Gå til innhold

JBL soundbar, arc HDMI


Anbefalte innlegg

Har kjøpt en JBL Beam 5.0 soundbar som jeg ikke får til å fungere med arc, når tilkoblet med optisk kabel fungerer det. Etter mye knoting fant jeg riktig HDMI-inngang hvor det sto arc, og innstilling på min TCL-TV for å få på CEC (hos TCL kaller de det T-link?). Lyden kommer i et kort øyeblikk, så er det noe som refresher og lyden blir borte. Om jeg ser på Chromecast blir hele bildet refreshet som om jeg hadde byttet input, om jeg ser på innebygd Netflix skjer ikke det, men samme problem med at lyden forsvinner etter under et sekund. På lydplanken kommer det opp TV, noen ganger PCM, når CEC blir aktivert. Prøver å skru av og på CEC og samme skjer. Tror jeg har prøvd alle innstillinger som finnes på TVen uten at det blir fikset. Prøvd forskjellige kabler. CEC er tilsynelatende aktivert for lyden på TVen blir justert når jeg justerer lyd på fjernkontroll for lydplanken (grafikken for at lyden blir justert, det kommer ingen lyd). 

Det virker som det er en eller annen refresh som skjer som gjør at lyden kuttes rett etter CEC blir skrudd på, men klarer ikke å forstå hva. På et eller annet hvis har jeg fått det til å fungere et par ganger, men neste gang jeg skrur på TVen gjenoppstår problemet. Eneste gjenstående teori jeg har er en bug i seneste firmware, har lest om andre som har problemer, men ikke samme problemet. 

Grunnen til at jeg vil bruke arc/hdmi er at man visstnok ikke får Dolby Atmos med optisk kabel, og vil gjerne få mest mulig ut av lydplanken. 

Noen tips hva som kan være feil? 

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ARC betyr bare at lyden kan sendes begge veier, typisk om du f.eks kjører signal fra DVD til forsterker og så til TV, da skal forsterkeren kunne kjøre lyden fra DVD og sende bildet videre til TV OG forsterkeren skal kunne ta lyd FRA TV gjennom samme kabel. 
T-link står nok for Toslink som er den optiske lydoverføringen Toshiba lagde allerede i 1983.

Problemet ditt er litt ugreit å forstå seg på, det virker for meg som kanskje lydplanken lytter på feil inngang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...