Gå til innhold

olje til matlaging og i mat???


Anbefalte innlegg

Hei.

jeg har alltid forstått det som at olje og fett ikke er bra å ha for mye av, samtidig ser jeg på video oppskrifter og lignende at folk heller en type matolje over maten før den skal i ovnen, bruker olje fremfor annet under steking, heller olje i salatblandinger og i sølvfolier mens de steker... over pizzaer..

Er det noen oljer som det er sunt og bruke som jeg ikke har fått med meg?? kan noen forklare??? må være mange kcal i oljer også?

takk for svar, hilsen ung voksen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Salt fremhever smak
Sukker fremhever smak
Og Olje fremhever smak. 

Det er mye mye mye frem og tilbake i nyforskning om hva som er bra, men du får nok nesten alt av fordeler med å erstatte margarin med smør: For å unngå hydrogenisert herdet olje.
Andelen omega 3 vs omega 6 er også en evig debatt. 
Så har du kokepunkt. 

Lenke til kommentar

Fett er sunt, av riktig type og mengde. Du har umettet og mettet fett, den mettede typen er den usunne varianten, mettet fett er typisk hard i romtemperatur (margarin, melange, ikke plantebasert smør).

Umettet fett inneholder omega-fettsyrer og er kolesterol-senkende.

Rapsolje: steking, baking og grilling, tåler mye varme, rik på umettede fettsyrer, balansert omega-3 og omega-6
Solsikkeolje: Steking, baking, allsidig, nøytral smak, tåler mye varme, lavt mettet fett, kilde til vitamin E
Olivenolje: Steking, dressing, salater, marinader, mye smak (særlig ekstra jomfru), rik på enumettede fettsyrer, antioksidanter, tåler mye varme (ekstra jomfru).
Peanøttolje: Asiatiske retter, salater

Oljer og fett brukes selvfølgelig i mindre doser (noen få spiseskjeer) på grunn av mengden kcalorier.

Lenke til kommentar

 

del_diablo skrev (På 3.12.2023 den 12.29):

du får nok nesten alt av fordeler med å erstatte margarin med smør: For å unngå hydrogenisert herdet olje.

De vegetabilske oljene som nevnes er vel også herdet olje, som rapsolje og solsikkeolje. 

Olivenolje og kokosfett skal være bedre. Det høres veldig naturlig ut med rapsolje og solsikkeolje, men de er visst lagd på en unaturlig måte. Og dermed ikke bra for kroppen. Mye å sette seg inn i, om mat og sånn. 

At hvete og tomater inneholder lektiner som skraper opp tarmen, er også noe jeg kom over. Men det er først og fremst rå hvete og tomat som bør unngås. Løk kan motvirke denne effekten og gjenopprette tarmveggene. Dermed er det ille å spise kakedeig, og såkalt "kladdkaka" som er lite stekt er heller ikke bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...