Gå til innhold

Reklamasjon ørepropper


Abigor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, The Avatar said:

Min meining er at det kjem heilt ann på korleis produsenten designer utstyret sitt.
Dersom batteriet kan skiftast av kunden så kan batteria være definert som ein forbruksvare, men om batteriet er innebygd så må produsenten forhalda seg til at ein då har gitt 2 års reklamasjon også på batteria fordi batteria er ein intergret del av heile produktet.
Eit batteri som er definert som forbruksvare vil ein då berre kunne reklamere på om batteriet ikkje oppfyller dei spesifikasjonane som produsenten har satt, som kan være X timars bruk eller Y ladesyklusar.

Kva ei forbruksvare skal være er også litt dårleg definert, men vanlegvis så er ei forbruksvare ei vare som ein forventar skal bli gradvis oppbrukt, til motsetning av ein ting som ein kjøper for å ha ei stund.

Av det lille jeg har hørt så kan jeg ikke si meg helt enig i dette. At batteriet skal holde 2 år er minimum med tanke på reklamasjon. Det er heller ikke noe spørsmål rundt design av utstyret. Å bytte batteri gikk av moten i 2009 og finnes praktisk talt ikke i dag (satt på spissen), i det minste helt uaktuelt for bluetooth ørepropper! Skal vel lete lenge etter elektronikk med utskiftbare batterier, må vel være kamera som kanskje fortsatt har det. Så at batteriet er innebygd er gitt.

Uavhengig av batteriet så vil øreproppene i seg selv lett klare mer enn 5 år. Så det er kun batteri som delvis er produket som svikter etter 2 år. Og da er det vel ganske klart at 5 års reklamasjon gjelder?

Lenke til kommentar

Elkjøps kostnader ved å være kjip og tilfeldigvis "si feil" er jo nær ikke-eksisterende. Uansett hvor irritert en nå blir, så er sannsynligheten for at du vender tilbake ved neste kjøp ganske stor. Det er kun skikkelig langsinte personer som meg, som unngår kjeder der en fikk skikkelig kjip behandling. (Jeg synser her btw).

Det er jo klart at veldig mange vil si "det høres rimelig ut" på en slik beskjed, og kjøpe en ny vare. Mange vil vel også trekke litt på det om det viser seg at saken kan ta ukesvis, og at det ikke er sikkert reklamasjon blir godkjent, samt at en da må betale for å få varen tilbake.. Mye bryderi, for i utgangspunktet lite penger og gammel vare. 

Om det nå i lovverket ble innført en eller annen bot/stor kompensasjon til kunden om en rådgiver mot bedre viten gir feilaktige råd, så tror jeg kompetansen rundt emnet på magisk vis hadde løst seg. 

 

Håper saken din løser seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 28.9.2023 at 12:20 AM, Lufthode said:

Elkjøps kostnader ved å være kjip og tilfeldigvis "si feil" er jo nær ikke-eksisterende. Uansett hvor irritert en nå blir, så er sannsynligheten for at du vender tilbake ved neste kjøp ganske stor. Det er kun skikkelig langsinte personer som meg, som unngår kjeder der en fikk skikkelig kjip behandling. (Jeg synser her btw).

Det er jo klart at veldig mange vil si "det høres rimelig ut" på en slik beskjed, og kjøpe en ny vare. Mange vil vel også trekke litt på det om det viser seg at saken kan ta ukesvis, og at det ikke er sikkert reklamasjon blir godkjent, samt at en da må betale for å få varen tilbake.. Mye bryderi, for i utgangspunktet lite penger og gammel vare. 

Om det nå i lovverket ble innført en eller annen bot/stor kompensasjon til kunden om en rådgiver mot bedre viten gir feilaktige råd, så tror jeg kompetansen rundt emnet på magisk vis hadde løst seg. 

 

Håper saken din løser seg!

Enig. Jeg pleide å være sta og trassig på slike ting, men som man blir eldre så gir man bare mer faen også er det fort glemt i alt annet som skjer i livet. Merket at jeg ble skuffet, men ikke direkte hissig siden support var relativt hyggelige. På tross av negativt og feilaktig svar, i tillegg til at det går svært tregt i køen på skranken hos elkjøp (var en bestemor som ikke kunne noe som helst på mobilen, men ønsket å ta backup av bildene sine).

Det som satt mest igjen under prosessen var hvor dårlig info det er om reklamasjon. Hvorfor ikke definere dette klart og tydelig på forhånd? Dette produktet har reklamasjon på 2/5 år. Ferdig snakka.

Kunne gjerne tenkt meg en type kompensasjon som du nevner for mange ting i hverdagen 😁

Lenke til kommentar
Abigor skrev (4 timer siden):

Endte opp med å sende epost til elkjøp med noen kjekke linker herfra. Så ringte de opp noen dager senere og sa at det var 5 års reklamasjon likevel. Så da blir det ny tur til support i kveld.

De prøver seg, og håper at kunden ikke kan nok om sine rettigheter, eller ikke gidder å søke det opp på nettet.

Når det er sagt, så kan det også komme an på den enkelte kundebehandler. Jeg vet ikke hvilke føringer ledelsen gir de.

Lenke til kommentar

Ja det har du helt rett i. Nå fikk jeg endelig gjennomslag for 5 års reklamasjon i butikk. En del frem og tilbake om reklamasjon, viste frem artikkelen fra tek osv. Han hadde tydeligvis ikke sett snurten av eposten min eller hørt noe fra han andre som ringte meg i går og sa at det bare var å levere dem på support. Nå fikk jeg advarsler om at i følge artikkelen så gjelder det ikke brukerfeil. Såklart! Så hvis det var brukerfeil så ville kostnader for frakt og service komme på meg. Dette er jo sony sin feil. Og ellers en frekk kommentar på siden om brukerfeil ved lading over flere døgn? Akkurat som det har noe å si? Har andre og eldre sony ørepropper som har vært igjennom mye mer juling og ladet i hytt og pine og de fungerer meget godt enda.

Ellers er det bemerkelsesverdig hvor lang tid de tar seg i slike elektronikkbutikker. Samme hva man skal, det skal trykkes og knotes på tastatur i evigheter før alt er klart. Om det så er å kjøpe noe så elementært som elektrisk tannbørste eller klagesak som nå.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 26.9.2023 den 1:52 PM):

Dersom batteriet kan skiftast av kunden så kan batteria være definert som ein forbruksvare, 

Dette hører jeg ofte, men det er allikevel kun en utbredt misforståelse. Forbrukerkjøpsloven sier absolutt ingenting om forbruksvarer, og har dermed ikke noe unntak for disse. 

Det derimot loven sier, er at det er en mangel hvis varen ikke svarer til det du har grunn til å forvente mhp kvalitet og holdbarhet. 

Når det gjelder utskiftbare batterier så stemmer det at man ikke kan forvente like lang holdbarhet som i et sett kompakte øretelefoner, men å blande inn begrepet forbruksvare er feil av to grunner :

  • Loven skiller ikke på forbruksvarer og andre varer. 
  • Oppladbare batterier i øreplugger er ikke forbruksvarer uansett om de kan skiftes ut. 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...