Gå til innhold

Vil mountvol G: /p fungere like greit som å løse ut disken manuelt?


Anbefalte innlegg

Jeg har en pc som kjører dobbeljobb. Til vanlig er den til kontorbruk, men i likhet med Fantomet hender det at den går rundt i byen som en vanlig HTPC. 😁 Mediadiskene, fysiske disker på 4-16 terabyte, skal ikke være tilgjengelige når den er kontor-pc, så de skal være frakoblet strøm. Det vil jeg gjerne automatisere, så når jeg tar omstarten og kjører PQBoot (et eldgammelt program som fremdeles funker ypperlig for å gjøre én partisjon på en disk synlig og de andre usynlige - så jeg har Windows for kontor-pc-en og HTPC-en installert på hver sin partisjon på SSD-en), skal diskene bli løst ut for å unngå at data blir ødelagt, så skal strømmen til dem kuttes og til slutt går pc-en over i kontor-modus. Siden pc-en sikkert går minst 95 % som kontor-pc, vil jeg ikke ha mediediskene surrende. Ledetekstkommandoen er for å løse ut de tre volumene blir jo:

mountvol G: /p
mountvol H: /p
mountvol I: /p

Dette kjører i en automasjon med EventGhost som slår av strømmen til diskene med et relé på strømkabelen til dem (styrt av en Shelly-plugg). Men er dette like bra som å løse dem ut med ikonet på oppgavelinja for å løse ut disker trygt? Jeg ser at etter å ha fjernet volumene, står diskene fremdeles under det ikonet, men nå bare som navnet på de fysiske harddiskene, ikke som stasjoner. Jeg vil jo helst ikke herpe innholdet på diskene ved å kunne strømmen hvis de forstatt er i bruk på noen måte.

 

Jeg har satt dem til hurtigfjerning, uten skrivebufring, i Enhetsbehandling i Kontrollpanel, men jeg stoler ikke helt på at det er nok.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrudd av PC-en for i dag så får ikke testet men mountvol G: /p ser ut til å gjøre det du ønsker 🤔

Får du diskene inn automatisk igjen neste gang du starter HTPC-Windowsen (og de har strøm) eller må du gjøre noen grep?

Mulig verktøyet Sync (Microsoft SysInternals) er et like greit alternativ da det (også) kan sikre at eventuelle utestående skriveoperasjoner mot diskene utføres og dernest ’Eject-er’ (dismounter) diskene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...