Gå til innhold

Mikroskop til vinylplater


Anbefalte innlegg

Hei, er det noen her som vasker vinylplatene i en ultralydsvasker?

Jeg har kjøpt inn en ultralydsvasker fra Kina med motor for å dreie skivene i vaskevannet. Ultralydsvaskeren er den samme som Biltema selger, men konfigurert for vinylvask.

Jeg skulle gjerne ha sett hvor skitne platene er før vask og etter vask og ser på hifi-fora i gamle tråder at flere benytter mikroskop.

Har noen her kjennskap til hva slags utstyr som blir brukt, eller forslag til noe?

mvh

fwrummel

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En del mobiler i dag har overraskende god makro. Kombinert med godt lys og et eller to forstørrelsesglass kan det kanskje kunne brukes. Jeg har f.eks montert et forstørrelsesglass på et forstørrelsesglass med lys på som er praktisk, men ikke noe jeg har brukt for LPer.

Mikroskop er temmelig dyrt for gode modeller, og de er sjelden beregnet for å studere LP-plater.

Om jeg skulle kjøpt noe sånt selv skulle det vært mye LP-plater det er snakk om.

En god del folk sverger jo til ion-pistol som de bruker for å "denoise" LP-plater.

Mesteparten av skitt på platene er vel uansett støv, og det fjerner en jo ganske greit med trykkluft.

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg har googlet litt og ser at tradisjonelle mikroskop både er dyre og svært lite egnet til mitt bruk. Men jeg finner noen som ligner på en tykk penn eller liten lommelykt montert på stativ. Disse forstørrer gjerne 1600 ganger og kobles til pc via usb.

disse koster ikke mange hundrelappene, men jeg vet ikke om disse er egnet

Lenke til kommentar

Sjekket test av TECHNAXX TX-158 som reklamerer med 1000 ganger forstørrelse. Testen viser at reell forstørrelse er 40 ganger, resten opp til 1000 er digitalt.

spørsmålet er jo også hvor stor forstørrelse er nødvendig for å inspisere rillene på en vinylplate?

 

Lenke til kommentar

Jeg sjekket også ut med hifisentralen.no hvor flere benytter mikroskop og fikk bekreftet at 200X er tilstrekkelig forstørrelse.

Jeg gikk for denne som er anbefalt i testen som er linket til tidligere i denne tråden. Den har 250X

https://plugable.com/products/usb2-micro-250x/
 

Den ble bestilt på Amazon UK, nevner dette i tilfelle noen senere har de samme spørsmålene som jeg hadde.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Skrevet (endret)

Det har gått en tid nå og har en del erfaring som jeg vil dele, jeg har denne som jeg lenker til og har fått en del erfaring på vask av vinylplater.

Jeg sjekker rillene etter ultralydsvask og med vacuumvasker (pro-ject  vc-s3)

Vacuumvaskeren krever mer av vaskemiddelet, men jeg ser ved mikroskopet at det blir like bra rent.

Jeg bruker 1/3 isopropanol 1/3 eddik og 1/3 batterivann fra Biltema. Jeg sprayer rikelig på plata og lar det ligge noen minutter. Deretter «masserer» jeg plata med den børsten som følger med plata.

Resultatet er riller fri for forurensing og ved avspilling ingen rillestøy eller knitter.

Jeg har sjekket kjemien og ser at hverken eddik eller isopropanol påvirker vinyl negativt.

Dette mikroskopet benytter jeg.

https://plugable.com/products/usb2-micro-250x
 
endret met tillegg over tabell for pvc/vinyl

https://www.calpaclab.com/pvc-polyvinyl-chloride-chemical-compatibility-chart/

 

 

Endret av fwrummel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...