Gå til innhold

Anbefalt nybegynner keyboard/synth


Tangent

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 16 som har lyst å lære seg å spille tangenter. Hun er utrolig lærenem/selvlært. Ukulela tok hun på få uker og klimprer i veg. Hun liker foreløpig å "covre" andre låter hun liker på ukulela si, men har uttrykt at hun kanskje trenger et annet instrument istedet eller i tillegg. På nettet har hun funnet "online" trommemaskin hun stortrives med og leker med og får til rytmer som passer til det hun driver med. men så var det det med tangenter da. Tror hun tenker på et keyboard/synth hun kan trene seg på...

Men så er det greia med han faren da, som gjerne vil at hun skal "lære" litt mer samtidig som hun leker seg med utstyret.

Jeg har faktisk i min ville fantasi (har selv hatt lyst på i over 25 år) tenkt å skaffe en minimoog av alle ting. Riktignok en monofonisk sak, men fy f.... for lyd. Min tanke er jo at da kan hun faktisk lære seg å skape en lyd fra bunnen av og tweake dette av hjertens lyst. Jeg mener liksom at det å begynne på en så grunnleggende synth, vil over tid gi henne en fordel rent teknisk og musikalsk forståelse. Ved å begynne med en synth/keyboard fri for presets, vil hun faktisk lære hvordan saker og ting fungerer fra bunnen av, oppnå uante og sikkert spennede resultater og vokse på det.

Er jeg bare helt propell som tenker i de baner, eller har det faktisk noe for seg??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som en som skrur lyd selv så skjønner jeg godt utgangspunktet ditt.

Er nok lurt å spørre hva vedkommende selv har lyst til. Normalt sett er det å skru lyd slik du nevner noe som utvikler seg etter hvert fordi en rett og slett ikke får direkte det en søker til noe musikalsk en vil lage. Dette krever normalt sett at en har godt utviklede instrumentferdigheter sånn at grunnmuren er bygget, så det er vel mer sannsynlig at et godt nybegynner-keyboard er det som faller mest i smak.

Yamaha og Casio har greie slike i ulike prisnivåer alt etter hvor avansert man vil ha dem.

Hvis du bare vil ha noe helt enkelt for å lodde interessen så er denne grei;

https://www.power.no/hage-og-fritid/barn/leker/casio-sa-77-keyboard/p-620036/

Et steg opp for 300 kr ekstra er denne til 1000-lappen hos Clas Ohlson;

https://www.clasohlson.com/no/Yamaha-PSR-F52-keyboard/p/39-1519

Ønsker du legge litt mer i det så får du veldig mye (trickle-down fra bedre modeller) for pengene med dette;

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5634243

Du kan også få mye fint på bruktmarkedet for rundt 2000 +/-

Kjøpte selv Yamaha S30 og Korg M50 på denne måten. M50 er nok mest egnet å starte med skulle jeg tro, men dette er et avansert beist hvis man bare gidder å grave seg ned i manualen.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje avstanden fra å ville covre / utforske sanger med mer konvensjonelle musikalske strukturer, til det en monofonisk synth vil kunne tilby (i alle fall en som ikke også har tilgang til og kan bruke digitalt opptaksutstyr) vil bli noe stor?

I dine sko hadde jeg nok kjøpt en Moog til meg selv, så kan jo heller datteren låne om hun synes den virker gøyal.

Så kan heller hun få et mer tradisjonelt digitalt piano, som det foreslås over her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...