Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overføring av faktura fra avdød mor


Nikkor50

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg mottok en faktura fra Sparebank 1 på to personforsikringer jeg ikke var klar over at jeg hadde. Det var min mor som opprettet avtalen i mitt navn, der den eneste måten dette har vært mulig på må ha vært at jeg var under 18 år da avtalen ble inngått. Hun fortsatte å betale etter jeg fylte 18, og etter hennes død fikk jeg sendt faktura fra banken på disse forsikringene. Da jeg kontaktet de for å si opp disse forsikringene, mener de at jeg likevel må betale for en periode på nesten to måneder da de har stått med risiko i denne perioden. 
mitt spørsmål er om dette er lovlig? Jeg har aldri skrevet under på eller sett noen dokumenter om disse forsikringene tidligere, og fant først ut om dette etter min mors bortgang da jeg mottok fakturaen. Bankens argument er at forsikringene er opprettet i mitt navn, og at de utsendte et brev der de informerte om at jeg nå stod ansvarlig for å betale, uten å be om samtykke. 
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si jeg vet så mye om dette, men normalt sett så pleier forsikringen å ryke så lenge en ikke betaler, så det høres litt rart ut at de har som policy at den varer helt ut til utestående faktura er gått ut og en derfor må betale fakturaer som er sendt ut. Mulig dette er spesielle regler som gjelder for forsikring av immaterielle verdier som livsforsikring, for det er i alle fall nok av dem som har mistet forsikringen sin og tapt alt fordi dem ikke betalte siste faktura før f.eks huset brant ned.

Lenke til kommentar
Nikkor50 skrev (44 minutter siden):

Da jeg kontaktet de for å si opp disse forsikringene, mener de at jeg likevel må betale for en periode på nesten to måneder da de har stått med risiko i denne perioden.

Man skulle vel tro at eventuell skyldig premie gikk som et krav til dødsboet, og ikke deg personlig?

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at forsikringstaker og forsikrede ikke er samme person - dette gjelder f.eks. ulykkesforsikringene i SPK og KLP, hvor arbeidsgiver er forsikringstaker mens arbeidstaker er den sikrede. Se om skillet mellom dette i forsikringsavtaleloven § 10-2 bokstav a og b. 

Det er forsikringstakeren som er den som inngår avtale med forsikringsforetaket, og som er ansvarlig for å betale premie. Den sikrede har ingen avtale med selskapet. 

Ofte er det imidlertid slik at forsikrede betaler forsikringstaker som igjen betaler forsikringsselskapet (slik det f.eks. er ved mange kollektive innboforsikringer - du betaler fagforeningen og fagforeningen betaler forsikringsselskapet). Da kan forsikringsselskapet tre inn i kravet forsikringstaker har mot sikrede. Men det er selskapet som har bevisbyrden for at et slikt regresskrav finnes. 

Du skriver at "banken utsendte et brev der de informerte om at jeg nå stod ansvarlig for å betale". Har du fått dette brevet, og hva har du svart på det? Banken kan ha hatt rimelig grunn til å tro at du ønsket å videreføre forsikringen når du ikke reagerte, og i så fall kan du være bundet av din passivitet. Det er imidlertid ikke noe opplagt svar her, og et slikt krav ville nok de fleste brakt inn for Finansklagenemnda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk, Krikkert. Jeg har nå sendt saken til finansklagenemnda og mottatt den originale avtalen som ble inngått av min mor i 2005. Der står det forøvrig tydelig at hun er forsiktingtaker og eier av forsikringen. Banken mener derimot at det holder at de sendte dette brevet med overføring av forsikringen uten mitt samtykke eller signatur. Brevet ble sendt 15/05, og jeg svarte ikke på det da jeg regnet med at de ikk ekunne kreve denne endringen uten mitt samtykke. Kontaken med banken startet ikke før jeg mottok en purring på fakturaen deres, og ringte de for å høre om dette. 

Lenke til kommentar

Her er meldingen til banken:

Hei og takk for din henvendelse
Når det kommer til overføring av forsikringene over på din betalingsavtale så ble det sendt informasjon om dette 15.05.23 per post.
Både Ulykkesforsikring og Uførepensjonsforsikring ble avsluttet 23.06.23. 
Faktura på 1032,18 gjelder for 01.05-23.06.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...