Gå til innhold

Ingeniør forkurs - vanskelig?


wowwow123

Anbefalte innlegg

Nylig begynt på ingeniør forkurs med fysikk + matte, og lurer på om noen andre her tatt det før og har noen erfaringer de vil dele?

 

Hadde 1P og 2P i videregående med 5-6ere med lite innsats men er redd for å stryke på eksamen til våren. Har bare lyst til å bestå og satser ikke på noe topp karakter.

Noen tips? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikkje gått vegen om forkurs sjølv, men du vil nok ikkje få særleg med problem med å kome deg gjennom forkurset.

Dei store utfordringane er at dette er ganske tørt stoff med stor bredde, for dei fleste så vil det være langt meir interessant å jobbe med fysikk og matte når du kjem litt lengre i utdanninga og får fokusere på den delen av fysikk og matte som er direkte relatert til ditt fagfelt. På forkurset må du gjennom ein del evner som du antagelegvis ikkje kjem til å få bruk for seinare.
Men om du klarer å holde konsentrasjonen oppe så burde dette gå ganske så greit for deg som har hatt gode mattekarakterar før.
Den andre utfordinga er at forkurset er ganske så intensivt, så du kan få litt utfordringar om du ikkje er vand med å jobbe med skulearbeidet. Det er kanskje den tøffaste overgangen frå vidaregåande der ein i stor grad kan flyte på "talentet" sitt og få ganske gode karakterar utan så mykje innsats og ein høgskule/universitet der du i større grad må jobbe med fagstoffet for å få gode karakterar.

For min eigen del var nok det eg kanskje angra mest på i ettertid at eg ikkje alt på vidaregaånde la meg til gode studievanar. Det var fyrst seinare eg innsåg at eg aldri hadde lært gode studieteknikkar og måtte finne ut av dette undervegs i ingeniørutdanninga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
wowwow123 skrev (På 5.9.2023 den 0.08):

Nylig begynt på ingeniør forkurs med fysikk + matte, og lurer på om noen andre her tatt det før og har noen erfaringer de vil dele?

 

Hadde 1P og 2P i videregående med 5-6ere med lite innsats men er redd for å stryke på eksamen til våren. Har bare lyst til å bestå og satser ikke på noe topp karakter.

Noen tips? 

Ja, det krever innsats for de aller fleste. Første forelesning jeg var på ble det sagt:

50% av dere slutter før eksamen og 50% av de gjenværende stryker på eksamen. 

Det satt liksom stemningen. Mange sluttet de første ukene. 

Men ingenting er umulig. Jobb godt med fagene så går det helt fint.

Men om du ikke trives med fagene er det ingen vits å fortsette for du skal jobbe med tilsvarende pensum i 3-5+ år etterpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...