Gå til innhold

Hvor ofte økes lønn i staten? Riktig startlønn som rådgiver?


Sheldon(

Anbefalte innlegg

Hvor ofte økes lønna i staten? Har fått tilbud om en jobb i stillingskode 1434 rådgiver i staten(NAV), som lønnes i lønnstrinn 57-64. Fikk tilbud om ltr. 60 som tilsvarer 584 500kr. Det står minimum bachelor i stillingsutlysninga. Jeg har en mastergrad som er relevant for denne stillingen, og synes jeg kan være kvalifisert til noen lønnstrinn høyere(?). Har ikke takket ja til stillingen enda, så muligheten til å forhandle lønn er jo der, hvis det er verdt forsøket? I den Forrige jobben tjente jeg over 600 000kr, hvis dette kan brukes i en evt forhandling. Grunnen til jobbytte er at den nye jobben er mye mer relevant til utdanning enn forrige jobb. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sheldon( skrev (3 minutter siden):

Hvor ofte økes lønna i staten? Har fått tilbud om en jobb i stillingskode 1434 rådgiver i staten(NAV), som lønnes i lønnstrinn 57-64. Fikk tilbud om ltr. 60 som tilsvarer 584 500kr. Det står minimum bachelor i stillingsutlysninga. Jeg har en mastergrad som er relevant for denne stillingen, og synes jeg kan være kvalifisert til noen lønnstrinn høyere(?). Har ikke takket ja til stillingen enda, så muligheten til å forhandle lønn er jo der, hvis det er verdt forsøket? I den Forrige jobben tjente jeg over 600 000kr, hvis dette kan brukes i en evt forhandling. Grunnen til jobbytte er at den nye jobben er mye mer relevant til utdanning enn forrige jobb. 

Bare å forhandle. 

Lenke til kommentar
Raimop skrev (6 minutter siden):

Den viktigste lønnsforhandlinga du gjør er den første.

Det der er det nærmeste man egentlig kommer en fasit når vi snakker om lønnsforhandlinger. 
Både arbeidstakere og arbeidsgivere "vet" at det er lavere terskel for å takke nei til et til tilbud om jobb dersom lønnen er for lav kontra å finne seg en ny jobb dersom du allerede "har grodd fast" i eksisterende jobb. 

Det er ikke så uvanlig som man skulle tro at potensiell arbeidsgiver og potensiell arbeidstaker starter over 100 000,- unna hverandre og fremdeles blir enige. La oss nå si at en hypotetisk arbeidstaker får 85 000,- ekstra i startlønn kontra hva han ble tilbudt første gangen. Dette er ikke fryktelig uvanlig. 

Så kan vi spørre oss selv: hvor vanlig er det at vi som arbeidstakere plutselig går opp 85 000,- etter 2-20 år uten at stilling eller stillingstittel endrer seg? (Dette har jo selvsagt også skjedd, men min teori er at da har du vært underbetalt i en del år og "lønnsøkningen" din er da for å "skjule" et gedigent etterslep målt opp mot nyansettelser)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...