Gå til innhold

Hjelp! Leietaker trenger tips og råd til søknad om å leie leilighet.


squaddie

Anbefalte innlegg

Hva synes dere er viktig og essensielt å ta med når man skal legge ut at man ønsker å leie en leilighet/sted å bo?

Er jeg helt på jordet hvis det her er søknaden min:

Quote

 

Jeg heter Jo og er 40 år. Jeg bor nå i Trondheim, men skal flytte til Tromsø. Jeg er en utadvent, sosial, ryddig og en hjelpsom person. Jeg er også veldig aktiv av meg og en som er glad i friluftsliv, matlaging, sykling og trening. Driver også på med hobbyfotografering. Ingen røyk, snus, festing, så jeg er derfor en rolig person. Jeg har også fast inntekt og er derfor en sikker betaler.

Jeg har også gode leiereferanser å vise til hvis det skulle være ønskelig.

Langtidsleie. Jeg ønsker å leie tidligst fra oktober.

Ønsker å leie egen leilighet, dvs. ingen kollektiv og hybel blir for lite, dessverre.

PRIS: Maks 10000kr. Helst inkl. strøm og internett. Trenger ingen kabel-tv. Jeg skjønner at det vil bli vanskelig for meg å finne noe bra til den prisen, men jeg håper noen har noe tilgjengelig...

 

Er det noe mer som burde være med, eller?

Trenger sårt hjelp... Jeg er foreløpig i Bergen nå, men folkene jeg bor hos, skal faktisk renovere huset, så jeg må pakke sakene mine innen kort tid, så jeg begynner å gå tom for alternativer... Også lurer jeg på om søknaden min er bra nok eller ei.

Jeg er 100% ufør, men har altså fast inntekt. Har jeg mulighet til å få noe støtte noen steds, eller?

Hvor anbefales det at man legger ut annonser? Facebook-grupper, hybel.no og finn.no (dårlig løsning) er de feltene jeg har prøvd meg på så langt...

 

Hadde satt pris på om dere har noen tips og råd på det her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde vært mer bestemt, reagerer negativt på for mye følelser, og uklarheter i hva du egentlig vil ha.  

F.eks når du skriver at du ønsker å leie egen leilighet så hadde jeg droppet ",dessverre" 

Jeg hadde heller ikke tatt med siste biten om "Jeg skjønner at det vil bli vanskelig for meg å finne noe bra til den prisen, men jeg håper noen har noe tilgjengelig..." 

Hva mener du med at du ønsker å leie tidligst fra oktober? ønsker du helst ikke å leie i oktober men er villig til å leie da for å få en leilighet? 

Når du skriver maksimalt 10 k, også etterpå skriver "helst inkludert strøm og internett". 

Lenke til kommentar

For x antall år siden var det nok å legge inn en annonse i lokalavisa, og skrive "Voksen mann ønsker å leie leilighet. Haster! Maks 10 000 kr i mnd. "

Og det var det. Når du skriver om interesser minner det mer om en kontaktannonse av noe slag, enten for brevvenn eller kjæreste. Men mulig ting har endret seg og det er vanlig å skrive slikt. 

Du kan nok spørre om sosialhjelp og si at trygden ikke strekker til til mat. Eller oppsøke steder som deler ut mat. Noen uføre har kommunale leiligheter, men jeg vet ikke hva som skal til for å få det. 

Lenke til kommentar

Som HW1 sier, du må være mer bestemt. Det må være kort og presist hva du ønsker. 

Syns også du kan korte ned søknaden din en god del. Informasjon om hva du holder på med på fritiden er ikke relevant. Det holder å skrive feks at du er en rolig person som fester lite (eller aldri) og at du ikke røyker.

Det burde holde å skrive navn, alder, hva du ønsker (leilighet med x antall soverom), maks pris og evt at du er en rolig person. Nevn også at du har gode referanser fra tidligere leieforhold so kan oppgis ved forespørsel. 

Hold det så kort og presist som overhode mulig. Og det er nok Facebook-grupper som er enklest å nå ut til folk. Lykke til! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...