Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Liten vannskade i laminat, hvordan fikse?


Anbefalte innlegg

hei!

 

Har fått en liten vannskade i laminatgulvet mitt. Det er lagt av forrige eier av leiligheten, så er ca 13 år gammelt. Vannskaden er ca 8-10 cm lang og 3 -4 cm brei, så bordet er hardt rammet. Tror ikke gulvet selges lenger heller, og har ikke rester av det i  boden. Er kun et bor som er ødelagt. Vurderte å prøve å fjerne dette selv, men det hjelper lite om jeg ikke får tak i det. Bordet har svellet og buler en del, merkes godt når man går på det og det er godt synelig. Har lagt noe tungt på det, men det har kanskje ikke så stor effekt. Annet jeg kan gjøre? kan laste opp bilde om det er ønskelig...

 

 

Endret av Tarzan93
Lenke til kommentar
  • Tarzan93 endret tittelen til Liten vannskade i laminat, hvordan fikse?
Videoannonse
Annonse

Det blir vel å skjære ut det som er ødelagt eller det som stikker opp og sparkle på nytt, pusse og ordne opp. Det kan være en mulighet å kjøpe sånn "vareprøve" på laminat hos varehus til 50 kroner som er ganske lik den du har. Ta bilde av din laminat og finn så lik som mulig. Så blir det å feine ut delen som er skadet og felle/lime inn den nye biten fra vareprøven. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (16 minutter siden):

Det blir vel å skjære ut det som er ødelagt eller det som stikker opp og sparkle på nytt, pusse og ordne opp. Det kan være en mulighet å kjøpe sånn "vareprøve" på laminat hos varehus til 50 kroner som er ganske lik den du har. Ta bilde av din laminat og finn så lik som mulig. Så blir det å feine ut delen som er skadet og felle/lime inn den nye biten fra vareprøven. 

kan man pusse på laminat? Er jo plast som ligger over treverket. Sparkle oppå tror jeg blir innmarri stygt. Leste noe om at det kan ta mange uker før fuktigheten trekkes ut av treverket, vil det si at jeg kan være så heldig at svellingen gir seg?

Takk for tipset om vareprøve! Vet hvor gulvet er kjøpt, så kan stikke innom i morgen å høre om de har :)

Lenke til kommentar

Jeg leste et kjerringråd for gulv, men tror det var ment for parkett. Du bruker en fuktig fille og legger på skaden, så tar du et strykejern med middels varme oppå. Da kan du forme treet. Laminat er vel ganske mye tre i, finer nederst tror jeg, og kanskje bare 1 millimeter øverst som er et plastbelegg som er slitesterkt. Kanskje det hadde vært mulig å bare skjære ut det øverste plastbelegget, tørke ut treet, pusse ned så det blir jevnt og så lime på et nytt stykke plast fra en annen bit laminat. En del enklere enn å skjære ut et helt stykke ned til grunnen. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (15 minutter siden):

Jeg leste et kjerringråd for gulv, men tror det var ment for parkett. Du bruker en fuktig fille og legger på skaden, så tar du et strykejern med middels varme oppå. Da kan du forme treet. Laminat er vel ganske mye tre i, finer nederst tror jeg, og kanskje bare 1 millimeter øverst som er et plastbelegg som er slitesterkt. Kanskje det hadde vært mulig å bare skjære ut det øverste plastbelegget, tørke ut treet, pusse ned så det blir jevnt og så lime på et nytt stykke plast fra en annen bit laminat. En del enklere enn å skjære ut et helt stykke ned til grunnen. 

Takk for tipset! skal teste det ut! jeg har vært inne på samme tanke med å skjære ut øverste lag( plastikken). Kanskje jeg kan stikke tapet kniv inn i der gulvet sveller, og prike bort litt av treverket som har svellet?

Lenke til kommentar

Strykejern trikset fungerer for gulv som har fått en bulk i seg, det fungerer ved at treet utvider seg av varmen og fyller igjen bulken. Når gulvet har est ut anbefales det å bytte den delen som er skadet. De fleste sidene jeg sjekket anbefaler å la håndtverkere gjøre jobben fordi det kreves helt ekstrem presisjon for å få det til på en god måte. Så enten bytte bor eller slipe ned, er visstnok det eneste som hjelper når det buler.

 

 

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (13 minutter siden):

Strykejern trikset fungerer for gulv som har fått en bulk i seg, det fungerer ved at treet utvider seg av varmen og fyller igjen bulken. Når gulvet har est ut anbefales det å bytte den delen som er skadet. De fleste sidene jeg sjekket anbefaler å la håndtverkere gjøre jobben fordi det kreves helt ekstrem presisjon for å få det til på en god måte. Så enten bytte bor eller slipe ned, er visstnok det eneste som hjelper når det buler.

 

 

Takk for svar. synd jeg ikke kan slipe ned laminat pga plasten. Men prøver i morgen å ta vekk litt av treverket ved å bruke tapetkniv ( altså ta vekk noe av det som er oppsvulmet). Tenkte å stikke den under plastikken, prøve å skjære litt. Høres håpløst ut dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...