Gå til innhold

Ny jobb/personalkonflikt


Gjest 01b2c...fc0

Anbefalte innlegg

Gjest 01b2c...fc0

Hei

Jeg har havnet i en litt lei konflikt med en kollega på arbeidsplassen, som forsurer arbeidsdagen min. Jeg jobber på en typisk «kvinnearbeidsplass», hvor en bra med tid til slarv og løst snakk. Konflikter om filleting blir blåst opp fra ingenting, som gjør at arbeidsmiljøet har blitt dårligere over tid. Jeg må forholde meg til en kollega, som jeg hevder er veldig firkantet i tankegangen og de har svaret på alle utfordringer. Derfor er det vanskelig å komme inn med konstruktive forslag om eventuelle endringer prosedyrer eller tiltak. Det er som å snakke til en vegg, hvor mine innspill bare blir blankt avvist. Jeg kjenner at jeg blir jævlig negativ selv, noe som heller ikke er bra for samarbeidsklimaet. 

Jeg tar videreutdanning, og på sikt ser jeg etter ny jobb. Jeg har bedt sjefen min om overflytting til ny avdeling, pga dette. Jeg trenger tips til hvordan jeg kan forholde meg til slike personer? 

Anonymous poster hash: 01b2c...fc0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klassisk senario i de fleste helseforetak med litt for mye døtid som fylles med slarv og vissvass - gjerne av et fåtall mennesker, der arbeidsmiljøet ofte er basert på trynefaktor og små grupper som støtter hverandre innad. Da blir det et merkelig hirikai der et fåtalls mennesker, uavhengig av kompetnasenivå eller annen rasjonal tankegang styrer hele sjappa. 

Slik er det i maaaaaaaaaaange helseforetak. 

Løsning? Bytt avdeling/jobb. Får du ikke gehør kan du skrive Synargi-meldinger i etatens egne intrasystem - noe som sjelden er populært i ledelsen. Da skjer det ting. Kjapt. Det kan jeg love deg. 😜

Når jeg har søkt ny jobb i helseomsorgen, har jeg vært veldig opptatt av kjønnsfordelingen på avdelingene. Uten unntak, er de beste arbeidsmiljøene jeg har hatt i helseomsorgen bestått av avdelinger med en ca 50/50 menn/kvinner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjelden det er noe vits i å bruke energien sin på å stange hodet i veggen. Hvis du ikke får løst opp i slike konflikter så tjener du mer på å bare finne et mer fornuftig arbeidsmiljø.

For min del har jeg stort sett vært heldig å alltid jobbet sammen men folk som drar i samme retning og alltid er villige til å følge de beste ideene uansett hvem som kommer med dem. Dette har alltid ført til gode bedriftmessige resultater, fornøyde kunder og bonus til de ansatte.

Ikke kast bort tiden din på folk har et usunt behov for makt og kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 01b2c...fc0

Hei

Takk for tips. Jeg har innsett at det ikke er noen poeng å gå inn i noen fornuftige samtaler med vedkommende. Jeg får holde meg unna og prøve å ikke la meg irritere. Et av problemet er at personen er i slekt med en i ledende stilling, som gir vedkommende info om ledelsens planer for fremtiden. Uten at oss andre får vite noe, dette er også en problemstilling som ikke  er helt bra.
Jobben er veldig repetetiv og med mye dødtid, men når det først smeller så smeller det skikkelig. Så her har folk hatt mye tid til skravling og ryktespredning. I tillegg har vi en svak leder som ikke tar tak i problemene, som gjør at små konflikter mellom personer bare blir enda større. Helt håpløst spør du meg…

En annen ting er at jeg bor på en plass som ikke er alt for stor, så ting er meget gjennomsiktig. 
 

Anonymous poster hash: 01b2c...fc0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...