Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fri rettshjelp - inntekt over grensen


Leatherass

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en venn som har havnet i en lei situasjon. Han er stevnet for retten i en barnefordelingssak. Detaljene rundt den er ikke nøye, men saken ville kvalifisert til fri rettshjelp.

Utfordringen er at vedkommende tjener mer enn grensen på 350.000, men har eksisterende gjeld som er forfalt, og lever da på minstebeløp (husleie + 10412,-)
Jeg prøver å finne noe informasjon om han kan kvalifisere til fri rettshjelp på bakgrunn av dette, men finner ikke noe annet enn at det er brutto 350.000 i året som er grensen.

Noen her inne som vet noe? Vedkommende er ganske nede i kjelleren, så jeg prøver å hjelpe med å innhente informasjon. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få informasjon ved å kontakte sivilrettsforvaltningen: https://www.sivilrett.no/om-sivilrettsforvaltningen/kontakt-oss

Du kan også google deg frem til advokater som tilbyr (noe) gratis hjelp. Dersom vennen din har forsikringer eller medlemsskap i fagforening, kan også disse kontaktes for å høre om eventuell bistand derfra

Retten har også en plikt til å yte veiledning både før, under og etter en rettssak

Endret av bobloblaw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Slike saker kan en vell gjennomføre uten rettshjelp også.

Kan du utdype? 

Han jeg hjelper har vært i kontakt med advokat, og de gir en timepris på ca 2500 pr time og krever 5 timer betalt på forskudd.
Han var selvfølgelig ærlig før samtalen og sa økonomien var dårlig, sikkert derfor de krever forskuddet.

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (16 minutter siden):

Kan du utdype? 

Han jeg hjelper har vært i kontakt med advokat, og de gir en timepris på ca 2500 pr time og krever 5 timer betalt på forskudd.
Han var selvfølgelig ærlig før samtalen og sa økonomien var dårlig, sikkert derfor de krever forskuddet.

Det er ikke nødvendig med akvokat. En kan føre saken alene. I typisk samvær sak.

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (36 minutter siden):

Vil ikke det være risikabelt all den tid motparten har en advokat? 

Retten skal som utgangspunkt ta hensyn til selvprosederende parter. Som nevnt ville jeg kontaktet sivilrettsforvaltningen og bedt om veiledning. Bl.a. hva angår muligheten for fritak fra inntektsgrensen grunnet økonomiske utfordringer. Se også denne tråden: 

 

Lenke til kommentar

Utgangspunktet fra 1.1.2023 er at inntektsgrensen for fri rettshjelp er 350 000,- for enslige og 540 000,- for ektefeller og samboere. Disse grensene er rimelig absolutte. 

Det kan gis dispensasjon fra inntektsgrensene, og kravet for å gjøre dette er at "utgiftene er betydelige i forhold til søkerens økonomiske situasjon" (Statens sivilrettsforvaltnings rundskriv SRF-2017-1, pkt. 4.4.1). Selv om søkeren er under gjeldsordning eller har utleggstrekk skal det tas utgangspunkt i vanlig bruttoinntekt. Men hvis det er snakk om betydelige trekk må statsforvalteren vurdere om "den faktiske økonomiske situasjonen er betydelig svakere enn det bruttoinntekten i seg selv tilsier". 

Det skal altså i utgangspunktet ikke gjøre forskjell om du betaler 5k i måneden frivillig på din gjeld eller om du betaler 5k i måneden i form av utleggstrekk. Men i unntakstilfeller så kan det være en forskjell her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...