Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan sønn kreve DNA test av biologisk far ?


Gjest 54aa7...a11

Anbefalte innlegg

Gjest 54aa7...a11

Hei til dere. 
 

mitt første innlegg som anonym. 
 

jeg vet hvem min far er. Jeg har brukt lang lang tid på å finne ham. Min far er ikke Norsk statsborger, han bor heller ikke i Norge. 
 

kan man kreve noe som helst for å bevise slektskapet?  Ja det er 100 prosent sikkert  at han er min far. 
 

mange kan vel spørre seg hva som er vitsen … men i juss-delen av forumet er vel ikke for å brette ut livshistorie. 

Anonymous poster hash: 54aa7...a11

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 54aa7...a11

Ja det er vel en selvfølge når jeg leser hva du skriver. Landet han kommer fra og bor i må vel avgjøre dette. Da tenker jeg det er en lost cause 😂 Tror ikke han Erdogan orker å henge seg opp i slikt. 

Anonymous poster hash: 54aa7...a11

Lenke til kommentar

Du skal ikkje sjå vekk ifrå at du kan få hjelp til å stadfeste farskapet. Tyrkia som mange andre land reknar alle barn av tyrkiskenstatsborgarar som tyrkarar, så med tykisk far så bar du etter tyrkisl grunnlov rett på tyrkisk statsborgarskap. Tyrkia aksepterer også doble statsborgarskap så då kan du få statsborgarskap i Tyrkia utan å måtte gi slepp på ditt norske statsborgarskap. Om det har noko for seg å bli tyrkarar blir sjølvsagt ei anna sak. 

Der ut som at tyrkia har ei e-govermnent som kan hjelpe www.dailysabah.com/turkey/2019/12/30/turkeys-e-government-service-helps-man-find-real-father/

 

Endret av The Avatar
Satt inn lenke
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 54aa7...a11
The Avatar skrev (45 minutter siden):

Du skal ikkje sjå vekk ifrå at du kan få hjelp til å stadfeste farskapet. Tyrkia som mange andre land reknar alle barn av tyrkiskenstatsborgarar som tyrkarar, så med tykisk far så bar du etter tyrkisl grunnlov rett på tyrkisk statsborgarskap. Tyrkia aksepterer også doble statsborgarskap så då kan du få statsborgarskap i Tyrkia utan å måtte gi slepp på ditt norske statsborgarskap. Om det har noko for seg å bli tyrkarar blir sjølvsagt ei anna sak. 

Der ut som at tyrkia har ei e-govermnent som kan hjelpe www.dailysabah.com/turkey/2019/12/30/turkeys-e-government-service-helps-man-find-real-father/

 

Wow … her driver jeg å tuller litt med svar, men så kommer du med slik info. Nå ble det straks litt mer alvorlig. 
 

jeg leste linken du sendte. Denne e tjenesten må jeg finne ut hvor jeg kan kontakte.  Jeg er hverken ute etter penger eller å sende den gamle mannen til noe domstol. Men jeg vil meget gjerne ha min far registrert! 

Anonymous poster hash: 54aa7...a11

Lenke til kommentar
Gjest 54aa7...a11

Kanskje @The Avatar at jeg skal sende direkte søknad til staten om statsborgerskap ? Jeg har ingen bevis på at han er min far, men jeg har vitneutsagn brev fra ham hvor det står til meg bilder navn adresse fødselsdag og en del e-poster frem og tilbake fra en nær venn av ham.  Jeg har også tlf nummeret hans. Han er en viss c kjendis innenfor kultur og musikk i Tyrkia. Hvis jeg spør al om hvem er … navnet hans … kommer det et helt avsnitt om navn hvor han er utdannet hva han har drevet med etc.  
 

staten vil vel helst be om bevis på farskap eller rett og slett vare avslå søknaden. Men man kan være heldig å møte noen som tenker … hmm han såkalte faren må vi ta en prat med ? Regner ikke med det siste der da men …

Anonymous poster hash: 54aa7...a11

Lenke til kommentar

For å fastsette farskap etter norsk rett i Norge må mor ha hatt fast bopel i Norge da barnet ble født, barnet må senere ha fått fast bopel i Norge, eller den påståtte far må ha fast bopel i Norge, se barnelova § 81. Hvis du og far har nær tilknytning til Tyrkia, og tyrkiske myndigheter vil behandle en farskapssak, og saken vil bli bedre opplyst og behandlet i Tyrkia, kan du ikke reise farskapssak i Norge. Reises farskapssak i Norge skal norsk lov brukes, barnelova § 84. 

I Norge er det Arbeids- og velferdsetaten som er ansvarlige for å fastsette farskap. Henvender du deg til NAV vil de normalt forsøke å få far til å erklære farskap gjennom norsk ambassade. Hvis ikke dette er hensiktsmessig (eller man ikke får svar) vil NAV reise sak for tingretten (eller du kan gjøre det selv). Tingretten vil normalt sende en rettsanmodning om forkynnelse, vitneinnkalling, og DNA-testing til tyrkiske myndigheter. 

I Tyrkia reises farskapssaker for familiedomstolene. Mor kan reise farskapssak før barnet fyller 1 år, etter det må barnet selv reise farskapssak når det er blitt myndig. 

 

Hvis du krever tyrkisk pass vil bevisbyrden for statsborgerskap gjennom slektskap normalt ligge på deg. Norske myndigheter vil ikke legge et farskap som ikke er vedtatt eller idømt til grunn for slektskap, og jeg regner ikke med at tyrkiske myndigheter er mer liberale her. Du bør ikke regne med at en overarbeidet utenrikstjenestemann ved en tyrkisk ambassade har interesse av - eller myndighet til - å starte en farskapssak for å avklare et spørsmål den tyrkiske stat ikke har noen egeninteresse i å avklare. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...