Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål vedrørende erstatningskrav i straffesaken


Gaea

Anbefalte innlegg

 

Dette gjelder angående anmeldt sak, og fremming av erstatningskrav. 

1. Hva innebærer "andre utgifter" i erstatningskravkjemaet? 

2. Vedrørende dokumentasjon, må legge jeg frem journalnotat fra hver eneste behandlingstime jeg har hatt, eller holder det til å vise til den oppsummerende erklæringen/det som som allerede ligger i saken som bevis i straffesaken? Eller mener man med dokumentasjon, dokumentasjon på selve utgift (mao: kvittering?)

3. Utgiftene jeg har hatt årlig i forbindelse med det aktuelle, har oversteget frikortgrensen for helsetjenester, og jeg har derfor antatt at jeg kun trenger å dokumentere utgifter til frikortet ble nådd? (Jeg har hovedsakelig kun hatt utgifter ifbm med egenandel, da jeg hovedsakelig har søkt hjelp i det offentlige, minus 5k i private helsevesenet) 

4. Kan kontoutskrift telle som dokumentasjon? Har kvitteringer på noe, men ikke alt.

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
  • Gaea endret tittelen til Spørsmål vedrørende erstatningskrav i straffesaken
Videoannonse
Annonse

1. Det finnes ikke noe standardisert skjema for å fremme erstatningskrav i straffesaker, men mange bruker KFVs skjema. KFVs skjema skiller mellom erstatning for utlegg til medisinsk behandling, erstatning for reiseutgifter, erstatning for klær og personlige bruksting ødelagt ved den straffbare handlingen, og andre tap. 

"Andre tap" kan i prinsippet være enhver økonomisk ulempe du har blitt påført, fra redusert inntekt i hundretusenkronersklassen til portokostnader. 

2. Dokumentasjon for et erstatningskrav vil være dokumentasjon av at du er påført en personskade, dokumentasjon for årsakssammenhengen mellom skadevolders handling og skadens konsekvenser for deg, og dokumentasjon for størrelsen av ditt økonomiske tap. 

Kvitteringer vil være dokumentasjon på størrelsen av det økonomiske tapet. I tillegg må du kunne underbygge hvorfor det er skadevolders handling som har utløst behovet for denne regningen. Ofte vil dette si seg selv - kvitteringer for egenandeler til psykolog vil gjerne være dekket av psykologens uttalelse. I andre sammenhenger kreves mer dokumentasjon - et varig inntektstap, f.eks.

3) Ja. Du kan ikke kreve erstatning for utgifter du ikke har hatt. Det er eventuelt opp til HELFO å fremme dette kravet i straffesaken, skadeserstatningsloven § 3-7. 

4) Kontoutskrift er bare dokumentasjon på at det er trukket et beløp fra konto, det sier ikke noe om hva det er betalt for eller hvorfor man har hatt utgiften - ofte sier det ikke en gang noe meningsfylt om hvem det er betalt til. Hvis du ikke har noe annet kan du legge det ved sammen med en beskrivelse av hva det er og hvorfor du ikke har klart å få tak i mer. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar @krikkert ! jeg har fått tilsendt skjema jeg skal fylle ut og det ser helt likt ut som KFV sitt skjema.

Da forsto jeg "andre utgifter" riktig, da jeg antok at det kanskje måtte angå tapte arbeidsinntekter. 

Er det mulig å innhente gamle kvitteringer ved forespørsel hos de ulike behandlingsstedene? Jeg ser det står noe info oppgitt i kontotutskrift, som navn på behandler (behandling jeg fikk og får for skadene), navnet på legesenteret og sykehuset hvor jeg har hatt ganske hyppig behandling og oppfølging etter det aktuelle. 

Angående dokumentasjonen for årsakssammenheng, legger man da til grunn journaldokumentene og erklæringene som allerede ligger i saken eller skal det følge med egen erklæring? Det står i punkt lenger nede i mailen i siste punktet at det trengs egen spesifikk erklæring fra lege, men det gjaldt fremtidige antatte utgifter. Det står kun "husk å legge ved dokumentasjon" i de andre punktene (som går på tidligere utgifter) i mailen jeg har fått så hva den dokumentasjonen innebærer lurer jeg på. Må man etterspørre spesifikke erklæringer til dette formål eller er som allerede ligger i saken er nok? Er ca 80 sider med dokumentasjon på fysiske skader og psykiske skader som ligger i saken fra før.

Lenke til kommentar

Det er nok mulig å få tak i kvitteringene, spesielt hvis det gjelder behandlinger der de kan være knyttet opp mot ditt navn. Send inn forespørsel til der du har gjort handler med så mye informasjon som mulig, så kan de kanskje hjelpe deg. (Tidspunkt, beløp, hva kjøpet gjaldt, hvilket kort du betalte med, etc)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (På 27.12.2023 den 1.07):

Er det mulig å innhente gamle kvitteringer ved forespørsel hos de ulike behandlingsstedene? Jeg ser det står noe info oppgitt i kontotutskrift, som navn på behandler (behandling jeg fikk og får for skadene), navnet på legesenteret og sykehuset hvor jeg har hatt ganske hyppig behandling og oppfølging etter det aktuelle. 

Det vil normalt la seg gjøre, så lenge de ikke er altfor gamle. 

Sitat

Angående dokumentasjonen for årsakssammenheng, legger man da til grunn journaldokumentene og erklæringene som allerede ligger i saken eller skal det følge med egen erklæring? Det står i punkt lenger nede i mailen i siste punktet at det trengs egen spesifikk erklæring fra lege, men det gjaldt fremtidige antatte utgifter. Det står kun "husk å legge ved dokumentasjon" i de andre punktene (som går på tidligere utgifter) i mailen jeg har fått så hva den dokumentasjonen innebærer lurer jeg på. Må man etterspørre spesifikke erklæringer til dette formål eller er som allerede ligger i saken er nok? Er ca 80 sider med dokumentasjon på fysiske skader og psykiske skader som ligger i saken fra før.

Det kommer an på hva som står der. Hvis ikke journaldokumentene i seg selv gir uttrykk for noen årsakssammenheng (og det gjør de ganske sjelden) ber man gjerne om en erklæring hvor det gjøres en medisinsk vurdering av årsakssammenhengen. 

 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (22 minutter siden):

 Det kommer an på hva som står der. Hvis ikke journaldokumentene i seg selv gir uttrykk for noen årsakssammenheng (og det gjør de ganske sjelden) ber man gjerne om en erklæring hvor det gjøres en medisinsk vurdering av årsakssammenhengen. 

 

Har både erklæring av årsakssammenheng og journalnotater fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...