Gå til innhold

Ny Asus router, finner ikke høye kanaler.


schnoog

Anbefalte innlegg

Hei.

Oppgraderte akkurat fra en wifi 5 ac router til wifi 6 ax. Problemet er klientene mine finner ikke 5ghz nettverket når jeg setter kanal høyere enn 48. Routeren er en asus gt-ax6000. 

kanal 1-48 er relativt belastet her i borettslaget, så skulle gjerne brukt en høyere kanal, helst mellom 100-136 da det er lite enheter i området som opererer der.

Noen som har en forklaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet, skulle jo ruteren helst ha prøvd å bruke disse kanalene. Men så er det også et spørsmål om hvilken logikk produsenten her har valgt ved statiske kanalvalg. Siden høye kanaler er underlagt DFS-regler, betyr det at ruteren ikke fritt kan bruke disse kanalene hvis det oppdages signaler som DFS-reglene skal slå ut på. Logiske ville vært at den gikk tilbake til en ikke-DFS-kanal, men kan være at logikken er at man her prøver å holde på å bruke den statiske kanalen, og heller velger å slå av WiFi hvis DFS-reglene slår inn. Så vil det ellers også kunne være "falske positiver" for DFS, som gjør at selv om det f.eks. ikke er radarsignaler i området, vil noen typer forstyrrelser kunne gi utslag.

Kanal 100+ har gjerne ikke bare fordelen av at det er færre som bruker det, men det er også mulighet for opptil 5 ganger så høy sendestyrke. Mao. vil rekkevidde - og da ytelse også for enheter som er et stykke unna ruteren - være en del bedre.

Når du aktiverte f.eks. kanal 100, hvor lenge ventet du for å se om den ble tilgjengelig?

Har du også satt statisk kanalbredde? 

Lenke til kommentar

Ventet vel opp mot fem minutter før jeg skiftet tilbake.

Når routeren står i automatisk kanalvalg så velger den kanal over 100, så ingen tvil om at de kanalene er de beste. Men da forsvinner nettverket fra klientene.

Når du skriver statisk kanalbredde, mener du da hvilken mhz? Den står på 20/40/80/160. Ingen forskjell om jeg manuelt velger f.eks 20, eller 40 f.eks. Nettverket vises da fortsatt ikke.

Endret av schnoog
Lenke til kommentar
20 hours ago, schnoog said:

Vanskelig å si men jeg tviler på det. Pixel 7 mobil og macbook pro m1 med siste opppdateringer installert.

Jeg skal ganske langt tilbake i tid siden sist jeg opplevde en klient som ikke støttet DFS-kanalene. Med disse enhetene skal det ikke være noe problem.

Prøvd å kjøre en factory reset av ruteren? Prøvd å google andres erfaringer med ruteren i henhold til bruk av DFS-kanalene og enheter som ikke ser nettet? Hvis du f.eks. på Mac-en kjører Netspot, ser det programmet 5GHz-nettverket?

Lenke til kommentar
On 22.10.2023 at 12:16 PM, schnoog said:

Deaktivering av 160mhz var det som skulle til! Nå fant jeg 5ghz nettverket på de høyere kanalene. Takk for hjelpen folkens!

Egentlig snodig. Man skal kunne ha 160 MHz aktivert, og enheter som ikke støtter 160MHz skal da få en lavere bredde. Men kan være at det er en bug her hos Asus, eller at det er "veldig statisk" hvis man først velger å sette 160MHz.

160MHz på 5GHz i et borettslag vil normalt sett ikke være spesielt hensiktsmessig i praksis på 5GHz....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...