Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Reparere gulv - Huseier eller leietakers jobb?


Anbefalte innlegg

Jeg har leid et hus nå i snart 4 år og skal etterhvert flytte ut. I den forbindelse ser jeg at det gamle tregulvet på det ene soverommet har begynt å mørkne i det ene hjørnet av rommet (ca 1kvm). Gulvet forøvrig har en god del dype hakk/riper som var der da jeg flyttet inn.

Mitt spørsmål er da om jeg kan bli stilt til ansvar for å betale for ny sliping/legge nytt gulv eller om dette er klassifisert som normal bruksslitasje som huseier dekker? Og hvis gulvet allerede hadde såpass mye bruksmerker da jeg flyttet inn, vil det da være rimelig å belaste meg for reparasjon av dette? På forhånd takk
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med atterhald om at det ikkje er gjort avtale om noko anna så følgjer vedlikehaldsansvaret av husleigelova:

Sitat

§ 5-3.Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

Golv, veggar og tak er ikkje inventar og utstyr (og heller ikkje dørlås, kran eller elektriske brytere) så det fell på huseigar å vedlikehald.

Slik som du legg fram saka så virker det å være ganske klart at dette er slitasje og elde, dette må huseigar dekke.
Det kan likevel hende at du blir forsøkt haldt ansvarleg. Hakk og riper vil ikkje nødvendigvis være normal slitasje, og dersom det ikkje finnes dokumentasjon på tilstanden ved innflytting så kan det fort bli ein diskusjon rundt dette. Så sjølv om du strengt tatt ikkje er ansvarleg sidan skadene var der ved innflytting, så kan du risikere å bli sittande igjen med krav om utbetring om du ikkje kan bevise at det var slik ved innflytting. Det er av denne grunn at det er fornuftig å ta mange gode bilder både før innflytting og etter utvask slik at du har dokumentasjon.
Det sagt så er det utleigar som må gå til sak og føre bevis for at du eventuelt er erstatningsansvarleg.

 

Ting du har øydelagt og skada i husrommet er det du som skal dekke.
Ting som har blitt øydelagt og skada gjennom heilt normal bruk er det huseigar som skal dekke.
Ting som ligg i grenseland må ein berre prøve å bli einige om, om nødvendig via rettssystemet.

Om golvet uansett må skiftast ut så vil det sjølvsagt berre være tull at du skal bekoste sliping av eit golv som uansett må fjernast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jonathan643 skrev (2 timer siden):

Jeg har leid et hus nå i snart 4 år og skal etterhvert flytte ut. I den forbindelse ser jeg at det gamle tregulvet på det ene soverommet har begynt å mørkne i det ene hjørnet av rommet (ca 1kvm). Gulvet forøvrig har en god del dype hakk/riper som var der da jeg flyttet inn.

Mitt spørsmål er da om jeg kan bli stilt til ansvar for å betale for ny sliping/legge nytt gulv eller om dette er klassifisert som normal bruksslitasje som huseier dekker? Og hvis gulvet allerede hadde såpass mye bruksmerker da jeg flyttet inn, vil det da være rimelig å belaste meg for reparasjon av dette? På forhånd takk
 

Det er huseiers ansvar uansett hva enn han måtte påstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...