Gå til innhold

Hvor viktig er Dolby Vision?


Anbefalte innlegg

Hei!

I dag har Elkjøp Samsung TQ75QN85C 75" på salg til kr. 19 990,-. Som gamer så sikler jeg på LG C3, men synes at prisen er for høy for øyeblikket. Regner med at det kan komme noe salg på black week/friday. 

Jeg skal ha en TV som hele familien kan bruke. fra alt med streaming, film, tv-titting og spilling. LG C3 og Samsung TQ75QN85C har sine svakheter. 

Samsung TVen får trekk med at det ikke har Dolby Vision. Hvor tungt bør dette vektlegges med tanke på bruksområdene for TVen? Er Dolby Vision såpass mye i bruk og viktig for årene fremover at TV uten Dolby Vision er noe man skal holde seg unna? 

 

Link til TVene: 

Samsung QN85C (QE65QN85C) Review | Trusted Reviews

Samsung QN85C Review: Mini LED Marvel - Tech Advisor

85" Class Samsung Neo QLED 4K QN85C | Samsung USz

LG C3 (OLED65C3) OLED Review | Trusted Reviews

LG C3 OLED - Test - Tek.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt tips må være LG C2 77" til 24917 om du ikke vil vente på C3 på black friday. Erfaringsmessig er det små forskjeller på LG C år for år. Det er et absolutt pluss å ha dolby vision tilgjengelig, men viktigere er sortnivå og farger du får med oled som er viktig for både film og spill. LG med 120Hz hdr 4k er en nytelse både for pc og ps5 gaming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre var C2 77" ikke tilgjengelig i nærheten til den prisen. Jeg var ivrig på Samsungen først, men det mest fornuftige er nok å vente på at en LG C-serie blir tilgjengelig til en fornuftig pris. Det er selvsagt andre produsenter der ute, f.eks. Sony, men de virker å ikke nå helt opp i testene jeg leser. 

Dolby Vision er tydelig noe jeg bør få med meg. Planen er å beholde TVen noe år.

Endret av Not Impressed
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 8/22/2023 at 11:00 PM, Not Impressed said:

Dessverre var C2 77" ikke tilgjengelig i nærheten til den prisen. Jeg var ivrig på Samsungen først, men det mest fornuftige er nok å vente på at en LG C-serie blir tilgjengelig til en fornuftig pris. Det er selvsagt andre produsenter der ute, f.eks. Sony, men de virker å ikke nå helt opp i testene jeg leser. 

Dolby Vision er tydelig noe jeg bør få med meg. Planen er å beholde TVen noe år.

Ventet du med å kjøpe tv? Mtp spørsmålet ditt angående dolby vision så vil jeg si at det ikke er særlig viktig. Hvorvidt du trenger eller har nytte av dolby vision kan blant annet sies å være avhengig av hva slags tv titter du er. Hvis du er en person som ikke har tenkt å kalibrere tv-en, mener jeg at dolby vision har nærmest null betydning for deg. Hvis du derimot har tenkt å kalibrere tv-en din, så bør det kanskje ha litt å si for hvilken tv du velger. Hvorvidt du kalibrerer tv-en din eller ikke har mer å si for din tv opplevelse enn hvorvidt tv-en har dolby vision.

 

Satt på spissen så vil jeg si at det er viktigere å få tv-en kalibrert, og dermed en tv som gir deg et bilde som kommer veldig nærme det man kaller "creators intent", enn at du får en tv som støtter dolby vision. Problemet med Dolby Vision er at dolby vision ser annerledes ut på en Sony tv enn en LG tv. Så lenge dette er tilfelle så vil jeg si at du bør heller prioritere å få tv-en din kalibrert både fordi du får et bedre bilde med kalibrering, men også fordi  du kommer nærmere "creators intent" ved å kalibrere tv-en enn ved å velge en tv med dolby vision. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke helt bestemt meg enda annet en at jeg ikke gikk for Samsung-tilbudet. Jeg har ikke pleid å få utført noe mer avansert kalibrering det man kan gjøre selv med anbefalte innstillinger man finner i ulike youtube-videoer eller artikler fra lyd og bilde-eksperter/magasiner. Tanken jeg har med Dolby Vision er om det vil bli en viktigere og viktigere del av teknologien i årene fremover. Ellers er det lav inputlag og 4 stk. 2.1 hdmi porter som gjerne skiller TVer fra de andre. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...