Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor lange er skoledagene for elever i barneskolen?og hvordan er hverdagen til lærerne?


Anbefalte innlegg

Hvor lange er skoledagene for elever i barneskolen? Er det forskjell mellom 1-4 og 5-7? 

hvordan er skoledagen for lærere i disse klassene? Er det mye jobb utenom undervisningene? Regner med det er planlegging, retting, møter og rapportering, men hvor mye tid og arbeid går med på det? Og hvis elevene har kortdag og slutter i kl 12-13 tiden, er det da mye arbeid etterpå? Kan man dra fra jobb rett etter siste skoletime, hvis det ikke er møter e.l., og gjøre forefallende arbeid når man vil i løpet av dagen?
Også når man ikke har godkjent lærerutdanning, men allikevel skal jobbe som lærer, i hvor stor grad får man da ansvaret for planlegging, retting, møter og rapportering? Min bakgrunn + PPU(som skal tas i vinter) gjør meg først og fremst til kroppsøvingslærer. 

 

Endret av Sheldon(
Lenke til kommentar
  • Sheldon( endret tittelen til Hvor lange er skoledagene for elever i barneskolen?og hvordan er hverdagen til lærerne?
Videoannonse
Annonse
Sheldon( skrev (59 minutter siden):

Hvor lange er skoledagene for elever i barneskolen? Er det forskjell mellom 1-4 og 5-7? 

hvordan er skoledagen for lærere i disse klassene? Er det mye jobb utenom undervisningene? Regner med det er planlegging, retting, møter og rapportering, men hvor mye tid og arbeid går med på det? Og hvis elevene har kortdag og slutter i kl 12-13 tiden, er det da mye arbeid etterpå? Kan man dra fra jobb rett etter siste skoletime, hvis det ikke er møter e.l., og gjøre forefallende arbeid når man vil i løpet av dagen?
Også når man ikke har godkjent lærerutdanning, men allikevel skal jobbe som lærer, i hvor stor grad får man da ansvaret for planlegging, retting, møter og rapportering? Min bakgrunn + PPU(som skal tas i vinter) gjør meg først og fremst til kroppsøvingslærer. 

 

Jobber ikke på barneskole, men det er vel regnet at en jobber 43 timer i uken. Vet barneskolen har en del rapportering og møter, men andre kan nok svare mer detaljert. 

Ellers er det i utgangspunktet begrenset hvilke trinn en kan jobbe på med PPU fremfor GLU:

"Med fullført praktisk-pedagogisk utdanning innen allmenne fag er du kvalifisert som lærer i videregående opplæring og i grunnskolens 5.–10. trinn. Du kan også jobbe innen voksenopplæring eller i kulturskolen, avhengig av hvilke undervisningsfag du har."

https://www.ntnu.no/studier/prped/jobbmuligheter

Lenke til kommentar
Sheldon( skrev (5 timer siden):

Hvor lange er skoledagene for elever i barneskolen? Er det forskjell mellom 1-4 og 5-7? 

hvordan er skoledagen for lærere i disse klassene? Er det mye jobb utenom undervisningene? Regner med det er planlegging, retting, møter og rapportering, men hvor mye tid og arbeid går med på det? Og hvis elevene har kortdag og slutter i kl 12-13 tiden, er det da mye arbeid etterpå? Kan man dra fra jobb rett etter siste skoletime, hvis det ikke er møter e.l., og gjøre forefallende arbeid når man vil i løpet av dagen?
Også når man ikke har godkjent lærerutdanning, men allikevel skal jobbe som lærer, i hvor stor grad får man da ansvaret for planlegging, retting, møter og rapportering? Min bakgrunn + PPU(som skal tas i vinter) gjør meg først og fremst til kroppsøvingslærer. 

 

Som regel fra 08 ish (815/30) til 13-14. Vi har 3 dager i uken til 1405, resten 1250. Da regnes spisepausen som undervisningstid, litt ulik praksis hos kommunene her. Hvis ikke kan du plusse på 20-30 min hver dag.

Du har en tilstedeværelsesplikt på 31 eller 33 (husker ikke helt) t i uken, som betyr at da skal du være på arbeidsplassen. Så kan du jobbe de resterende 13/10 timene hjemme eller andre steder. Egentlig må du være på arbeidsplassen selv om elevene er tidlig ferdig og det ikke er møte, men som regel kan du i praksis dra tidlig (har en del kolleger som bor på plass med enorm rushtidskø, så for disse kan det være svært fordelaktig da å gå f eks kl 13 30 før køen, for å slippe å kaste vekk 1-1.5t i kø og så heller jobbe hjemme eller på kvelden).

Kommer litt an på stillingen, men som regel får du mer og mer ansvar jo lenger du er inne, uansett om du er faglært eller ei. Har hatt en del sykemeldte kolleger i år. Da vi hadde korttidsvikarer så var de ikke med på teammøter eller fellestid. Da de ble mer faste (1 mnd+ med den samme), så var de mer med (og forventet å være det) på møter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...