Gå til innhold

Lønn som administrasjonskonsulent i kommune


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mobil_jenta skrev (10 timer siden):

Jeg vurderer å søke på en stilling som administrasjonskonsulent hvor de ønsker høyskoleutdanning. Jeg har en mastergrad innenfor det aktuelle feltet, kan jeg forvente lønnstrinn i forhold til mastergrad eller kun bachelor?

Er du nyutdannet? Jeg har bekjente med mastergrad i det offentlige, både kommunalt og statlig, som har fått lønn ihht utdanning selv om de har høyere utdanning enn stillingsannonsen tilsier. Men de har gjerne et par år på baken i arbeidslivet som var relevant for stillingen.

Lenke til kommentar
mobil_jenta skrev (På 14.6.2023 den 21.26):

Jeg vurderer å søke på en stilling som administrasjonskonsulent hvor de ønsker høyskoleutdanning. Jeg har en mastergrad innenfor det aktuelle feltet, kan jeg forvente lønnstrinn i forhold til mastergrad eller kun bachelor?

Her er  det store forskjellar frå kommune til kommune. Ei slik stilling vil typisk ha individuelt fastsatt lønn basert på ei rekke forhold herunder kompetanse, erfaring og kompleksitet i stilling, samt kor mykje kommunen har råd til å betale for å få tak i den kompetansen som dei søker etter.

Reint praktisk vil det ofte også være aktuelt å sjå til kva sjefen har i lønn. Det er nok ein tendens til at kommunen må betale mykje for å få tak i slik kompetanse, samtidig som at kommunen ikkje ynskjer at din startlønn skal presse opp leiarlønningane til dei som blir sjefane dine.

Eg vil også legge til at kommunane ofte er relativt OK på startlønn, det er lønsutviklinga som ofte går litt trott. Så som nyutdanna så kan nokre år med offentleg forvaltninger være ein grei start på yrkeskarrieren om du byttar jobb om nokre år.

Heilt konkret så vil eg råde deg til å ta kontakt med kontaktpersonen for stillinga og rett og slett spørre om lønnsnivået. Og om du er organisert så kan du også ta kontakt med den tillitsvalde i den aktuelle kommunen for å få ei oversikt over lønnsnivået, kva du kan forvente, og ikkje minst kor hardt du bør forhandle på lønnstilbodet når du har fått eit jobbtilbod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...