Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vaske bil i sprengkulde?


Anbefalte innlegg

Har garantiutløpstest (Tesla Model 3) hos NAF Mastemyr/Oslo senere i dag og termometeret ute viser -8.

NAF mener "Bilen må leveres ren for at vi skal kunne vurdere lakk og karosseri".

Pleier å vaske i selvvaskhallen på den lokale bensinstasjonen på Vinterbro men normalt ville vask ved disse temperaturene være uaktuelt for meg.

Hva ville dere gjøre og eventuelt hvordan ville dere vaske?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta forhåndsregler som å bruke silikonstift på gummilistene i tilfelle fastfrysing så bør det gå bra :) Vasker kun i hall når det er så kaldt hvor de også tørker bilen etter vask. Har gått fint det, men dropper selvfølgelig å vaske bilen om det er kaldere enn -15. 

Lenke til kommentar

Vasket en uke før jul i en slik innendørs selv-vask, var vel noe a la -10C ute på kvelden.   Skum først - det frøs stedvis, så variabel effekt, men gnikket over med svamp da det iflg min erfaring gir renest bil.  Deretter rikelig med høytrykk (unngå hard spyling på radiator) og bilen ble ganske så ren.

Morgenen etter:

Merket at det var en stund siden silikonfett for dørene var frosset litt fast men greit nok.

Verre var at dørlås mekanismen ikke ville lukke døren ved vanlig smekk igjen.  Løste det ved å holde døren hardt innenfra og bruke knappen for sentrallås. Gikk seg til etter lengre tur med varm bil.

Så om du har mulighet til å la den stå varmt (dvs over 0C) i en garasje etter vask er nok det det beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (19 minutter siden):

Vasker kun i hall når det er så kaldt hvor de også tørker bilen etter vask.

Finnes det selvvaskhaller (Nesodden/Frogn/Ski/Ås/Mastemyr) hvor bilen tørkes etter vaskingen?

Har engang tatt med batteri-løvblåser til tørking og det fungerte jo så noenlunde men tok sin tid.

Rune_says skrev (3 minutter siden):

Så om du har mulighet til å la den stå varmt (dvs over 0C) i en garasje etter vask er nok det det beste.

Er ikke mulig idag.

Skal lade opp til nærmere 100% og ha "Keep Climate On" mens jeg vasker. Det skulle jo hjelpe.

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Finnes det selvvaskhaller (Nesodden/Frogn/Ski/Ås/Mastemyr) hvor bilen tørkes etter vaskingen?

Har engang tatt med batteri-løvblåser til tørking og det fungerte jo så noenlunde men tok sin tid.

Er ikke mulig idag.

Skal lade opp til nærmere 100% og ha "Keep Climate On" mens jeg vasker. Det skulle jo hjelpe.

Det vil jeg tro det gjør ja. Ville anbefalt en nyere UNO-X stasjon isåfall, de vasker forholdsvis bra i 11 minutter og tørker av bilen på slutten. Men fant ikke en slik hall på stedene du nevnte der så mulig du må bruke en annen type hall isåfall. Finnes flere som har tørking inkludert da. Ja, lurt å ha climate on mot dugg osv. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

Vasket en uke før jul i en slik innendørs selv-vask, var vel noe a la -10C ute på kvelden.   Skum først - det frøs stedvis, så variabel effekt, men gnikket over med svamp da det iflg min erfaring gir renest bil.  Deretter rikelig med høytrykk (unngå hard spyling på radiator) og bilen ble ganske så ren.

Morgenen etter:

Merket at det var en stund siden silikonfett for dørene var frosset litt fast men greit nok.

Verre var at dørlås mekanismen ikke ville lukke døren ved vanlig smekk igjen.  Løste det ved å holde døren hardt innenfra og bruke knappen for sentrallås. Gikk seg til etter lengre tur med varm bil.

Så om du har mulighet til å la den stå varmt (dvs over 0C) i en garasje etter vask er nok det det beste.

Den er litt kjip, har faktisk ikke opplevd det selv og jeg vasker bilen jevnlig om vinteren.  Men har smurt både lister og dørhåndtak. Min bil står i en åpen carport, og har ikke opplevd noen problemer med det etter vask. Bruker da kun vaskehall med tørking inkludert. Minuset med oppvarmet garasje f.eks er at det ofte fort blir dugg når du kjører ut i mange minusgrader. 

Lenke til kommentar

Det gikk i alle fall bra for min del.

Hallen var noenlunde oppvarmet og jeg brukte mye tid på tørking - både tøy, batteriløvblåser (til å komme i kriker og kroker ved dørene og ladeporten) og silikonstift.

Ble lett fastfrysing i et dørhåndtak og bakluke men det løsnet ved svært litte kraft.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...