Gå til innhold

Finner ikke trådløst nettverk. Wifi router død?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke forsøke å sette opp noen Internett-forbindelse (WAN) på Dlink-boksen din. Siden dette allerede er satt opp på den ruteren du får Internett fra, via veggkontakten ... Derfor skal du heller ikke bruke WAN-porten (den gule). Du skal kun bruke de vanlige nettverksportene (svart/mørk farge).

Lenke til kommentar
nightowl skrev (2 timer siden):

Siden dette allerede er satt opp på den ruteren du får Internett fra, via veggkontakten

Hvilken ruter er det du mener? Jeg har kanskje sagt feil tidligere, men jeg har altså et vegguttak, en wifi ruter og en switch. 
Er veggutaket en ruter?

Lenke til kommentar
nightowl skrev (19 minutter siden):

Siden du kan få Internett ved å koble PC-en til veggkontakten, med vanlig nettverkskabel, så er du allerede bak en ruter. Derfor trenger du ikke forsøke (og feile) å konfigurere Wifi-boksen din som ruter i tillegg.

ok forstår. Så hva skal jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar
ltdata skrev (58 minutter siden):

ok forstår. Så hva skal jeg gjøre nå?

Som jeg skrev her:

nightowl skrev (14 timer siden):

Du trenger bare gå inn på boksen og skru av DHCP - denne står på som standard. I tillegg må du sette en statisk IP-adresse som aldri vil bli forsøkt brukt, pluss riktig subnett. Dette gjøres best ved å logge inn på den egentlige ruteren og studere DHCP-innstillingene først. (DHCP = tjeneste for å gi IP-adresser til nettverksenheter.) Ruteren du allerede befinner deg bak, er den eneste enheten som bør gi ut adresser. [...]

Dette er ganske enkel nettverkskonfigurasjon, men det krever bittelitt peil. Å forklare hvordan man skal gjøre alt dette og hvert trinn detaljert, via et diskusjonsforum (!), blir veldig kronglete.

Men best å få direkte assistanse om du aldri har gjort det før.

Om du ønsker å prøve selv kan du først forsøke å fastslå hvilke IP-adresser som benyttes:

  1. Åpne et terminalvindu.
  2. Kjør kommando 'ipconfig -all'.
  3. Ta skjermdump og lim inn her.
Lenke til kommentar
nightowl skrev (16 minutter siden):
  • Åpne et terminalvindu.
  • Kjør kommando 'ipconfig -all'.
  • Ta skjermdump og lim inn her.

Har gjort dette nå: Kom endel info:

Endel IP adresser under " Realtek family controller"

Under WLan var det ingen IP adresser, kun "physical adress"

Hvor skal jeg sette inn disse IP adressene?

 

nightowl skrev (16 minutter siden):

Du trenger bare gå inn på boksen og skru av DHCP - denne står på som standard.

Men du sa at jeg ikke skulle konfigurere Wifi boksen.

 

 

Skjermbilde12.PNG.86fae01c45f90ff4da7a020009720d21.PNG

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 time siden):

Siden du kan få Internett ved å koble PC-en til veggkontakten, med vanlig nettverkskabel, så er du allerede bak en ruter. Derfor trenger du ikke forsøke (og feile) å konfigurere Wifi-boksen din som ruter i tillegg.

Nei, ikke nødvendigvis. Jeg kunne koble pcen min direkte i fibermodemet fra Eidsiva. Da fikk jeg ekstern ipadresse. Routeren får bare IP fra internettleverandør, og det samme vil en PC få.

 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Jeg antok bare et tradisjonelt oppsett og tenkte ikke mer på det, siden problemet handlet om WiFi-konfigurasjon. TS må gjerne oppklare dette litt og informere om type Internett-tilkobling han har.

ltdata skrev (2 timer siden):

Men du sa at jeg ikke skulle konfigurere Wifi boksen.

DHCP-valget i den lista for Internett-oppsett er ikke det samme som DHCP-tjeneste benyttet for lokalnettverk.

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (59 minutter siden):

Husker du hvor kabelen mellom routeren og veggen satt før? Satt den i WAN-porten eller LAN-porten?

Nei, altså wifi ruteren var koblet til en switch, og denne switchen var koblet til veggutaket. 
kabelen fra switchen til wifi ruteren var koblet i en LAN port på wifi ruteren. 

 

RRhoads skrev (58 minutter siden):

Kan du ta bilde av denne switchboksen?

Switchen jeg har er en slik: https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/nettverk/nettverks-switch/jensen-netlink-1008-switch/JENNL1008

Lenke til kommentar
ltdata skrev (7 minutter siden):

Nei, altså wifi ruteren var koblet til en switch, og denne switchen var koblet til veggutaket. 
kabelen fra switchen til wifi ruteren var koblet i en LAN port på wifi ruteren. 

 

Switchen jeg har er en slik: https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/nettverk/nettverks-switch/jensen-netlink-1008-switch/JENNL1008

Ok, det du skal gjøre da er å sette opp routeren som et trådløst aksesspunkt. Får du det valget hvis du resetter routeren og kjører setup wizard på den?

Hvis du ikke får det, så går du inn på menyen. Gå inn der det står "advanced" "management" øverst. Post screen av begge.

 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Etter fryktelig mye styr så er jeg endelig på nett igjen. Via kabel.
Hvis jeg plugger ut kabelen, og prøver wifi, eller setter kabelen i switchboksen istedenfor så mister jeg ethernet. 
Når jeg gjør en diagnose får jeg enten beskjed om at "ethernet ikke har gyldig IP konfigurasjon" Eller at jeg "ikke har en kabel koblet i nettverket"

 

Fant ikke settings for å sette opp wifi som trådløst accespunkt. Men jeg har ikke prøvd å kjøre Wizarden og sjekke der enda. 


Jaja, sender nå over endel screenshots. 
 

Skjermbilde13.PNG

Uten navn14.png

Skjermbilde15.PNG

Skjermbilde16.PNG

Skjermbilde17.PNG

18.PNG

Skjermbilde19.PNG

Skjermbilde20.PNG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...