Gå til innhold

Dual Channel-oppsett av RAM er sløsing av penger


EviLEddiE

Anbefalte innlegg

http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=480

 

Ifølge Hruska er det kun brukere av AutoCAD og andre tunge grafiske programmer som har noe praktisk nytte av Dual Channel-oppsett av minnet. Gamere og andre "vanlige brukere" vil merke så å si ingen forskjell.

 

Han går faktisk så langt som å si at et godt i845PE-basert HK (f.eks Abit BH-7) med 800FSB yter like bra som et i865 (og et i875 dersom PAT fantes for BH-7).

 

Det Hruska reagerte mest på, var at en A64 3400+ i mange tester var fullt på høyde med en A64 FX-51 - og som alle vet er kostnadene for et system med sistnevnte CPU ganske så mye høyere enn med en 3400+. Men vi får se hva som skjer når Socket 939 kommer.

 

Men jeg angrer ikke på mitt kjøp av OCZ sitt PC4000 Dual GOLD 1024MB-sett, jeg trengte de 1GB med minne uansett...

Endret av EviLEddiE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig, man må slutte å anbefale folk å kjøpe dual.. kun hardcore folk, som presser systemet maksimelt i diverse tester osv som trenger slikt.

 

Selv kjøpte jeg en 512 mb brikke, for så å oppgradere men en til om en stund. Det er viktigere for meg enn å ha bittelitt mer ytelse.

Lenke til kommentar

Trodde Dual Channel DDR innebar dobbel RAM frekvens jeg... but what do I know...

 

Hjelper kanskje ikke noe særlig med dobbel RAM frekvens???

 

Får teste det ut på jobben, der har jeg en ny pc med Dual DDR (400), den fikk 6400 MB/s på RAM test (lese) i Aida32...

Endret av gundik
Lenke til kommentar
http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=480

 

Ifølge Hruska er det kun brukere av AutoCAD og andre tunge grafiske programmer som har noe praktisk nytte av Dual Channel-oppsett av minnet. Gamere og andre "vanlige brukere" vil merke så å si ingen forskjell.

Mener bestemt at for Cad-programmer har mengden av minne mer å si en hastigheten av det.

 

Jobber med Cad-programmer daglig, og av de maskinene som er anbefalt av Autodesk har alle noen giga med 333mhz eller 266 Mhz minne.

Lenke til kommentar
Grunnen til at så mange kjører dual channel, er bra markedsføring av Intel og alle hovedkort produsentene.

Helt riktig.

Og til deg som mente det måtte ha noe for seg siden så mange gjorde det, hallo.

Ja heisann du, hyggelig. :p

 

Men still, NOE for seg må det jo ha? Omså bare noen få prosent, bedre enn ingenting, og prisforskjellen på 2x256 og 1x512 er ikke akkurat noe å gråte over?

Lenke til kommentar

Om forskjellen på SC og DC er minimal (det merkes godt om du bencher, selv på NF2) er også prisforskjellen det. Man merker ikke akkurat rare forskjellen mellom XP2500 og 2600 feks. heller, men en liten ytelsesøkning er aldri å forakte.

Endret av EnD.R.E.
Lenke til kommentar
"...men en liten ytelsesøkning er aldri å forakte."

Jaaa! Jeg er ikke lenger misforstått! :p

 

Sånn er det man klatrer i tweaking og ytelse, en liten ytelsesøkning her, og en liten ytelsesøkning der , tilsammen blir det en del. ;)

 

(OBS! EnD.R.E, den var ikke ment til deg, for jeg vet hva du er god for av tweaking. :thumbup: )

Lenke til kommentar
Grunnen til at så mange kjører dual channel, er bra markedsføring av Intel og alle hovedkort produsentene.

Helt riktig.

Og til deg som mente det måtte ha noe for seg siden så mange gjorde det, hallo.

Bra makedsføring, ja kanskje det. Men ca5% ytelse økning er da litt bra det da.

Bare fordi du kjøper 2x256 eller 2x512MB med ram, skulle ha 1024MB med ram uansett

Offtopic: Hva med 3d mark sirkuset, samme ulla det. :p

 

Ontopic:Selvsakt har det noe for seg? Billig og enkel måte for å få opp dampen på pc'en min, ram er jo sinnsykt billig i dag?

Lenke til kommentar

Det er riktig som folk her sier, at prisforskjellene på minne ikke er så store, med unntak av PC3700/4000-minne m/kjappe timings (som den OCZ-pakken jeg kjøpte til mitt eget system) kontra PC3200.

 

Det er pris/ytelse-sammenlikningen mellom systemer basert på A64 FX-51 (DC+ REG minne) og A64 3400+ (SC) det reageres mest på, mtp at ytelsesforskjellen mellom disse er ganske små i forhold til den store prisforskjellen.

Lenke til kommentar

Når jeg oppgraderte pcen min gikk jeg rett på dual ram på min AMD xp 2500+, og det var markedsføringen av at dual ddr-ram var så veldig bra men ytelsen ble ikke så veldig mye bedre som jeg hadde fått forespeilet meg.

 

Men gjort er gjort og en erfaring rikere.

Jeg har sammelignet med min bror som har P4 i siso sandra 2004 og jeg har mye dyrere ram enn han og det er ikke så mye forskjell på resultatet.

 

Er P4 bedre og utnytte ram kapasitet og båndbredde enn AMD, eller tar jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar

Som det er nevnt så koster to minnebrikker omtrent det samme som en, så man får iflg. artikkelen 0-7% ytelsesøkning tilnærmet gratis.

 

Står valget mellom en Pentium 2.6 og en 2.8 får man en tilnærmet lik ytelsesøkning, men 2.8'en koster da noen hundrelapper mer.

 

Så hvorfor skal man slutte å anbefale noe som i praksis er gratis? Man anbefaler jo 3GHz prosessorer over en lav sko på dette forumet med en pris/ytelse grenseverdi som er langt dårligere enn det å velge 2 fremfor 1 minnebrikke.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...