Gå til innhold

Skattemelding - Eiendom til redusert pris


Anbefalte innlegg

Hei,

Meg og min samboer fikk i 2023 kjøpe min bestemors gamle hus som er ganske modent for oppussing til redusert sum for å holde det i familien. Min mor var klar på at det ikke skulle være forskudd på arv og vi fikk huset for 300k. Megler hadde satt en takst på 1 million ca 6mnd før kjøpet ble gjennomført. Vi fikk da en fordel på 700k ift e-takst fra megler.

Jeg er usikker på hvordan dette blir skattemessig. Det som kompliserer det mer er at vi eier huset 50/50, men ved et eventuelt salg skal jeg i tillegg ha betalingen for råtomten. Husker ikke helt hvordan det er formulert i kontrakten, men i praksis tomt uten noen form for opparbeidelse skal gå i min favør. Usikker på om dette også skal reflekteres i skattemeldingen eller om vi da bare skriver 50/50?  Litt av bakgrunnen for dette er at det ikke er innlagt kommunalt vann og avløp - dette er noe jeg og min samboer skal opparbeide.

I forhold til gave har jeg forstått det slik at det ikke skattelegges, men alle gaver over 100k? skal meldes til skatteetaten på skattemeldingen.

Huset er forsåvidt ikke beboelig da det må vesentlig oppussing for å få det beboelig. Dette er vi i gang med og håper å kunne flytte inn i løpet av våren. Men det er vel kanskje ikke så vesentlig? 

Antar noen har vært i samme situasjon og hadde satt pris på tips - hvis ikke får jeg bare ringe til skatteetaten når skattemeldingen kommer :)

Endret av simen929
Presisering: Kommunalt vann og avløp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (9 minutter siden):

skjer det noe annet egentlig enn at huset blir lagt til som formueverdi i ligningen?

Ettersom det er pålagt å opplyse skatteetaten om gaver over 100k, så må jeg jo opplyse om det et sted i skattemeldingen tenker jeg.. Vi har jo i praksis fått en gave på 700k. Spørsmålet er jo også om denne bare skal deles 50/50 og ikke ta hensyn til råtomt-greien eller om det blir noe ekstra.

Endret av simen929
Lenke til kommentar
simen929 skrev (23 minutter siden):

Vi har jo i praksis fått en gave på 700k.

det er diskutabelt?

du skriver huset ikke er beboelig i nåværende tilstand. Den såkalte taksten fra megler er vel kun en løssluppen verdivurdering, ingen "ekte" takst hvor bygningmasse osv. er saumfart av kyndig takstmann.

Men, andre vet garantert mer om alt dette enn meg, så vent på "tungvekterne" her inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo bare en fordelingssak mellom deg og din samboer (og den som gir gaven kan jo bestemme hvem den gis til, men det er ikke til hinder for å dele den etterpå, med mindre du har gått med på et slikt konkret vilkår), ikke skattemyndighetene.

Verken du eller samboer skatter verken av arv eller gave (og et salg til underpris som ikke skal være forskudd på arv er et såkalt "gavesalg"), og om det selges etter å ha oppfylt Skatteetatens regler for botid skatter du heller ikke av gevinsten (som selvsagt er større jo mindre din inngangsverdi er. Nå tror jeg det kun er det du faktisk betaler som regnes som inngangsverdi; den gangen vi hadde arveavgift kunne inngangsverdien være lik kjøpesummen+arveforskuddet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...