Gå til innhold

Gamle 18650 batterier, noe å redde?


Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert startet å ha noen gamle 18650 batterier tilgjengelig som tidligere batteri i f.eks støvsuger og til drill.
Det er vel snakk om kanskje ca 20-25stk der batteripakken er så dårlig at det er på tide å bytte det ut..

Men, etter hva jeg forstår er det gjerne bare ett av flere 18650 batterier som er dårlig, som gjør at hele batteripakken blir dårlig.
Jeg har fint lite erfaring med slike batterier fra før, men er det verdt å demontere så få sjekket hvert enkelt batteri og evt bytte ut det/de som er dårlige?
 

Eller er det uansett da på tide å bytte ut alle om ett er dårlig ettersom alle begynner å bli gamle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aklla skrev (Akkurat nå):

Jeg har etterhvert startet å ha noen gamle 18650 batterier tilgjengelig som tidligere batteri i f.eks støvsuger og til drill.
Det er vel snakk om kanskje ca 20-25stk der batteripakken er så dårlig at det er på tide å bytte det ut..

Men, etter hva jeg forstår er det gjerne bare ett av flere 18650 batterier som er dårlig, som gjør at hele batteripakken blir dårlig.
Jeg har fint lite erfaring med slike batterier fra før, men er det verdt å demontere så få sjekket hvert enkelt batteri og evt bytte ut det/de som er dårlige?
 

Eller er det uansett da på tide å bytte ut alle om ett er dårlig ettersom alle begynner å bli gamle?

Dette vil jeg fraråde deg å gjøre hvis du ikke vet hva du snakker om. Man kan ikke bare bytte ut et batteri som er dårlig i en pakke med et annet. Batteripakken må balanseres og batteriet bør være av samme type og modell samt ha samme kapasitet. 

Det er også en stor kortslutningsfare når man holder på med disse batteripakkene hvis man ikke vet hva man gjør. 

Så mitt råd ut fra hva du forteller er å la dem være. 

Lenke til kommentar

Min erfering er at disse drillbatteriene IKKE har en aktiv BMS som hele tiden balanserer batteriene, men en såkalt "dum" BMS som kun balanserer ved topplading. Altså en metode som er meget begrenset med tanke på hvor kye den innebyggede BMS'en klarer å håndtere. Setter man inn et batteri (hvis man klarer dette uten å kortslutte) så må dette batteriet ha nøyaktig samme kapasitet som det som sto der, samt ha lik indre motstand. 

I teorien er det mulig å forlenge en batteripakke på den måten, men for en som ikke har vært borte i dette før ville jeg holdt meg langt unna. 

Jeg er ganske kjent med disse batteriene og batteripakker med disse, men jeg hadde aldri tatt meg bryet med å bytte celler i et drillbatteri. Potensielt skadeomfang sett opp mot besparelsen gir meg ikke spesielt gode tall. 

Men jeg hadde tatt ut alle batteriene, testet dem hver for seg og tatt vare på dem som var gode. Men jeg fraråder DEG å gjøre dette siden du sier du ikke har erfaring med slike batterier.

Når du cellene fra hverandre i en pakke så sørg for å kutte av BMS helt til slutt da BMS potensielt kan redde deg hvis en kortslutning skulle oppstå under demonteringen. Men slett ikke 100% sikkert, avhengig av måten du gjør det på. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Men jeg hadde tatt ut alle batteriene, testet dem hver for seg og tatt vare på dem som var gode. Men jeg fraråder DEG å gjøre dette siden du sier du ikke har erfaring med slike batterier.

Bare lurer, hvordan fikk du lang og god erfaring med slike batterier før du startet med slike batterier?
Og ikke minst, hvordan kan jeg få lang og god erfaring med 18650 batterier uten å røre ett batteri eller stille spørsmål om batteriene?

sedsberg skrev (5 minutter siden):

De bør uansett matches så det kan bli et problem om du skal sette inn én ny celle sammen med flere gamle.

Kan kanskje bytte ut alle i stedet?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 minutt siden):

Bare lurer, hvordan fikk du lang og god erfaring med slike batterier før du startet med slike batterier?
Og ikke minst, hvordan kan jeg få lang og god erfaring med 18650 batterier uten å røre ett batteri eller stille spørsmål om batteriene?

Kan kanskje bytte ut alle i stedet?
 

Ved å lese meg opp en del, samt prøve og feile. Begynne i det små etc. Du må gjerne gjøre det samme, men det betyr ikke at jeg ønsker å råde deg til det. Du må nesten føle litt på det selv før du begir deg ut på dette. 

Ta en titt på youtube og les litt rundt hva andre mener og hva som kan skje hvis ting går galt. En eksplosjon i en soik batteripakke slukker du ikke med vann og teppe for å si det sånn. 

Å demontere og modifisere drillbatteri pakker er ikke stedet du starter mener jeg. Det er så vidt jeg tar sjansen selv. 

Lenke til kommentar
aklla skrev (8 timer siden):

Bare lurer, hvordan fikk du lang og god erfaring med slike batterier før du startet med slike batterier?
Og ikke minst, hvordan kan jeg få lang og god erfaring med 18650 batterier uten å røre ett batteri eller stille spørsmål om batteriene?

Kan kanskje bytte ut alle i stedet?
 

Må bare komme med en liten rettelse her da du skriver på en måte som får folk til å tro at jeg nærmest er proff på dette, ved å skrive at jeg har "lang og god erfaring". 

Jeg har en viss mengde erfaring ja, men er på ingen måte "proff" på området. 

Skal du begynne med dette så sørg for å ha et egnet sted og holde på først og fremst. Helst i en kjeller eller en garasje hvor du har lett tilgang til å komme deg ut eller evt. kaste en batteripakke ut. Bruk verktøy som ikke leder strøm. Når du feks. kutter av en av stripsene i en batteripakke som er spotsveiset til plusspolen er det VELDIG lett og komme i kontakt med batteriets minuspol som er rett ved siden av. Som oftest gnistrer det til og du får deg et støkk før du trekker deg bort, men hvis avbiteren i dette tillfellet blir liggende der og kortslutte mens du datt av stolen eller noe så er du på dypt vann. 

Disse batteriene (alle batteriene i pakken mest sannsynlig) vil få en slags kjernereaksjon. Intense og ukontrollerbare flammer etterfulgt av at dem lett fungerer som prosjektiler og kan fly gjennom lettvegger. Blir du truffet av en slik i hodet har du små sjanser for å overleve. 

Som oftest går det jo bra, men å holde på med slikt på kontoret eller i stuen mens unger og øvrig familie er hjemme er rett og slett idiotisk. Dette gjelder også dem som er proffe på dette. 

Når det gjelder å redde drillbatterier ved å bytte ut celler vil jeg altså si at det ikke er verdt det. Jeg hadde vertfall aldri tenkt tanken selv. Det samme gjelder laptop batterier. Sistnevnte er kanskje enda værre da laptop'er ofte ligger slengt rundt inne i huset etc. 

Derimot er jeg mer for å fjerne cellene fra disse batteripakkene for så og kjøre en test på dem (med skikkelig batteritester som er egnet, under oppsikt) Disse batteriene kan du i etterkant bruke til hobbyprosjekter som ikke er veldig strømkrevende. Feks. til å gi strøm til mikrokontroller etc. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...