Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skade på inventar i utleiebolig


Azidops

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å avslutte min første leietaker i utleieboligen min og har funnet en skade på en skapdør på kjøkkenet. I går hadde vi felles utsjekk av leilighet og der fant vi noen merker og hakk i vegg. Det fikk jeg fikset lett i dag, men når jeg gjorde en siste sjekk i dag fant jeg en skade på en skapdør som leietaker hadde prøvd å sparke og skjule. Det var såpass greit gjort at man ikke oppdaget det ved første øyekast, men er såpass stort (2 x 5 cm) at jeg synes dette ikke går under normal slitasje.

Leiligheten var helt nybygd fra entreprenør da leietaker flyttet inn og alt av kjøkken, bad, skap etc var ubrukt. 
For å fikse døren må den skiftes.
Spørsmålet er: Er det riktig å kreve dette igjen på depositumet eller skal man la det bare gå? Jeg har altså brukt tid og noen kroner på å fikse de overfladiske skrapene, et lite hakk i parketten og det hadde jeg ikke tenkt å kreve noe for, men så kom dette i tillegg. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leigetakar er ansvarleg for skader som skuldast forsett eller uaktsomheit, så årsaken til skaden kan være av betydning. 

Merk at leigetakar uansett har varslingsplikt innafor rimeleg tid. Hadde dette f.eks. vært noko som kunne vært reklamasjon frå kjøkkenleverandør så kan du ha mista den moglegheita fordi leigetakar ikkje har gitt beskjed. 

 

Mest truleg så har du eit godt erstatningskrav så lenge leigetakar ikkje kan vise til anna skadegrunnlag enn forsett eller uaktaomheit. Den største usikkerheita er nok storleiken på erstatninga sidan det skal gjerast eit fråtrekk for slit og elde, om dette leieforholdet ikkje har vart så lenge så vil ikkje dette fråtrekket være spesielt stort i ei heilt ny leilegheit. 

Eg ville likevel tatt det opp med leigetakar fyrst, sidan det er definitivt enklast for deg om du blir einig med leigetakar om eit erstatningsbeløp som du får utbetalt direkte. Å gå vegen om depositumskrav er litt meir tungvindt og tek lengre tid fordi du må bevise at du har eit krav, og fordi leigetakar får ein frist på 5 veker til å protestere på kravet ditt, om leigetakar ikkje er einig med deg om depositumstrekk eller beløpets størrelse så vil det ta tid før du får pengane sidan du må gå vegen om husleietvistutvalget/forliksrådet for å få kravet dokumentert ovanfor banken. 

Så einigheit med leigetakar gjer alt mykje enklare for deg. 

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Jeg lener meg også mot denne vurderingen. Små hakk og merker på vegg har jeg ikke problemer med og er lett å fikse. Stygge merker på skapdør derimot er litt mer irriterende.

Det er leietaker som er keen på å få depositumet raskt tilbake så enkleste vei er å betale via det, men takk for anbefalinger.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 timer siden):

Correct me if I'm wrong, men uaktsomhet er ikke det samme som uhell. Å miste en kniv nedi parketten er et uhell, men å skade kjøkkenbenken fordi du brukte tørkepapir som skjæreflate er uaktsomhet.

Ja hendelege uhell vil ein ikkje være erstatningsansvarleg for. 

Eksakt kvar grensa går blir ei vurderingssak. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...