Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blivende far på AAP


olem90

Anbefalte innlegg

Hei, har satt meg selv i en vanskelig situasjon. Lurer på hva man burde gjøre når man skal bli pappa i februar/mars, men som holder på med arbeidsavklaring. Mens jeg ble ferdig med masterløpet mitt og skulle til å takke ja til en akademiskstilling, så fikk jeg brått funksjonsfall og innlagt i et år, diagnostisert med kompleks ptsd og følgetilstander av det pga mishandling og overgrep av mine foreldre til jeg flyttet bort som ung voksen. Det er fortsatt noe utredninger for å utelukke skjulte sykdommer. Har nå holdt på i 5 år med arbeidsavklaring, der behandlerne stortsett har sagt at jeg skal ha fokus på egen helse og komme meg gjennom dagene. Min samboeren har vært tålmodig og ventet på meg mtp på barn, men nå som hun er midt i tredveårene så ville hun ikke vente mer. Hun er i full arbeid med bachelorgrad, og vi eier en leilighet. Hva bør vi søke på av engangsstønad og foreldrepenger, hva bør vi/samboer gjøre med tanke på permisjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Engangsstønaden er på 92 648,- kr, og er skattefri. Denne kommer ikke i tillegg til, men i stedet for, foreldrepenger. 

Med mindre mor har særdeles lav inntekt (under 550,- kr dagen etter skatt) vil det lønne seg for mor å velge foreldrepenger (hvis det er snakk om flerbarnsfødsel (tvillinger/trillinger) får man imidlertid én engangsstønad per fødsel, slik at allerede ved tvillinger vil engangsstønaden kunne bli høyere enn foreldrepengene).

For far, som mottar AAP, vil dagsatsen for foreldrepenger bli lik dagsatsen for AAP. Fars foreldrepengerettigheter er uavhengig av om mor velger engangsstønad eller foreldrepenger, men hvis mor velger engangsstønad er det noen begrensninger på hvor lang foreldrepengeperiode far kan ta ut (disse er mer eller mindre tilsvarende de begrensningene som gjelder når mor velger foreldrepenger). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...