Gå til innhold

Åpner iPhone i første halvår


Anbefalte innlegg

RadonReady skrev (1 minutt siden):

Forøvrig så har jeg ennå ikke fortalt om noen begredelige historier i denne tråden, annet enn de "historiene" jeg har lenket til, og som det står en redaksjon bak.

Det var de jeg tenkte på, ja.

RadonReady skrev (2 minutter siden):

Men har du kanskje noen begredelige og dokumenterbare historier å fortelle om mht sikkerhet, malware, monopol eller fandens oldemor på MacOS som du vil trekke frem her på en måte som bidrar til at MacOS fremstår i et svært negativt lys i forhold til konkurrenten(e)?

Hvorfor skal jeg komme med det? For det første, macOS har ikke monopol på App Store sånn som iOS har. For det andre var det du som malte fanden på veggen på hvor forferdelig det var på Android som ikke har monopol, så da lurte jeg på hva du tenkte om macOS som er i samme båt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (44 minutter siden):

For det første, macOS har ikke monopol på App Store sånn som iOS har. 

Feil.
Jovisst pokker har Apple "monopol" på app store for MacOS, presis på samme måte som Apple har "monopol" på app store for iOS.
For du visste vel at Apple har en app store også for MacOS ?

Forresten så er "monopol" feil ord å bruke av deg her (det er derfor jeg sjøl bruker apostrofer rundt ordet, og det er derfor EU ikke bruker ordet), for det finnes kun to typer monopol:
1) rettslig beskyttet monopol på eget åndsverk, en av de rettslige grunnpilarene i et fritt rettssamfunn vi alle er stolte av å være del av.
2) markedsmonopol, dvs at en aktør dominerer hele eller nesten hele markedet, et resultat av at få eller ingen konkurrenter kan tilby et tilsvarende produkt.
Ingen av disse to typene monopol passer inn i din bruk av ordet.
Bruk heller ordet gatekeeper, dvs det ordet som EU har valgt å bruke.
Merk: hvis du fortsatt insisterer på å bruke ordet så kommer du i konflikt med diverse historiske rettsavgjørelser som har konkludert med at Apple må kjempe om de samme kundene som konkurrentene, og at Apple dermed ikke har monopol på noe som helst.
 

Sitat

For det andre var det du som malte fanden på veggen på hvor forferdelig det var på Android som ikke har monopol, så da lurte jeg på hva du tenkte om macOS som er i samme båt.

Som jeg nevnte; jeg har kun formidlet artikler her som det står redaksjoner bak, og som du påstår "maler fanden på veggen".
Hvis du har problemer med de beviselige påstandene som fremkommer i disse artiklene, så får du kanskje ringe redaksjonene/journalisten bak og fortelle dem at de tok feil?
Men for å gjøre det mer interessant for oss andre; kanskje du kan nevne for oss noen konkrete påstander i noen av disse artiklene jeg lenket til, som du har problemer med?

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
RadonReady skrev (10 minutter siden):

Jovisst pokker har Apple "monopol" på app store for MacOS, presis på samme måte som Apple har "monopol" på app store for iOS.

Nei, det er ikke riktig. Du kan fint ha masse andre "app stores" på mac. Jeg har flere. Du kan også fint sideloade på macOS.

RadonReady skrev (11 minutter siden):

Forresten så er "monopol" feil ord å bruke av deg her

Det jeg mener er at det ikke finnes andre måter å installere apper enn via Apple sin egen App Store på iOS og de har full kontroll over hvilke regler de ønsker å ha på den.

RadonReady skrev (13 minutter siden):

Som jeg nevnte; jeg har kun formidlet artikler her som det står redaksjoner bak, og som du påstår "maler fanden på veggen".
Hvis du har problemer med de beviselige påstandene som fremkommer i disse artiklene, så får du kanskje ringe redaksjonene/journalisten bak og fortelle dem at de tok feil?

Du misforstår. Jeg har ikke problem med noe av det artiklene sier. Men det du må stå for selv er at du har lett frem artikler med spesifikke saker og satt sammen i en egen post. Du har da spesifikt funnet frem til en knippe artikler som taler din sak, og det må du stå for og ikke bare spille ballen videre.

Det jeg ønsket dine betraktninger på var:

  1. Er det riktig at du ønsker å argumentere for at Apple ikke skal åpne for andre App Stores? (For meg virker det veldig sånn for du leter frem en haug med artikler om hvor mye bugs, malware, virus, whatever som Android har slitt med siden har hatt en mye mer åpen policy)
  2. I så fall: Hva synes du om at macOS har samme åpne policy som Android? Er du motstander av det med de samme argumentene som du eventuelt har i punkt 1?
RadonReady skrev (18 minutter siden):

Men for å gjøre det mer interessant for oss andre; kanskje du kan nevne for oss noen konkrete påstander i noen av disse artiklene jeg lenket til, som du har problemer med?

Jeg har ikke problemer med noen av de, og jeg har aldri sagt at jeg problemer med noen av de. Jeg har bare stilt deg noen spørsmål om du har noen lignende linker for macOS siden de OS-et også tillater sideloading og konkurrerende app stores på samme måte som android gjør.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke riktig. Du kan fint ha masse andre "app stores" på mac. Jeg har flere. Du kan også fint sideloade på macOS.

Jo, det er pokker så riktig, og du tar feil.
Det er Apple som eier MacOS App Store.
Der er ingen andre app-butikker for MacOS-apper som har dette navnet.
Du brukte store forbokstaver i ordet (sitat Nimrad): "macOS har ikke monopol på App Store", noe som indikerer at det er et unikt egennavn på app-butikken, og ikke en generell betegnelse på alle app stores.
Joda, der er drøssevis av andre nettsteder som selger apper til MacOS, men ingen av dem heter "App Store".
Apples App Store for MacOS er heller ikke en nettside, slik alle de andre er, men en butikk du kommer til kun hvis du klikker på eplesymbolet i Mac Finder menyen.
Du må dessuten lære deg å utrykke deg presist; MacOS er et operativsystem, mens Apple er et selskap. Det er selskaper som har monopol på noe, ikke operativsystemer.
 

Sitat

Det jeg mener er at det ikke finnes andre måter å installere apper enn via Apple sin egen App Store på iOS og de har full kontroll over hvilke regler de ønsker å ha på den.

Javisst, men har noen nektet for dette?

Sitat

Du misforstår. Jeg har ikke problem med noe av det artiklene sier. Men det du må stå for selv er at du har lett frem artikler med spesifikke saker og satt sammen i en egen post. Du har da spesifikt funnet frem til en knippe artikler som taler din sak, og det må du stå for og ikke bare spille ballen videre.

Javisst står jeg for det, men du har ennå ikke definert hva problemet ditt er eller hva du er uenig i.
Hva med at du finner noen artikler som taler din sak, hva den nå enn måtte være, for jeg har fortsatt store problemer med å skjønne hva problemet ditt er all den tid du ikke forteller om det.
For du vet vel at dokumentasjon knuser synsing?

 

Sitat

 

Det jeg ønsket dine betraktninger på var:

  1. Er det riktig at du ønsker å argumentere for at Apple ikke skal åpne for andre App Stores?

 

Hæ?
Hvor i all videste verden ga jeg uttrykk for at jeg er i mot sideloading, jeg som har sideloada i en halv mannsalder?
Så det er dette som er problemet ditt?
Det du driver på med her er jo ren stråmannsargumentasjon.
Leste du I det hele tatt mitt første innlegg, som du valgte å svare på?
Og hvorfor ender jeg alltid opp med å gjenta meg sjøl?; sitat meg sjøl, mitt første innlegg:

Sitat

Men dette er på ingen måte til hinder for at app-utviklerne kan begynne å tilby sideloading fra egen app-butikk.
Men de av oss brukerne som ønsker frihet til å laste ned apper fri for malware, og som ønsker å betale Apple noen kronestykker ekstra (30%) for å gjøre jobben med å kvalitetsjekke og forhåndssjekke disse appene for malware, må da for pokker få friheten til å betale dette uten å måtte plages av syting utsprunget av misforståtte oppfatninger om hva frihet er for noe

Her skrev jeg jo i klartekst at jeg ikke ser noen hinder for å starte sideloading, annet enn de ulempene det medfører for en stor gruppe ukritiske brukere, hvis man skal dømme ut fra de elendige erfaringene Android-brukerne historisk har gjort.
Generelt så er det jo som du sjøl utmerket vet slik at skal man vurdere potensielle ulemper og fordeler for en eller annen radikal endring, så må man se på de erfaringene man allerede har gjort andre steder, og da er det helt naturlig i dette tilfellet å se på Android, ikke sant?
Og det som best illustrerer ulempene er jo nettopp å se på hvordan Android-fanboisa har måttet endre sine meninger radikalt opp gjennom årene til å bli helt motsatt av hva de aller først mente, nettopp fordi Android-fanboisa gikk på de smellene som jeg dokumenterte med artikler.

I disse artiklene kom det frem at den "forferdeligheten" du påstår at jeg visstnok kunstig har konstruert rundt Android faktisk er pokker så reell og er et resultat av nettopp sideloading, men ikke minst pga Google Play sin slappe og nesten ikke-eksisterende sikkerhets-/kvalitetskontroll for apper.
Til kontrast så har kvalitetskontrollen på App Store for iOS vært myyyye bedre, og malware til iOS via Apples AppStore er omtrent fraværende til sammenlikning.

Poenget ditt var?

 

Sitat

(For meg virker det veldig sånn for du leter frem en haug med artikler om hvor mye bugs, malware, virus, whatever som Android har slitt med siden har hatt en mye mer åpen policy)

Jeg kan ikke svare for din tolkning inni ditt hode, men det eneste jeg har gjort her er å belyse sideloading fra den andre siden,  dvs ikke den siden som Android-fanbois gjerne forherliger (som vi tydelig så eksempel på i denne debatten), men altså den andre siden som Android-fanboisa fornekter og tradisjonelt ikke vil snakke om.
En god diskusjon bør jo belyse saken fra begge sider, ikke sant?
Så konklusjonen er at det er ingen tvil om at sideloadning kompromitterer sikkerheten, særlig der app-tilbyder utelukkende tilbyr 
sideloading uten å tilby samme app via AppStore.
Som jeg sa.

Sitat

I så fall: Hva synes du om at macOS har samme åpne policy som Android? Er du motstander av det med de samme argumentene som du eventuelt har i punkt 1?

 

Hæ?
Hvem er motstander, sa du?
Hva med heller å kutte ut stråmannsargumentasjonen din?
De samme argumentene jeg har fremsatt angående sideloading for iOS gjelder selvfølgelig for MacOS; på Mac'en må man være forbannet nøye med hvilken utvikler man velger å laste ned apper fra.
Regelen er svært enkel, og den er at at appene i Mac AppStore er sikre, og ellers så kan man i trygghet sideloade apper fra store anerkjente seriøse utviklere og selskaper med uplettet ry, som Adobe, Microsoft, NRK, Garmin, Canon, Netgear, etc.

Poenget ditt var?

Lenke til kommentar
RadonReady skrev (9 timer siden):

nekter du for at argumentene fra Android-fanboisa har skiftet til den totalt motsatte ordlyden i dag

Fanboys av mobilprodusenten X vil se på det som en fordel dersom alle modellene deres leveres kun i sort farge. Om X to år senere leverer alle produktene sine kun i rødt vil fanboysa fortelle deg at det er en fordel. Det betyr ikke nødvendigvis at fansen har endret mening. Kanskje X har fått nye fans som liker rødfargen bedre enn sort.

Forøvrig synes jeg du uttrykker deg unødvendig nedlatende eller spydig i alt du poster her, men for deg er det kanskje helt naturlig.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (På 22.11.2023 den 10:48 PM):

Fanboys av mobilprodusenten X vil se på det som en fordel dersom alle modellene deres leveres kun i sort farge. Om X to år senere leverer alle produktene sine kun i rødt vil fanboysa fortelle deg at det er en fordel. Det betyr ikke nødvendigvis at fansen har endret mening. Kanskje X har fått nye fans som liker rødfargen bedre enn sort.

Fundamentalt feil analogi, og rent pisspreik.
Det du beskriver her er et rent mote-fenomen; det ene året er rødt trendy, mens det andre året er sort trendy, osv, uten noen spesiell grunn, og sånn kan det veksle tilbake til at rødt blir trendy igjen.

Det at Android-fanboisa har endret mening over en 15 års-periode, fra opprinnelig å mene at:
1) fordelen med Android er at man kan velge i utallige modeller og utallige app-butikker, og at det kun er idioter som kjøper telefon fra kun et eneste merke og kun en eneste app-butikk

til å mene at:

2) man bør holde seg til kun ett eller maks to anerkjente merker og holde seg til kun til en eneste app-butikk, og det er kun idioter som kjøper telefoner av ukjente merker eller kjøper apper fra forskjellige app-butikker.

er ikke noe motefenomen basert på hva som er trendy, eller noe som veksler fra år til år uten noen spesiell grunn.

Android-fanboisa har nemlig endret mening av helt spesielle og veldefinerte grunner: de fikk nemlig etterhvert smake på selve virkeligheten, og den smakte vondt og helt annerledes enn de først trodde.
Virkeligheten viste seg å være noe helt annet enn det lykkelige tusenårsriket som Android-fanboisa teoretiserte seg frem til for ca 15 år siden og likte å stirre inn i til øyet ble stort og vått, for virkeligheten inkluderer bl.a av en haug med kriminelle utviklere med ondsinnede hensikter som sprer malware og spion-apper på all verdens app-butikker for Android, inkludert den app-butikken som Android-fanboisa sjøl sverger hardt til; Google Play, nettopp slik jeg beviste i mitt første innlegg.
Virkeligheten viste seg også å inkludere det faktum at Android per se er designet for å overvåke brukerne for reklameformål, noe som ble bevist av det faktum at Google sørget for at brukerne ikke kunne slå av posisjoneringen på tross av at fanboisa trodde de hadde slått den av (dokumentert i mitt første innlegg i denne tråden).
Virkeligheten viste seg også å inkludere det faktum at de aller fleste nyeste Android-modeller består av ganske undermåls maskinvare hvor f.eks prosessoren på flaggskipene viser seg å ligge ytelsesmessig 1-2 år bak nyeste iPhone, eller iPad.
Statistisk er det også slik at 90% av Android-fanboisa til enhver tid går rundt med utdatert OS på sine telefoner, mens 90% av iPhone-brukerne til kontrast går rundt med siste versjon av OSet.
Grunnen er rett og slett at produsentene av Android-telefonene driter i kunden straks salget er gjort, noe som bevises av det faktum at:
- flertallet av splitternye Android-telefoner i butikkhylla leveres med fjorårets Android-versjon, samt at
- flertallet av produsentene av Android-telefoner sjeldent gidder å oppdatere telefonen med OS-oppgraderinger i mer enn 2 år, kanskje noen få i 3 år, og er par stykker svært sjeldent som i 4 år, dvs laaaaangt bak Apple som alltid oppgraderer iPhone i 5 - 6 år, men også at
- 4 av 5 apper statistisk kommer til iOS først, før de kommer til Android, pga dårlig betalingsvilje blandt Android-brukerne.
Kundene er ikke dumme og legger merke til sånt, og dette har resultert i at iPhone idag er verdens mestselgende smartphone, for ørtende året på rad.
Eksempel: av lenken kommer det fram at hvis vi f.eks ser på to konkurrerende telefoner hvor salget etter tre år endelig har kommet til en konklusjon, så solgte Samsung (Apples erkekonkurrent) kun 9% så mange av sitt flaggskip (28 millioner enheter fra Galaxy S20-serien) som Apple solgte av sitt flaggskip (300 millioner enheter fra iPhone12-serien). Ja faktisk klarte Samsungs flaggskipserie såvidt å slå Apples lilleputt iPhone SE (24 millioner). Men det får være en annen historie.

Men du mener altså at ovenstående kun er et forbigående mote-fenomen, dvs at det i dag er forbigående trendy å kjøpe apper fra kun Google Play, at det i dag er forbigående trendy å kjøpe kun dyre flaggskip-telefoner fra Samsung eller Google, og du mener altså at det snart blir trendy igjen for Android-fanboisa å velge i utallige telefonmodeller av ukjente merker hovedsaklig fra det kinesisk/asiatiske markedet samt velge apper fra utallige forskjellige app-butikker, og at det snart blir trendy igjen å mene at det kun er idioter som kjøper telefon fra kun et eneste merke og kun fra en eneste app-butikk ?

He-he-he, den der var god, antageligvis dagens beste.
Øøøøøhhh.....si meg, hvorfor mener du det?
Og tror du virkelig i fullt alvor på dette sjøl?

Sitat

Forøvrig synes jeg du uttrykker deg unødvendig nedlatende eller spydig i alt du poster her, men for deg er det kanskje helt naturlig.

Oppsann, ble du krenket?
Der er mange måter å være "nedlatende" på, eksempelvis ved å nekte å svare på de to simple ja/nei-spørsmålene jeg stilte deg, eller eksempelvis å komme med fordummende analogier uten rot i virkeligheten og uten relevans til saken som diskuteres.
Når jeg opplever at folk unnlater å svare på enkle spørsmål fordi de vet at deres forestillingsverden vil ryke i sømmene om de svarer, så blir jeg gjerne litt "spydig".
Så la oss istedet for å fokusere på person, slik du nå gjør, heller diskutere sak.

Endret av RadonReady
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...