Gå til innhold

Oppgradering av PC, sliter med neste steg, eventuelt om noe kan være galt.


Spexter

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Jeg har alltid likt å game på PC, men det har i utgangspunktet gått i League, og der har jeg ikke vært spesielt nøye. Jeg har nå bestemt meg for å begynne med COD, og kanskje noe GTA etterhvert :)

jeg har en PC som jeg kjøpte i 2019, med disse specsene 

Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (sort)

MSI GeForce GTX 1660 VENTUS XS OC

AMD Ryzen 7 2700X Prosessor

Fractal Design Define Mini C kabinett.

Noctua NH-D15 SE-AM4 CPU Kjøler

Corsair RM650x 650W PSU strøm

 

Jeg har gjort noen forbedringer,

Oppgradert til ASUS TUF GAMING B550M-PLUS WIFI II Hovedkort 

og hadde et eldre grafikkort. Ble anbefalt av komplett å kjøpe dette.

ASUS Dual GeForce RTX 4060 OC så har akkurat innstallert det.

Men sliter med å få noe god FPS, på COD ble det veldig hakkete, og jeg klarer ikke 165 FPS på CS 2 med settings for FPS heller. Så jeg lurte egentlig på om jeg er nødt til å kjøpe ny prosessor, hadde jo håpet å klare 165 fps på CS, og COD. Da skjermene mine har dette.

Ønsker i utgangspunktet å bruke minst mulig, og her er jeg ikke spesielt flink.

Gjerne spør om det er noe mer info jeg kan gi 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Svein, takk for svar. Jeg bruker iallefall dette nå, hadde 

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING, Socket-AM4

Før; ville oppgradere til wifi 6, komplett så gjennom forrige ordre, og ba meg bestille det du referer til, det er det som står sammen nå iallefall, mener du det ikke passer ? Eller at det ikke er bra sammen?

Lenke til kommentar

Bruk Hardware monitor eller lignende og sjekk varmen på CPUen. Hvis du har 2 skjermer, så ha også oppgavebehandlingen til windows oppe, og vi CPU med logiske kjerner (Høyreklikk på grafen, og velg det i en undermeny der). Da kan du se om kjernene makses ut, noe som indikerer at CPU er problemet.

Du kan teste å skru av SMB i bios. Da fjernes "Hyper Threading", slik at hver kjerne kun gjør 1 operasjon, og ikke "2". Jeg gjorde det på min 5950X, og det hjalp veldig på varmen hos meg. Det halverer antall tråder du kan bruke samtidig, men kan prøves av og på.

Husk også å skru på DOCP for minnet i Bios, slik at det kjører på det minnebrikkene er laget for, og ikke standard hastighet. Det har litt å si på AMD (Intel heter det XMP). Det ligger nesten helt øverst på fane 2 i Asus Biosene. Da kjører minnet på 3200MHz, og ikke 2666MHz eller noe slikt. Husk å legg inn siste firmware for BIOSen på hovedkortet.

Alt det er enkle og gratis ting å teste før man bruker penger på noe nytt.

Ville ikke brukt penger på å oppgradere kun hovedkortet på grunn av Wifi 6. Hvis du ikke har tatt det i bruk ennå så ville jeg kjørt angrerett på det, og heller satt av pengene til nyere hovedkort og CPU. Wifi 6 er ikke så stor forandring, og ingen forandring hvis wifi sender hos deg ikke har det.

 

Lenke til kommentar

Hei Anders,

 


Takk for hjelp. Har byttet hovedkortet, har Wifi 6 hjemme, så det hjalp utrolig mye da jeg ikke kunne bruke kabel hjemme lenger. Jeg skal gjøre Bios tingene hjemme, ganske sikker på at jeg sjekket temperaturer igår og at den lå på rundt 50-60 grader. Har tatt i bruk alt jeg har kjøpt, men om jeg eventuelt ender opp med ny prosessor, vet du sånn cirka hvor mye jeg må ut med? Grafikkkortet kostet jo 4k ish, så er jo ikke det dyreste. 

Endret av Spexter
Lenke til kommentar
Spexter skrev (1 time siden):

Hei Svein, takk for svar. Jeg bruker iallefall dette nå, hadde 

ASUS ROG STRIX B450-I GAMING, Socket-AM4

Før; ville oppgradere til wifi 6, komplett så gjennom forrige ordre, og ba meg bestille det du referer til, det er det som står sammen nå iallefall, mener du det ikke passer ? Eller at det ikke er bra sammen?

Det er ikke oppført hos AMD eller Asus at B550 chipset kan brukes med 2600X. Så jeg ville ikke brukt de sammen. Så egentlig ville jeg oppgradert til ny CPU også til f.eks 5700X, når du byttet hovedkort.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Spexter skrev (37 minutter siden):

Hei begge to

 

Det var komplett som kikket og anbefalte det hovedkortet, kanskje jeg skal bare bestille ny CPU, tror dere da jeg vil klare å kjøre f.eks COD og andre spill på 165 FPS? Trenger jeg ny strømforsyning og ? 

Strømforsyningen du har er ok.

Jeg tror du kan få et inntrykk av hvordan ytelsen kan være ved å se en slik video

(CPU: Ryzen 7 57000X, 3600 MHz RAM brikker, GPU: RTX 4060)

Det har også betyding om det er 1920x1080 eller 2560x1440 skjerm, og grafikkinstillingene har mye å si.

Spoiler

 

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Spexter skrev (7 minutter siden):

Hei

2560x1440 skjerm, så da løser frustrasjonen seg med å kjøpe prosessor, da tror jeg at jeg biter i det sure eplet og bestiller, trenger jeg noe ram oppgradering ?

Om det er 2x8 GB ram du har så tror jeg den er ok den du har. Jeg ville ventet å sett om det er nødvendig med raskere.

Lenke til kommentar
shaizemaria skrev (21 minutter siden):

Sikkert dumt spørsmål men du har plugget skjermen i skjermkortet og ikke i hovedkort? Aner ikke om denne har grafikk display innebygget.

 

Jeg synst du skulle hatt godt nok utstyr til å kjøre noenlunde vetig fps.

2700X har ikke innebygd skjermkort. Det er ikke før denne generasjonen high end CPUene til AMD har fått det. Det var APUene som hadde det på den generasjonen. Men ett godt spørsmål, da mange har gjort den feilen før.

 

Spekter:

Jeg tenkte ikke i farten at du jo kan oppgradere CPUen ett godt stykke på det hovedkortet.

Det er ikke noe farlig å kjøpe CPU brukt. Be om bilde av pinnene før de sender slik at du ser de ikke er bøyd. CPUene er nokså driftssikre i forhold til hovedkortene.

så kjapt en 5800X til 2500,- der (+frakt). Den og 5700X bør gi en god oppgradering. Det var ett hopp i ytelse fra 3 til 5 serien til AMD, spesielt på enkeltkjerne så vidt jeg husker. 58003DX er som nevnt bedre for spilling, men dyrere, og jeg tror ikke du vil merke så stor forskjell. 1440p oppløsning på COD krever mer av skjermkortet enn CPUen, mens CS normalt har krevd mye av CPU for å gi høy FPS, da grafikken har vært gammel. Usikker på CS2 oppgraderingen, men ikke tungt å dra det heller.

Det er også kommet mye nye grafikk innstillinger de siste årene som kan ha mye å si for ytelsen.

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (7 timer siden):

2700X har ikke innebygd skjermkort. Det er ikke før denne generasjonen high end CPUene til AMD har fått det. Det var APUene som hadde det på den generasjonen. Men ett godt spørsmål, da mange har gjort den feilen før.

 

Spekter:

Jeg tenkte ikke i farten at du jo kan oppgradere CPUen ett godt stykke på det hovedkortet.

Det er ikke noe farlig å kjøpe CPU brukt. Be om bilde av pinnene før de sender slik at du ser de ikke er bøyd. CPUene er nokså driftssikre i forhold til hovedkortene.

så kjapt en 5800X til 2500,- der (+frakt). Den og 5700X bør gi en god oppgradering. Det var ett hopp i ytelse fra 3 til 5 serien til AMD, spesielt på enkeltkjerne så vidt jeg husker. 58003DX er som nevnt bedre for spilling, men dyrere, og jeg tror ikke du vil merke så stor forskjell. 1440p oppløsning på COD krever mer av skjermkortet enn CPUen, mens CS normalt har krevd mye av CPU for å gi høy FPS, da grafikken har vært gammel. Usikker på CS2 oppgraderingen, men ikke tungt å dra det heller.

Det er også kommet mye nye grafikk innstillinger de siste årene som kan ha mye å si for ytelsen.

 

Flott, ja skal kikke på finn. Kan jeg feks bruke? https://www.power.no/data-og-tilbehoer/datakomponenter/prosessor/amd-ryzen-7-5700g-46-ghz-prosessor-med-kjoeler/p-1197817/ uten å bytte strømforsyning? Ser at denne får jeg til 2300, eventuelt kan jeg prøve å vente på finn til 5800x kommer ut til 2500 ish :) 

Lenke til kommentar
Spexter skrev (14 timer siden):

Flott, ja skal kikke på finn. Kan jeg feks bruke? https://www.power.no/data-og-tilbehoer/datakomponenter/prosessor/amd-ryzen-7-5700g-46-ghz-prosessor-med-kjoeler/p-1197817/ uten å bytte strømforsyning? Ser at denne får jeg til 2300, eventuelt kan jeg prøve å vente på finn til 5800x kommer ut til 2500 ish :)

Du bør ikke kjøpe den med G i navnet.

De mest aktuelle er:

AMD Ryzen 7 5700X (kr 2 346)

AMD Ryzen 7 5800X

AMD Ryzen 7 5800X3D

Du kan sjekke butikk priser på prisjakt.no

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (11 timer siden):

Bruk Hardware monitor eller lignende og sjekk varmen på CPUen. Hvis du har 2 skjermer, så ha også oppgavebehandlingen til windows oppe, og vi CPU med logiske kjerner (Høyreklikk på grafen, og velg det i en undermeny der). Da kan du se om kjernene makses ut, noe som indikerer at CPU er problemet.

Du kan teste å skru av SMB i bios. Da fjernes "Hyper Threading", slik at hver kjerne kun gjør 1 operasjon, og ikke "2". Jeg gjorde det på min 5950X, og det hjalp veldig på varmen hos meg. Det halverer antall tråder du kan bruke samtidig, men kan prøves av og på.

Husk også å skru på DOCP for minnet i Bios, slik at det kjører på det minnebrikkene er laget for, og ikke standard hastighet. Det har litt å si på AMD (Intel heter det XMP). Det ligger nesten helt øverst på fane 2 i Asus Biosene. Da kjører minnet på 3200MHz, og ikke 2666MHz eller noe slikt. Husk å legg inn siste firmware for BIOSen på hovedkortet.

Alt det er enkle og gratis ting å teste før man bruker penger på noe nytt.

Ville ikke brukt penger på å oppgradere kun hovedkortet på grunn av Wifi 6. Hvis du ikke har tatt det i bruk ennå så ville jeg kjørt angrerett på det, og heller satt av pengene til nyere hovedkort og CPU. Wifi 6 er ikke så stor forandring, og ingen forandring hvis wifi sender hos deg ikke har det.

 

Endret dette, stod jeg fikk 1000 mer hastighet av å endre DOCP

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Du slo på DOCP og fikk minnet på 3200MHz?

Stemmer 😊, så da gikk det helt fin å kjøre COD, lå på ca 80 FPS. Merkelig at det er en "fix", men ville jo hatt høyere FPS. Ingame nå så ligger minne 80-85% og prosessor rundt 60, GPU på rundt 10 % 

Endret av Spexter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...