Gå til innhold

Problemer med oppstart


espresso

Anbefalte innlegg

ah the clear CMOS mode hehe, ble engelsk her, skal prøve å resette CMOS på nytt med bare en HD, jeg tror ikke jeg gjorde den første resetten riktig heller, dumdidum, jeg bare tok pin'en av, trodde det var nok, men den skal visst flyttes for et par sekunder..

 

Testing testing... ;)

 

og ppfft jeg kjenner ikke til ottar jeg hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde samme problemet jeg også før.for meg var løsningen som følger: formater harddisken til ntfs.winxp har problemer meg å takle at disker over 32 gb ikke har ntfs men fat32 istedet.kan nesten garatere deg at det er det som er problemet.om disken din hadde vært under 32 gb hadde du nok ikke fått problemet heller

Endret av Bamsemoms
Lenke til kommentar

Hadde samme problemet på en wd-disk(ntfs) som sto sammen med en maxtor(ntfs) i dual-boot med xp-pro på begge. Fant denne http://www.techimo.com/forum/t37563.html på google. (4650 treff!)

Prøvde følgende:

1.Kopiere bootfilene (boot.ini ntldr ntdetect.com) fra c:\ til d:\

2.Samme via RecoveryConsole

3.Fixboot og fixmbr i RecoveryConsole

4.Fjerne alle andre ide-enetene og sette jumper på cable select

5.Bytte om bootprioretet til cd-floppy-hd

6.Bytte til en gammel (litt kortere) ide kabel :thumbs:

Ikke helt sikker på hva som løste det tilslutt, men jeg tror det var kabelen som hadde "mistet" nt-loader'n min.

 

Lykke til. (du kan trenge det)

 

ps. jeg er kjærste'n til smoke' :whistle:

Lenke til kommentar

oki, jeg fortsetter her siden det gjelder samme problem.

 

var i køben for helgen så jeg måtte utsette problemløsningen.

 

slik er situasjonen nå:

* har testet alle 'jumpere' både for MS-SL, og CS (bruker MS-SL)

* har resatt bios 100 ganger.

* har dobbeltsjekket at RAM er korrekt satt in, og at IDE ledningene funger

* formaterte HDD via espressos pc, altså ingen OS på HDD

* har bare AGP, maxtor HDD(formatert) og CDROM koblet til.

* har ja sjekket bios boot og at CDROM er først

 

etter at jeg formaterte HDD via espressos pc, er NTLDR problemet borte. Nå kjører den bare POST, og skal til å boote, men henger der.

det står 'press any key to boot' .......(nada skjer)

har sett meg blind i bios, og prøvd de fleste forslag fra andre forum.

 

hva er det jeg overser ? jeg trenger å få maskinen til å boote for å komme noe sted :S

 

ja jeg leste i abits forum at WD HDD vs abit ikke alltid funger, WD sier det er et kompabilitets problem........ (min WD er derfor ikke koblet til før jeg får det til å fungere)

Lenke til kommentar

oki ENDELIG hehe

 

i tilfelle andre møter lignende problemer forteller jeg hva som var problemet. nokså simple greier egentlig.

 

jeg satte in en og en komponent av gangen:

1. floppy med win98 bootdisk. (FDD 1.bootdevice i bios) -> funka altså booted

2. cdrom med XP cd. (cdrom 1.bootdevice i bios) -> funka xp satte i gang

3. satte inn HDD og nada skjedde. booting fra cd henger.

 

konklusjon:

1. bugged hdd.

2. NTLDR problemet forsvant etter at jeg formaterte HDD og fjernet den gamle OS. Jeg gikk nå fra'NTLDR missing' til 'no boot' problem.

3. Formatere HDD var tydeligvis ikke nok siden maskinen fortsatt bugget. Jeg satte min hdd inn i espressos maskin og fjernet alle partisjoner (upartisjonert disk). Nokså bra at vi har en pc hver ;) jeg satte tilbake hdd i min maskin og nå bootet den som bare det ;) og xp installere og jeg er endelig i mål.

 

 

til slutt vil jeg legge til at alt dette kom etter at jeg hadde forsikret meg om at bios, 'pins' og alle komponenter var riktig installert. nokså frustrerende å ha dobbeltsjekket det meste og ikke forstår hvor problemet ligger.

den eneste forandringen jeg gjorde tilslutt var altså -> fra nyformatert disk -> ikke partisjonert disk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...