Gå til innhold

Hvor pålitelig er ancestry.com?


Anbefalte innlegg

Jeg tok en DNA-test på ancestry.com og resultatet for fars-siden er mildest talt forbausende - resultatet er 100% annerledes enn det jeg forventet for ham. For morssiden er det som forventet. Den viste også to personer den foreslo som tremenninger - og de har en helt annen bakgrunn en ham. Av naturlige grunner er jeg tilbakeholden med å ta dette opp med mitt opphav. Jeg finner tre mulige forklaringer:

1. mannen jeg trodde var min biologiske far er ikke det. Det er mulig, men rart. Jeg ligner på ham og andre av hans slektninger. Og ingen har noensinne reist noe tvil om dette.

2. han er adoptert - derfor annen genetisk gruppe enn den han er oppvokst hos (han er ikke norsk). Lite sannsynlig. Jeg har aldri hørt det nevnt og han ville i såfall blitt adoptert på tvers av landegrenser innenfor Europa. Han er født på starten av 1950tallet. Jeg tror ikke det var vanlig da.

3. Ancestry har bommet fullstendig. Sannsynlig - jeg lastet ned dataene og kjørte dem gjennom genomelink og fikk helt annet resultat, som er mye likere det jeg forventet for ham, men samtidig også er litt feil for morssiden. Betyr det i såfall at de menneskene den foreslår jeg er i slekt med ikke er slektninger allikevel? Jeg er veldig forvirret. 

Spørsmålet er: vet  noen hvor god ancestry.com er til å identifisere genetisk opphav? Det den foreslo for farssiden var for øvrig østeuropeisk jødisk (100%). Er det noe med den befolkningsgruppen som er spesielt i så måte?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...