Gå til innhold

Jeg hjelper tante, som har en verge... Hvordan fungerer betaling?


Anbefalte innlegg

Jeg har en aldrende tante som jeg hjelper med en del husarbeid. Hu har også en verge som hjelper til med andre ting. Jeg har i denne måneden vært en del hos henne og hjulpet henne med ting og tang, men i januar skal jeg ta å vaske 1. og 2.etg rundt...

Hvordan går jeg frem med å legge et forslag til hvordan vi gjør det her iht. reglene og i samsvar med vergen ang. betaling for arbeidet jeg gjør for min tante? Jeg har ingen problemer med at jeg må skatte av det, da det nok blir en god del timer og over "grensen" til fri skatt. Jeg er forøvrig godt i 30-årene.

Vi har gjort det her en gang før, men da ble det så "uprofft", så denne gang vil vi gjøre det mer ordentlig, sånn at det blir gjort mer rett enn forrige gang.

Setter pris på tips og råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge vergemålet er frivillig, det vil si at din tante ikke er fratatt rettslig handleevne (umyndiggjort), så er det din tante du lager avtalen med. Det blir vergens oppgave å passe på at din tantes rettigheter, og plikter ved avtalen, blir effektuert.

Hvis din tante ikke er "avtaledyktig" jfr. avtaleloven kap 3, kan du lage avtalen med hennes verge dersom vergen har mandat til å: "Bistå vergehaver med innkjøp av varer og tjenester". Hvis vergen ikke har det, kan vergen be om at vergemålet utvides med dette mandatet.

Så var det dette med hvor mye du skal ta betalt. Sjekk denne nettsiden som er veldig informativ: https://www.handlehvitt.no/smajobber/
Du finner også her linker til hvordan en arbeidsavtale skal utformes.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Skandinav said:

Så lenge vergemålet er frivillig, det vil si at din tante ikke er fratatt rettslig handleevne (umyndiggjort), så er det din tante du lager avtalen med. Det blir vergens oppgave å passe på at din tantes rettigheter, og plikter ved avtalen, blir effektuert.

Hvis din tante ikke er "avtaledyktig" jfr. avtaleloven kap 3, kan du lage avtalen med hennes verge dersom vergen har mandat til å: "Bistå vergehaver med innkjøp av varer og tjenester". Hvis vergen ikke har det, kan vergen be om at vergemålet utvides med dette mandatet.

Så var det dette med hvor mye du skal ta betalt. Sjekk denne nettsiden som er veldig informativ: https://www.handlehvitt.no/smajobber/
Du finner også her linker til hvordan en arbeidsavtale skal utformes.

Du mistet meg med første setning.... :O Men ja, tante har ikke kontroll over sine egne penger (pga. alkoholproblemer). Det er det vergen som har, som igjen har en overordnet over seg igjen.. Vergen har ansvar iht. det å handle inn mat/varekjøp o.l. Så ja, han har vel det som regnes som maks myndighet iht. det å være en verge.

Den siden var helt ok den, men den ga meg jo ikke svar på det jeg spurte om...

Vi har ingen faste tidspunkter å forholde oss til fordi jobben min og andre gjøremål tillater ikke det, så jeg vet ikke hvordan jeg skal utforme en arb.avtale. Jeg kan heller ikke 

Jeg får vel bare ta det opp med vergen heller, problematisk som det er. Vergen er en utrolig irriterende person å forholde seg til da han er en brøytende og autoritær og ikke minst aldrende, dvs. "hans ord er det som betyr noe"-attitude. Det spiller ingen rolle hva jeg sier i grunn. Derfor det her er så utrolig slitsomt og problematisk, så jeg ville høre om det er noen her som har jobbet privat for noen som kanskje har en ide om hvordan man "løser" det her...

Derfor ville jeg spørre dere først om råd hvordan jeg kan få til en enkel og grei avtale. Vår forrige avtale inneholdt personalia, arb.oppgaver, avtalt timelønn, fleksibel arb.tid og kontodetaljer. Deretter fylte vi Altinn-skjema. That's it. Det er familie det er snakk om, så man trenger ikke å være for avansert å tulle med feriepenger, kost/losji, oppsigelse, tariff osv. Det blir unødvendig og tullete.

Jeg kommer til å jobbe et sted mellom 30-40000kr i 2024 for henne.

Jaja, takk for svar uansett...

Endret av Seawanderer
Lenke til kommentar

Det er vesentlig forskjell mellom "aldrende tante" og "tante har ikke kontroll over sine egne penger pga. alkoholproblemer".
 

Seawanderer skrev (8 timer siden):

Vergen er en utrolig irriterende person å forholde seg til da han er en brøytende og autoritær og ikke minst aldrende, dvs. "hans ord er det som betyr noe"-attitude. Det spiller ingen rolle hva jeg sier i grunn. Derfor det her er så utrolig slitsomt og problematisk, så jeg ville høre om det er noen her som har jobbet privat for noen som kanskje har en ide om hvordan man "løser" det her...

Dette var jo også nye opplysninger fra ditt hovedinnlegg. Her bør du vurdere å ringe til Statsforvalteren ved vergemålsavdelingen å melde fra om din bekymring. Mulig han har flere vergehavere som også har klaget på ham og din telefon kan være det eneste som skal til for å få ham fjernet. Med det sagt, er det din side av saken vi blir presentert.

Hvilket fylke er det din tante bor i?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...