Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Slemming av Leca


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har erfaring med slemming av Leca og kan komme med noen tips?

Tenkte å slemme innsiden av garasjen med hvit slemmemørtel for å få en finere overflate, men har aldri gjort det før. Det er ingen overflatebehandling på fra før. 

Trenger jeg noe mer enn bare selve slemmemørtelen, eksempelvis primer av noe slag? Må man vaske over Leca'en før slemming for å fjerne smuss og skitt, eller er det bare å kjøre på? Vil overflaten bli helt slett etter 2-3 lag, eller vil man se fugene mellom Leca-blokkene? Noe spesielt å tenke på ift. avslutningen ned mot garasjegulv? 

Evt. andre tips/info tas også imot med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen proff - men har slemmet noen vegger....

Må vaske først - få vekk møkk og løse partikler.

Veggen "primes" med rent vann.

Større sprekker/hull bør tettes først (men jeg har gjort det med slemming også). Kan bruke murerskje feks.

Bør maskere litt ut på gulvet der du vil at fargen skal "slutte" - men slemm overgangen vegg/gulv - da blir den vanntett.

 

Pleier å blande ganske tykt første "strøket" - da får man "fylt" bedre. Ikke bland så mye om gangen - det tørker opp + tar lengre tid enn du tror, spesielt første strøket!

Lenke til kommentar
daruu skrev (44 minutter siden):

Er ingen proff - men har slemmet noen vegger....

Må vaske først - få vekk møkk og løse partikler.

Veggen "primes" med rent vann.

Større sprekker/hull bør tettes først (men jeg har gjort det med slemming også). Kan bruke murerskje feks.

Bør maskere litt ut på gulvet der du vil at fargen skal "slutte" - men slemm overgangen vegg/gulv - da blir den vanntett.

 

Pleier å blande ganske tykt første "strøket" - da får man "fylt" bedre. Ikke bland så mye om gangen - det tørker opp + tar lengre tid enn du tror, spesielt første strøket!

Mange takk for svar :)

Holder det da å spyle over Leca'n med hageslangen og la dette tørke for å rengjøre den før slemming? Hvor lenge venter man før man begynner på første strøket etter å ha fuktet/primet veggen med vann? 

Lenke til kommentar

Hey'di KZ kan brukes som primer og deretter Hey'di  K11 hvit slemmemørtel med en skvett KZ (det er en latex-tilsetning) i selve mørtelen (hvor mye står på flasken og ganske lite om jeg husker rett) så blir den litt fleksibel og sprekker ikke i frost etc.  Brukte slemmekost beregnet for dette og tok et par strøk, deretter etter behov for å friske opp det hvite hvis garasjen ligger tett på vei og blir møkkete av sprut fra veien.   Holdt fint i 15+ år før jeg flyttet.  Blir ganske fint utseende og leca-kulene dekkes fint over så det blir en slett overflate.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...