Gå til innhold

Returnere "Net Locator" til eier


Anbefalte innlegg

I fjæra fant jeg en "Net Locator", såvidt jeg kan skjønne en dings som selges på Ali Express til ca. 600 kroner, og brukes til å spore fiskegarn. Jeg trodde først det var en nødpeilesender fra en båt i havsnød, men det bare likner. Tror ikke det er nødutstyr.

MODEL: RS-109M

image.thumb.png.34fbffc964fccf314501b1088ad58f72.png

Den har serienummer, og virker å være i perfekt stand. Kunne kanskje kontakte eieren, men den er ikke merket med kontaktadresse. Hvordan oppspore eier?
Og hvis det ikke går, kan jeg bruke den til noe kult? Hvordan virker den? Hvilken mottaker må man ha for å motta signalet? Antar at det ikke går med en app på smarttelefonen, men det hadde vært skikkelig gøy. Den kan ikke lades opp eller programmeres med USB uten spesialkabel, som jeg selvsagt ikke har, men selges på nett. Forhandlere på nettet presiserer at man må sende dem informasjonen som skal legges inn, så de kan programmere den før de postlegger den til kjøper. Hvorfor kan man ikke gjøre dette selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det der er en AIS sender med MMSI nummer. MMSI nummeret står ikke på den kanskje, men det er knyttet opp til et MMSI nummer i registeret til Telenor Maritime.

Det du evnt kan gjøre er om du kjenner noen med båt med AIS mottaker. Dersom den fortsatt sender så kan du se der hva MMSI nummeret er (gjerne også med mobilnummer til eier).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, nomore said:

MMSI nummeret står ikke på den kanskje, men det er knyttet opp til et MMSI nummer i registeret til Telenor Maritime.

 

Garantert ikke noe register hos Telenor Maritime, de forholder seg ikke til enheter med MMSI.

Gode gamle Telenor Maritim Radio ble for flere år siden delt i to, hvor Telenor Maritime tok seg av rent kommersielle tjenester som VSAT (dessuten gjennom sammenslåing med MCP driver mobilbaser på skip som feks Color Lines ferger, samt har overtatt mobilbasene på oljeplattformer fra Telenor Norge), mens Telenor Kystradio tok seg av GMDSS.

Ellers, man kan prøve å slå den opp her: https://www.itu.int/mmsapp/ShipStation/list

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...