Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvis jeg flytter, får legekontor i ny kommune automatisk helse-opplysninger?


Gjest 91424...958

Anbefalte innlegg

Gjest 91424...958

Hvis jeg for eksempel trenger en resept for ett eller annet, og ett par uker eller måneder senere flytter jeg til en helt annen kommune. Senere trenger jeg en ny resept for ett eller annet. Enten av samme grunn som forrige gang, eller på grunn av noe helt annet.

Får det andre legekontoret jeg går til da automatisk tilgang til for eksempel helse-journalen min, eller resept-registeret over resepter jeg har fått ut tidligere fra andre legekontor eller sykehus?

Anonymous poster hash: 91424...958

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er du selv som overfører din helsejournal, med å henvende deg til din første lege og gir de tillatelse til å sende journalen til den legen du oppgir som din nye. Det er ingen automatikk i dette.

Reseptregisteret innehar opplysninger om medisiner du har fått, og eventuelle aktive resepter over hele landet.

Endret av Neffi
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke journalen nødvendigvis blir overført til vikar for din fastlege, selv om det er på samme kontor.

Jeg måtte iallfall svare på de samme spørsmålene om familie og historikk da min gamle fastlege fikk vikar.

Så flyttet jeg, og da jeg bestilte time hos min nåværende  fastlege ba kontordama meg om å ringe mitt gamle legekontor for å overføre journalen. Det var enkelt og koster ingenting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Medlem skrev (12 minutter siden):

At vi ikke har en journal som følger oss fra vi ser dagens lys til vi forsvinner har jeg alltid lurt på? 

Alt som har hent oss gjennom livet. Operasjoner, sykdommer, allergier, medisiner etc etc. 

Vi har jo kjernejournal, med kritiske opplysninger (hvis man ikke reserverer seg), men digitalisering av journaler er bare stedvis innført og vil ta tid å få på plass. De med litt år på baken, har fremdeles epikriser i papirform liggende i kjeller-arkiv enkelte steder. De yngste blant oss vil nok ha sin hele helsehistorie digitalisert (i den grad man kan spå fremtiden).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det spørst om ikkje mange av papirjournalane er kasta eller brent for lenge sidan. Det var antagelegvis ikkje dei same krava til at arkiv skulle takast vare på og avleverast før i tida, evt. vart ikkje reglane følgde.

Det er vel ei målsetjing at det skal innførast ein digital journal som skal følgje oss frå vogge til grav, men dette har ikkje vore så enkelt å få til. For eksempel har det vore mykje tull rundt den nye helseplattforma til Helse Midt-Norge.

Lenke til kommentar
Medlem skrev (9 timer siden):

At vi ikke har en journal som følger oss fra vi ser dagens lys til vi forsvinner har jeg alltid lurt på? 

De tekniske løsningene finnes. Imidlertid er det så mange no-no's, at det ikke er mulig å fullt implementere utover en basic kjernejournal.

Faremomentene er mange; uautorisert tilgang, datalekkasjer, konstant utdatert programvare, manglende standardisering, uklar ansvarsfordeling, tilkoblingsrisiko, etc

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...