Gå til innhold

Hjelp med utregning


Sharpings

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er håpløs med tall og matematikk, så jeg trenger litt hjelp. Håper noen kan hjelpe meg litt:

Jeg forsøker å finne ut hva slags prosentstilling jeg jobber. Er ansatt på timelønn, men kan få 70% stilling om jeg ber om det.

På årets første 9 mnd har jeg jobbet tilsammen 811 timer. Deler da dette med 9 og får ca 90 timer pr mnd.

Antar jeg korrekt da jeg antar at en vanlig måned er på 150 timer? Så teknisk sett jobber jeg 60%?

Så er det dette med lønn. Skal jeg ta utgangspunkt i 12 md eller 11 da jeg har en mnd sommerferie? 

Hva med feriepengene? Regnes de som lønn eller det de pengene som skal dekke inn den mnd jeg har sommerferie? I forhold til NAV f.eks, skal feriepengene regnes som inntjent lønn?

Beklager at jeg ikke kan dette her. Jeg er utrolig flink med helt andre ting enn matematikk og lønn og skatt og slikt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt regner man årslønn på 12 måneder. Feriepenger kommer utenom og kompenserer for lønnstrekk for ferie.

90 timer i mnd gir ca 55.4% stilling. 

Lønn: Har du 200 kroner timen ganger du dette med 1950 (antall arbeidstimer i ett år) og får da lønn for ett årsverk på 390.000, men siden du jobber ~55% vil inntekten være ca. 215.000.

Feriepenger er skattbar inntekt. Skattekortet er justert slik at det trekkes litt mer skatt av de vanlige lønningene resten av året, slik at det rent fysisk ikke skal trekkes skatt av feriepengene når de utbetales.

Endret av NoTrace
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...