun skal bo hos meg. 
 

Jeg har vært veldig nøye og strukturert økonomisk, og tar ingen naive beslutninger, som gjør at jeg i dag eier et hus til rundt 7,5m nesten ferdig nedbetalt og ingen annen gjeld utenom et billån til rundt 200k. 
 

Selv om jeg elsker hun, så ønsker jeg likevel å sikre meg ved å skrive en samboerkontrakt som viser tydelig hvem som eier hva, så alt er på det rene, fordi mye kan skje i livet, og jeg mener det er smart, spesielt i dag å ha slike ting i orden. 
 

Er det noen som har gjort dette før, og hvordan gikk dere frem?
 

Hun eier selv, og vil trolig leie hennes leilighet ut, da markedet tilsier det er det mest hensiktsmessige å gjøre. 


Tar imot tips, og håper hun har forståelse for dette, det har ikke noe med tillit å gjøre, men å være økonomisk forsvarlig, da jeg kommer fra en ubrukelig familie hvor økonomisk fremsikt og stabilitet kom i siste rekke, og jeg er motsatt. 
 

 

Anonymous poster hash: 92843...645

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe behov for å skrive kontrakt på selve eiendelene. Hun skal vel ikke ha en eierandel i huset ditt? 

Men man bør inngå en kontrakt om hvordan inntekter og utgifter skal fordeles kanskje? Skal hun betale leie for å bo i huset ditt f.eks? Skal du ha en andel av leieinntektene fra hennes hus siden hun får mulighet til å leie ut nå når hun flytter inn til deg. Slike ting er fint å ha med i samboerkontrakt.

Ønsker deg lykke til med samboerskapet :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 timer siden):

Det er ikke noe behov for å skrive kontrakt på selve eiendelene. Hun skal vel ikke ha en eierandel i huset ditt?

Nja, vi har jo Husstandsfellesskapsloven Link

Det er altså lurt å tegne en samboeravtale. Den kan utformes slik:

Samboeravtale

Innledning

Vi, [navn på samboer 1] og [navn på samboer 2], har inngått samboerskap. Vi ønsker med denne avtalen å regulere våre økonomiske forhold i samboerskapet, og hvordan våre eiendeler skal fordeles ved et eventuelt samlivsbrudd.

Eierforhold

Vi er enige om at eiendeler som den enkelte har skaffet seg før samboerskapet, skal være den enkeltes eiendom. Dette gjelder også gjeld.

Eiendom ervervet under samboerskapet

Eiendeler som vi erverver under samboerskapet, skal være i sameie mellom oss, med mindre annet er avtalt. Dette gjelder også gjeld.

Fordeling ved samlivsbrudd

Ved et eventuelt samlivsbrudd skal eiendelene som er i sameie, fordeles likt mellom oss. Dette gjelder også gjeld.

Unntak

Vi er enige om at følgende eiendeler ikke skal fordeles likt ved et samlivsbrudd:

Eiendeler som den enkelte har arvet eller fått i gave.
Eiendeler som den enkelte har kjøpt eller fått i gave før samboerskapet, og som har en særlig verdi for den enkelte.
Særlige forhold

Vi er enige om at følgende forhold skal reguleres på en spesiell måte:

[Her kan det nevnes spesielle forhold som er viktig for samboerne, for eksempel omsorg for barn, aksjer, pensjon, etc.]
Endring av avtalen

Denne avtalen kan endres ved skriftlig avtale mellom oss.

Underskrifter

[Navn på samboer 1]
[Dato]

[Navn på samboer 2]
[Dato]

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (8 minutter siden):

Nja, vi har jo Husstandsfellesskapsloven Link

Det er altså lurt å tegne en samboeravtale. Den kan utformes slik:

Samboeravtale

Innledning

Vi, [navn på samboer 1] og [navn på samboer 2], har inngått samboerskap. Vi ønsker med denne avtalen å regulere våre økonomiske forhold i samboerskapet, og hvordan våre eiendeler skal fordeles ved et eventuelt samlivsbrudd.

Eierforhold

Vi er enige om at eiendeler som den enkelte har skaffet seg før samboerskapet, skal være den enkeltes eiendom. Dette gjelder også gjeld.

Eiendom ervervet under samboerskapet

Eiendeler som vi erverver under samboerskapet, skal være i sameie mellom oss, med mindre annet er avtalt. Dette gjelder også gjeld.

Fordeling ved samlivsbrudd

Ved et eventuelt samlivsbrudd skal eiendelene som er i sameie, fordeles likt mellom oss. Dette gjelder også gjeld.

Unntak

Vi er enige om at følgende eiendeler ikke skal fordeles likt ved et samlivsbrudd:

Eiendeler som den enkelte har arvet eller fått i gave.
Eiendeler som den enkelte har kjøpt eller fått i gave før samboerskapet, og som har en særlig verdi for den enkelte.
Særlige forhold

Vi er enige om at følgende forhold skal reguleres på en spesiell måte:

[Her kan det nevnes spesielle forhold som er viktig for samboerne, for eksempel omsorg for barn, aksjer, pensjon, etc.]
Endring av avtalen

Denne avtalen kan endres ved skriftlig avtale mellom oss.

Underskrifter

[Navn på samboer 1]
[Dato]

[Navn på samboer 2]
[Dato]

Den loven var jeg ikke klar over, men virker som det er svært sterke grunner til for at noe slikt kan skje. Så dette er nok ikke så vanlig. Og nok heller ekstremt lite sannsynlig at vil komme til anvendelse her. TS sin framtidige samboer har jo sin egen bolig som hun har tenkt å leie ut. Hun kan jo bare flytte tilbake i den ved et eventuelt brudd. 

Men det er nok lurt, som du sier å tegne en samboeravtale. Så slipper man mye uenigheter ved et eventuelt brudd. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (16 timer siden):

Så slipper man mye uenigheter ved et eventuelt brudd. 

Jeg tenker det er sunt å være kritisk - helt til grensen for patologisk paranoid når det kommer til hvor mye man kan overlate til tilfeldigheter i et samboerskap.
Det er jo ikke bare ved brudd det kan oppstå problemer. Tenk hvis den ene i forholdet får en alvorlig helsesvikt eller til og med dør. Da kan man fort ha en flokk pårørende som påfører deg en masse unødige advokatutgifter fordi de bestemte seg for å melke kua. Til og med det offentlige kan bestemme seg for å hevde krav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker det er sunt å være kritisk - helt til grensen for patologisk paranoid når det kommer til hvor mye man kan overlate til tilfeldigheter i et samboerskap.
Det er jo ikke bare ved brudd det kan oppstå problemer. Tenk hvis den ene i forholdet får en alvorlig helsesvikt eller til og med dør. Da kan man fort ha en flokk pårørende som påfører deg en masse unødige advokatutgifter fordi de bestemte seg for å melke kua. Til og med det offentlige kan bestemme seg for å hevde krav.

Nå fikk du meg til å tenke på mitt eget samboerforhold - vi har ingen avtale. Men den eneste flokken med pårørende her er våre felles voksne barn, så jeg tenker det går greit ;)

Lenke til kommentar
leticia skrev (10 minutter siden):

Nå fikk du meg til å tenke på mitt eget samboerforhold - vi har ingen avtale. Men den eneste flokken med pårørende her er våre felles voksne barn, så jeg tenker det går greit ;)

Da arver du opptil 4G, så går resten til barna. Ellers må det være et testamente.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...